تلگرام مجبور به حذف محتوای پولی از نسخه iOS شد
01
نوامبر

تلگرام مجبور به حذف محتوای پولی از نسخه iOS شد

تلگرام اخیرا قابلیت‌‌هایی را برای درآمدزایی خود و کاربرانی که از این پلتفرم استفاده ‌می‌کنند، عرضه کرده است. یکی از این راهکارها، استفاده از ربات‌‌های پرداخت شخص ثالث برای فروش محتواهای پولی در کانال‌‌هاست.

اما پاول دوروف مدیرعامل تلگرام ‌می‌گوید که این شرکت محبور است قابلیت مذکور را به دلیل شکایت اپل، از نسخه آی او اس تلگرام حذف کند. به گفته دوروف، اینکه تولیدکنندگان محتوا تقریبا تما‌می‌مبلغ پرداختی از سوی مشترکان خود را دریافت ‌می‌کردند، «عالی بود».

وی ادامه داد: اما متاسفانه باخبر شدیم که شرکت اپل، از اینکه تولیدکنندگان محتوا از پست‌‌های خود بدون پرداخت کارمزد 30 درصدی، درآمدزایی ‌می‌کنند، راضی نیست. از آنجایی که اپل، کنترل کاملی بر اکوسیستم خود دارد، ما هیچ راهی جز غیرفعال کردن قابلیت پست‌‌های پولی را در دستگاه‌‌های مجهز به آی او اس نداریم.

اپل در اکوسیستم خود، برای پرداخت‌‌های درون برنامه‌ای و خرید از طریق اپلیکیشن‌‌ها، مالیات 30 درصدی را تعیین کرده است. هرچند دریافت این کارمزد در اپ استور، انتقادهای زیادی را از سوی کاربران، کارشناسان و شرکت‌‌ها به دنبال داشته که شاید معروف‌ترین آنها، جدال حقوقی میان اپل و اپیک گیمز بوده است.

مدیرعامل تلگرام با انتقاد از این سیاست اپل، مدعی شد که این یک رفتار انحصارطلبانه است که سعی دارد به توجه به تسلط خود بر بازار از میلیون‌‌ها کاربری که قصد درآمدزایی از محتوای خود را دارند، سوءاستفاده کند.

وی ابراز امیدواری کرد که نهادهای قانونی و قانونگذاران در حوزه‌‌های مرتبط، پیش از آنکه اپل رویاهای بیشتری را نابود و کارآفرینان بیشتری را استثمار کند، تدبیری بیندیشند.
دوروف همچنین اضافه کرد که تیم او در حال کار روی راهکارهایی است که به تولیدکنندگان محتوا، اجازه ‌می‌دهد راحت‌تر از طریق این شبکه اجتماعی درآمدزایی کنند. او ‌می‌گوید که قصد دارد امکانی را فراهم کند تا آنها بتوانند این کار را خارج از اکوسیستم محدودکننده اپل انجام دهند.

تلگرام، نسخه پولی اپلیکیشن خود را تحت عنوان Premium در ماه ژوئن امسال و با هزینه اشتراک 5 دلار در ماه عرضه کرد. این نسخه امکان بهره‌مندی از قابلیت‌‌هایی چون آپلود فایل‌‌هایی با حجم بالاتر، دانلود سریع‌تر، دنبال کردن کانال‌‌های بیشتر و گزینه پین کردن چت را برای کاربران فراهم ‌می‌کند.