02
اکتبر

هر آنچه که باید در مورد ویندوز ۱۱ بدانید

معرفی ویندوز 11

هر آنچه که باید در مورد ویندوز ۱۱ بدانید:سال‌ها پیش مایکروسافت در هنگام عرضه‌ی ویندوز 10 گفته بود که ویندوز 10 آخرین نسخه از ویندوز خواهد بود و پس از آن تنها به بهینه‌سازی و ارتقای همان ویندوز خواهد پرداخت. اما در سال ۲۰۲۱ میلادی استراتژی کاری خود را در قبال پراستفاده‌ترین سیستم عامل تجاریِ دنیا برای پی‌سی‌ها تغییر داد و در ۳ تیر ۱۴۰۰ شمسی اعلام کرد که ویندوز 11 با امکانات جدیدتر جایگزین ویندوز 10 خواهد شد.

برخی از مهمترین ویژگی‌های ویندوز 11 به این ترتیب است:

رابط کاربری جدید شبیه به رابط کاربری سیستم عامل Mac برای رایانه‌های اپل: 

هر آنچه که باید در مورد ویندوز ۱۱ بدانید: ویندوز 11 از طراحی جدیدی برخوردار است که در آن از شلوغیِ کاشی‌های زنده‌ی منوی استارت ویندوز 10 خبری نیست. همچنین پنجره‌های کاربری از گوشه‌های گِرد شده استفاده می‌کنند و منوی استارت ویندوز هم در مرکزِ نوار وظیفه (Taskbar) قرار گرفته است.

ویجت‌ها:

 در گذشته استفاده از ویجت‌های کاربردی در ویندوز ویستا و ویندوز 7 رواج پیدا کرده بود، اما در ویندوز 10 به فراموشی سپرده شد. اما اکنون مایکروسافت بخش مستقلی برای ویجت‌ها در نظر گرفته که مستقیما از روی نوار وظیفه و کنار منوی استارت در دسترس خواهد بود. استفاده از ویجت‌های غیر رسمی در میان کاربران هیچ‌گاه منسوخ نشد و همین علت مایکروسافت را وادار کرد که دوباره آنها را رسما به ویندوز 11 بازگرداند.

فناوری ایکس‌باکس برای بهبود اجرای بازی‌ها:

 ویندوز 11 بعضی از قابلیت‌های کنسول ایکس باکس مثل دایرکت استورج (برای دسترسی سریعتر به ذخیره‌ساز) و Auto HDR را دریافت خواهد کرد. فناوری DirectStorage قبلا توسط مایکروسافت به‌عنوان بخش جدیدِ الحاقی به دایرکت ایکس 12 معرفی شده بود. مجموعه‌ی جدید دایرکت ایکس 12 که شامل دایرکت استورج و برخی قابلیت‌های گرافیکیِ جدید در بازی‌ها می‌شود هم DirectX 12 Ultimate نامگذاری شده است.

پشتیبانی بهتر از میزهای کاریِ مجازی: 

هر آنچه که باید در مورد ویندوز ۱۱ بدانید:قابلیت ایجاد و استفاده از virtual desktop در ویندوز 10 هم وجود دارد، اما در ویندوز 11 استفاده از آن ساده‌تر شده و مانند سیستم عاملِ مک می‌توان دسکتاپ‌های مجازی متفاوتی برای کارهای شخصی، مدرسه و استفاده‌های گیمینگ ایجاد کرد. مثلِ تصویرِ زیر می‌توان به هر دسکتاپ نام مجزایی داد.

یکپارچگی با اپلیکیشن‌های اندروید: 

پشتیبانی ذاتی از اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز 11 تعبیه شده و می‌توان از طریق اپ‌استور جدید مایکروسافت و با وساطتِ اپ‌استورِ آمازون، اپلیکیشن‌های اندرویدی را مانند برنامه‌های معمولی روی ویندوز نصب و اجرا کرد.

یکپارچگی ابزار ارتباطیِ Team با ویندوز: 

هر آنچه که باید در مورد ویندوز ۱۱ بدانید:در ویندوز 11 اپلیکیشن ارتباطی و معروفِ مایکروسافت تیم جزئی از سیستم عامل خواهد بود و به صورت پیش‌فرض هنگام نصب ویندوز و از طریقِ نوار وظیفه‌ی ویندوز در دسترس خواهد بود. این کار حرکتی برای رقابت با ابزارِ FaceTime اپل در سیستم عامل مک محسوب می‌شود.

انتقال راحت‌تر پنجره‌ها از نمایشگرِ رومیزی به لپ‌تاپ و بالعکس: 

هر آنچه که باید در مورد ویندوز ۱۱ بدانید:كه سیستم عامل نسل بعدی مایکروسافت قابلیت‌های جدیدی با نام‌های Snap Groups و Snap Layouts دارد که در هنگام اتصال مانیتور جدید به لپ‌تاپ یا جدا کردن کابل نمایشگر، می‌تواند موقعیت پنجره‌های باز روی میزِ کاری و برنامه‌های مختلف را ذخیره کرده و در نمایشگر جدید به حالت قبلی بازگرداند یا minimize کند. به این ترتیب دیگر موقعیت پنجره‌های باز شده یا برنامه‌های در حال اجرای خود را در هنگام جابجایی بین نمایشگرها از دست نخواهید داد.