شرکت‌های چینی قصد دارند روابط تجاری خود را با TSMC افزایش دهند
02
مه

شرکت‌های چینی قصد دارند روابط تجاری خود را با TSMC افزایش دهند

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد شرکت‌های شیائومی، اوپو، Bitmain Technologies و استارتاپ Horizon Robotics قصد همکاری بیشتر با TSMC را دارند.

طبق اطلاعات به‌دست ‌آمده،‌ شیائومی، اوپو، Bitmain Technologies و استارتاپ پردازنده‌های هوش مصنوعی Horizon Robotics، به منظور پاسخگویی به تقاضای رو‌به‌رشد برای تولید پردازنده، به‌دنبال همکاری نزدیک با تی‌اس‌ام‌سی TSMC هستند.

شرکت‌های چینی قصد دارند روابط تجاری خود را با TSMC افزایش دهند

شرکت‌های مستقر در چین که قادر به توسعه‌ی تراشه‌های پیشرفته داخلی هستند، با رویکردی محتاطانه برای همکاری نزدیک‌تر با TSMC قدم برمی‌دارند. به گفته‌ی منابع آگاه، تی‌اس‌ام‌سی قصد دارد پردازنده‌های ۳ نانومتری را در نیمه‌دوم سال ۲۰۲۲ به سمت تولید انبوه سوق دهد. همچنین گفته می‌شود تحقیق و توسعه پیرامون فرایند ۲ نانومتری به آرامی در حال انجام است.

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده، های‌سیلیکون (HiSilicon) هواوی زمانی یکی از مشتریان اصلی تی‌اس‌ام‌سی بود. اما درحال‌حاضر، تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا علیه هواوی دسترسی به فناوری پیشرفته‌ی تراشه‌ی های‌سیلیکون را مسدود کرده است.

هم‌اکنون TSMC شاهد این است که سایر مشتریان چینی در حال ثبت سفارش‌های زیادی برای فرایند‌های ۲۸، ۷، ۶ و ۴ نانومتری هستند و به تدریج جالی خالی های‌سیلیکون را پر می‌کنند. درآمد تی‌اس‌ام‌سی حاصل از این سفارش‌ها به ۱۱ درصد از کل درآمد ویفر در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. زمانی که های‌سیلیکون هنوز یکی از مشتریان اصلی تلقی می‌شد، این آمار ۲۲ درصد بود.

عده‌ای معتقدند گسترش سبد مشتریان چینی تی‌اس‌ام‌سی راهی برای محافظت بازار این شرکت است. علاوه بر اینکه تی‌اس‌ام‌سی شریک دیرینه Goodix Technology و OmniVision است، با Unisoc نیز قراردادی دارد که به تولید تراشه‌های ۶ و ۱۲ نانومتری مربوط می‌شود.

گفته می‌شود Horizon Robotics، که تراشه‌های هوش مصنوعی را برای وسایل نقلیه‌ی هوشمند توسعه می‌دهد، با تی‌اس‌ام‌سی به منظور تولید تراشه‌های ۱۶ و ۲۸ نانومتری برای خودروها کار می‌کند. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ این زوج همکاری خود را به منظور تولید تراشه‌های سری Journey 6 از Horizontal Robotics با فرایند ۷ نانومتری تی‌اس‌ام‌سی گسترش دهند.

TSMC انتظار دارد درآمد چین در سال ۲۰۲۲ به ۲۰۲۰ نزدیک شود و در ۲۰۲۳ نیز به رشد خود ادامه دهند.