26
فوریه

نسل دوازدهم پردازنده‌های «آلدر لیک» اینتل معرفی شد

شیائومی تراشه‌های اختصاصی بیشتری را در گوشی‌هایش به کار می‌گیرد

نسل دوازدهم پردازنده‌های «آلدر لیک» اینتل معرفی شد:نسل دوازدهم پردازنده‌های «آلدر لیک» اینتل معرفی شد:اینتل در جریان رویداد CES ۲۰۲۲ از نخستین نمونه‌های نسل دوازدهم پردازنده‌های سری آلدر لیک (Alder Lake) رونمایی و اعلام کرد که این چیپ‌ها (سری H) برای استفاده در لپ‌تاپ‌های قدرتمند و پیشرفته طراحی شده‌اند.

حال این شرکت به تازگی از مدل‌های سری P و U پردازنده‌های آلدر لیک نیز پرده برداشت. چیپست‌هایی که قرار است در دل لپ‌تاپ‌های باریک، سبک و ارزان‌قیمت بازار در سال ۲۰۲۲ جای گیرند.

این شرکت در مجموع، ۲۰ پردازنده‌های را برای خانواده‌های سری P، سری U و سری H طراحی کرده که به گفته اینتل، اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌های در ماه آینده میلادی (مارس) وارد بازار خواهند شد

همانند مئدل‌های سری H که در سال گذشته میلادی عرضه شدند، اعضای جدید خانواده سری P و سری U اینتل از هسته‌های پردازشی بیشتری به نسبت تراشه‌های نسل یازدهم سال ۲۰۲۲ بهره می‌برند. همچنین در این تراشه‌های جدید از معماری هیبریدی استفاده شده که می‌تواند عملکرد قوی، سرعت بالاتر و طول عمر باتری بیشتری را برای دستگاه به ارمغان آورد.

اینتل همچنین اعلام کرد که عملکرد چند رشته‌ای این پردازنده‌های به نسبت مدل‌های نسل یازدهم، ۷۰ درصد بیشتر شده است. این شرکت همچنین مدعی شد که پردازنده‌های جدید سری P و U توانسته‌اند در بنچمارک‌های مختلف، امتیازهای بالاتری را نسبت به تراشه‌های M۱ و M۱ پرو اپل به دست آورند.

اگرچه پردازنده‌های جدید سری P اینتل از مصرف انرژی کمتری نسبت به مدل‌های سری H برخوردارند، اما ویژگی‌های مشترک زیادی میان اعضای این دو خانواده دارد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به تعداد هسته‌های پردازشی اشاره کرد به طوری که مدل پیشرفته Core i۷-۱۲۸۰P همانند مدل‌های Core i۷ و Core i۹ سری H، به ۱۴ هسته پردازشی مجهز شده است.

نسل دوازدهم پردازنده‌های «آلدر لیک» اینتل معرفی شد:همچنین مدل‌های سری U به نسبت چیپ‌های سری P از تعداد هسته‌های کمتری برخوردارند. به گفته اینتل، نسل جدید این پردازنده‌ها از گرافیک یکپارچه Iris Xe بهره می‌برند که البته تولیدکنندگان می‌توانند از پردازنده‌های گرافیکی جداگانه نیز در دل محصولات خود استفاده کنند. پشتیبانی از انواع استانداردهای لپ‌تاپ از قبیل وای‌فای ۶E، تاندربلوت ۴ و PCIe ۴ نیز در این پردازنده‌ها تعبیه شده است.