مشکل در پرتاب موشک
28
آگوست

نیاز بیماران کرونا به اکسیژن، تامین سوخت برای موشک‌ها را مشکل کرده است

اکسیژن مایع که به‌عنوان اکسیدکننده در موشک‌ها به‌کار می‌رود، این روزها با شیوع گسترده گونه دلتا به منبعی کمیاب تبدیل شده است.

مشکل در پرتاب موشک

گوین شاتول، مدیرکل و مدیر ارشد عملیات اسپیس ایکس به‌تازگی اعلام کرد که کمبود گسترده اکسیژن مایع درپی جدیدترین موج دنیاگیری ویروس کرونا، ممکن است زمان‌بندی پرتاب‌های این شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. شاتول که این هفته در سمپوزیوم فضایی (گردهمایی سالانه جامعه فضایی) صحبت می‌کرد، دشواری‌ها در تأمین منابع این مایع را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های زنجیره تأمین اسپیس ایکس ذکر کرد.

مدیرکل اسپیس ایکس گفت «ما امسال واقعا تحت تأثیر کمبود اکسیژن مایع برای پرتاب قرار خواهیم گرفت. قطعا اطمینان حاصل خواهیم کرد که بیمارستان‌ها اکسیژن مورد نیازشان را خواهند داشت. بااین‌حال، هرکس که اکسیژن مایع برای ارائه دراختیار دارد، به من ایمیل بدهد.»

اکسیژن مایع یکی از رایج‌ترین مواد سوختی در وسایل پرتاب است و به‌عنوان اکسیدکننده در ترکیب با سوخت‌هایی نظیر هیدروژن مایع، کروزن (نفت سفید) و متان به‌کار می‌رود. در هفته‌های اخیر، تقاضا برای این مایع به‌علت افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ دراثر شیوع گونه دلتا کرونا افزایش یافته است. بیمارستان‌ها از این مایع به‌عنوان منبع اکسیژن برای ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند.

تقاضای یادشده بر زنجیره تأمین اکسیژن مایع تأثیرات گسترده‌ای گذاشته است. در فلوریدا، کمیسیون خدمات اورلاندو اعلام کرد که تحویل‌های هفتگی اکسیژن مایع به‌منظور به‌کارگیری در سامانه‌های تصفیه آب، تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. مقام‌ها از ساکنان شهر و کسب‌وکارها خواسته‌اند تا برای جلوگیری از کمبود آبی که ممکن است به‌علت کاهش ظرفیت سامانه‌های تصفیه به‌وجود آید، در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

شاتول درباره تأثیرات کمبود اکسیژن مایع بر زمان‌بندی پرتاب‌های اسپیس ایکس به‌طور دقیق صحبت نکرد. تاخیرها در تولید ماهواره‌های جدید مجهز به ارتباط لیزری استارلینک، یکی از عواملی است که موجب شده فالکون ۹ در وقفه‌ای طولانی و نامعمول، از ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) تاکنون پرتاب نشود. بااین‌حال، اسپیس ایکس قصد دارد با پرتاب فضاپیمای دراگون برفراز فالکون ۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی در روز شنبه، این وقفه را به پایان برساند.

سایر شرکت‌های فضایی نیز تحت تأثیر کمبود اکسیژن مایع قرار گرفته‌اند. توری برونو، مدیرعامل ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULA) در توییتی نوشت این پیمانکار دولتی که نیتروژن را برای تاسیسات پرتابش در پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا تأمین می‌کند، اکنون مشغول تلاش برای رفع کمبود اکسیژن مایع در فلوریدا است. این کمبود ممکن است بر برنامه‌ها برای پرتاب ماهواره لندست ۹ برفراز موشک اتلس ۵ از وندنبرگ تأثیر بگذارد. این پرتاب برای ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) برنامه‌ریزی شده است.

برای حفظ ایمنی سیستم خود در برابر خطرات احتمالی , آنتی ویروس نود 32 شرکت اطلس سیستم را دانلود و نصب نمایید.

برای خرید اشتراک به فروشگاه اطلس مراجعه کنید.