02
اکتبر

چند ترفند مفید برای یادگیری بهتر و بیشتر

چند ترفند مفید برای یادگیری بهتر و بیشتر: تقریبا برای همه ما موقعیتی پیش آمده است تا بخواهیم در زمانی کوتاه، مطلب جدیدی را یاد بگیریم. این مطلب جدید ممکن است یک زبان برنامه‌نویسی، نرم‌افزار مرتبط با زمینه شغلی یا حتی نحوه پرورش یک گیاه باشد. در تمامی این موارد، یک نقطه اشتراک وجود دارد و آن، مصمم بودن شخص برای یادگیری است. اما با شروع فرآیند یادگیری، درمی‌یابیم که این فرآیند آن‌طور که می‌خواستیم با سرعت مناسبی پیش نمی‌رود. طولی نمی‌کشد که به مرور، یا به این نتیجه می‌رسیم که مطلب مورد نظر برای ما مناسب نیست یا آموختن آن‌را به وقت دیگری موکول می‌کنیم. مطلبی که در این آموزش قصد داریم به آن بپردازیم، ترفندهایی کاربردی برای یادگیری بهتر را شامل می‌شوند که به کمک این ترفندها می‌توانید مطالب مربوطه را با سرعت و ماندگاری بیشتری فرا بگیرید. در ادامه، به این ترفندها برای یادگیری بهتر خواهیم پرداخت.

1. یادگیری خرد شده

چند ترفند مفید برای یادگیری بهتر و بیشتر:برای توضیح بهتر این ترفند بهتر است با مثالی ساده شروع کنیم. برای خوردن یک سیب، تنها دو راه وجود دارد. یا آن‌را به قسمت‌های کوچک خرد یا این‌که با گاز زدن آن‌را میل کنیم. برای یادگیری بهتر یک مطلب نیز از همین ترفند می‌توان استفاده کرد به این معنی که آن‌را به بخش‌های کوچک و قابل یادگیری تقسیم کنیم. زمانی که با یک مطلب سخت و پیچیده روبرو هستید، آن‌را به بخش‌ها و سرفصل‌های مختلف تقسیم کنید تا درک مطلب و به خاطر سپردن آن را بهبود ببخشید. به طور مثال، برخی از افراد برای یادگیری جدول تناوبی، آن‌را به گروه‌های مختلف تقسیم یا از روش‌های کاربردی حفظ کردن جدول بهره می‌گیرند.

۲. به دنبال محتوای مرتبط باشید

چند ترفند مفید برای یادگیری بهتر و بیشتر:برای یادگیری بهتر یک مطلب می‌توانید از سایر منابع جدید و محتوای مختلف استفاده کنید. از نمونه‌های آن می‌توان به پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی، آموزش ویدیویی و کتاب‌های الکترونیکی اشاره کرد. در برخی موارد، بکارگیری تقلب‌نامه‌های مرتبط نیز برای درک مطلب و یادگیری بهتر آن، کاربرد بسیاری دارند. با این کار، تجربه خود را در یادگیری افزایش می‌دهید و افق جدیدی در یادگیری پیش روی شما باز می‌شود.

۳. با افراد مختلف به بحث بپردازید

چند ترفند مفید برای یادگیری بهتر و بیشتر:این‌که در یک کلاس دانشگاهی حضور داشته باشید یا آموزشی مجازی را تجربه کنید، مباحثه در خصوص موضوع مورد نظر، یادگیری بهتر را در شما تقویت می‌کند. در حقیقت، بحث در خصوص موضوع و بررسی دیدگاه‌های مختلف، به درک مفهوم آن مطلب و نگاه از زاویه دیگر کمک می‌کند.

4. مطلب را خلاصه و تدریس کنید

از گذشته این موضوع رواج داشته است که تدریس، خود نوعی بازآموزی به شمار می‌آید. برای اینکه درک مطلب خود را از یک مفهوم بالا ببرید، بعد از خلاصه کردن سرفصل‌ها، آن‌ها را به شخص دیگری تدریس کنید یا حتی وانمود کنید که درحال تدریس این مطالب به شخصی غیرحقیقی هستید. این امر در نهایت به شما کمک می‌کند تا مطالب و موضوعات جدید را با درک بالاتری دریافت کنید چراکه مفاهیم را از نگاه یک مدرس مرور می‌کنید.

5. یادداشت برداری کنید

یادداشت‌برداری، نکته‌ای بسیار ساده اما حقیقی در بحث یادگیری است. یادداشت‌برداری و مرور آن‌ها، دو جزء ضروری در یادگیری به شمار می‌آیند که نباید فراموش شوند. نکات و مفاهیم مهم را در محل مشخصی یادداشت کنید. نوع این یادداشت‌برداری تنها به شخص شما مربوط می‌شود. به طور مثال، برخی از افراد، استفاده از ماژیک هایلایت را ترجیح می‌دهند و برخی تمایل دارند، نکات را به صورت فهرست‌وار یادداشت کنند. ممکن است شما حافظه تصویری خوبی داشته باشید. بنابراین، به کمک ترسیم شکل و نمودار، مطالب مهم را به خاطر بسپارید.

6. از اشتباه کردن نترسید

چند ترفند مفید برای یادگیری بهتر و بیشتر:بسیاری از ما به دلیل ترس از اشتباه کردن، در شروع کارهای جدید تردید داریم. البته فراموش نکنید که اشتباه کردن، بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری است. به طور مثال، یک‌شبه به یک برنامه نویس بی‌نقص تبدیل نمی‌شوید یا این‌که نمی‌توانید به سرعت به یک نویسنده داستان‌های تخیلی بدل شوید. اما همگی به یاد داریم اشتباهاتی که در امتحانات درسی مرتکب شده‌ایم، به درس‌هایی تبدیل شده‌اند که هرگز آن‌ها را از یاد نبرده‌ایم.