09
مه

بازگشت فضانوردان «کرو-۳» ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین

فضانوردان کپسول «کرو دراگون» اسپیس ایکس ساعاتی پیش و پیس از یک اقامت شش ماهه در ایستگاه فضایی بین المللی، با موفقیت به زمین برگشتند.

فرآیند جدا شدن از ایستگاه فضایی بین المللی در ساعات اولیه روز پنجشنبه آغاز شد و کپسول فضانوردان پس از ورود به جو زمین، با چتر نجات در سواحل فلوردا آمد. در این سفر، تام مارشبرن، راجا چاری، کایلا بارون و ماتیاس ماورر فضانورد آلمانی از آژانس فضایی اروپا حضور داشتند.

این فضانوردان در قالب بخشی از ماموریت کرو-۳ (Crew-3) و در ماه نوامبر به فضا پرتاب شدند. پس از اتصال کپسول کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی، آنها این شش ماه را در آزمایشگاه مداری سپری و کار کردند و آزمایش‌های علمی‌را انجام دادند.

فضانوردان ماموریت کرو-۳ اقامت نسبتا پراتفاق و پرحادثه‌ای را در فضا داشتند؛ بدین معنی که پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی، روسیه یکی از ماهواره‌های را با موشکی که از زمین پرتاب شده بود، منهدم کرد و ابری از زباله‌های فضایی را ایجاد کرد.

این اتفاق باعث شد تا تهدیدی برای ایستگاه فضایی بین المللی شکل گیرد و فضانوردان نیز برای حفظ جان خود، مجور شدند در فضاپیمای خود پناه بگیرند تا در صورت برخورد زباله‌های فضایی با این ایستگاه، بتوانند خود را نجات دهند.

خوشبختانه این زباله‌های فضایی، خطری برای ایستگاه فضایی بین المللی ایجاد کرد و فضانوردان توانستند فعالیت‌های علمی‌و کاری خود را طبق روال گذشته از سر گیرند.

چند ماه پس از این اتفاق، روسیه به اوکراین حله کرد و تنش‌هایی میان ایالات متحده و روسیه در زمین شکل گرفت. این موضوع باعث شد تا ابهامات زیادی پیرامون همکاری‌های ناسا و روسیه در ایستگاه فضایی بین المللی شکل بگیرد.

با این حال، فضانوردان کرو-۳ طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی و در کنار فضانوردان روسی به کار خود ادامه دادند و حتی در این بازه زمانی، یک فضانورد روسی جدید نیز به این جمع اضافه شد. اگرچه دیمیتری راگوزین، مدیر آژانس فضایی روسیه (راسکوسموس) اخیرا صحبت‌هایی را در خصوص احتمال قطع همکاری روسیه با ایستگاه فضایی بین المللی مطرح کرد اما بیل نلسون، مدیر ناسا نیز در ۳ ماه مه به کنگره این اطمینان را داد که فعالیت در ایستگاه فضایی بین المللی طبق معمول انجام می‌شود و روسیه هنوز از این همکاری و مشارکت خارج نشده است.

به هر روی، بازگشت ایمن و سلامت فضانوردان کرو-۳، نشان‌دهنده یک ماموریت موفقیت‌آمیز دیگر برای ارسال انسان به ایستگاه فضایی بین المللی از سوی اسپیس ایکس است. این شرکت چندی پیش طی قراردادی با ناسا، موظف شد تا به صورت دوره‌ای، فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام کند.

کرو-3 سومین ماموریت عملیاتی اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی برای ناسا و همچنین هشتمین باری بود که این شرکت، فضانوردان را به فضا پرتاب می‌کرد. حال با فرود فضانوردان این ماموریت به زمین، ماموریت جدید ناسا و اسپیس ایکس در ۲۷ آوریل شروع خواهد شد و سه فضانورد اسا به همراه یک فضانورد ایتالیایی از آژانس فضایی اروپا در قالب ماموریت کرو-۴ به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام خواهند شد.