چراغ‌های تطبیق‌پذیر
21
فوریه

آمریکا مجوز استفاده از چراغ‌های تطبیق‌پذیر را صادر کرد؛ روشنایی عالی بدون مزاحمت

کشور آمریکا قوانین خاص خود را دارد و با وجود پیشرفته بودن مجوز استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها را به همین راحتی‌ها صادر نمی‌کند. برای مثال دوربین‌های جانبی که در برخی مدل‌های جدید جایگزین آینه شده‌اند، هنوز در این کشور قابل استفاده نیستند. چراغ‌های تطبیق‌پذیر نیز وضعیتی مشابه دارند و با وجود جدید نبودن، خودروهای عرضه شده در این کشور فاقد آن هستند، موردی که البته اخیرا حل و فصل شده است!

چراغ‌های تطبیق‌پذیر

اما با قانون اخیر سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا (NHTSA) خودروسازان می‌توانند از چراغ‌های تطبیق‌پذیر در مدل‌های آتی خود استفاده کنند. قانون جدید NHTSA به موجب درخواست تویوتا تصویب شده است. نکته عجیب اینکه کمپانی ژاپنی در سال ۲۰۱۳ این درخواست را ثبت کرده بود!

چراغ‌های تطبیق‌پذیر طوری طراحی شده‌اند که بدون مزاحمت برای سایر رانندگان بخش گسترده‌تری از مسیر را روشن می‌کنند. در این تکنولوژی با استفاده از سنسورها و دوربین‌ها مکان دقیق خودرویی که در مقابل قرار دارد، شناسایی شده و از تابیده شدن نور به سمت آن و در نتیجه ایجاد مزاحمت برای دید راننده جلوگیری می‌شود.

چراغ‌های تطبیق‌پذیر

تکنولوژی چراغ‌های تطبیق‌پذیر مدت‌هاست که در اروپا، ژاپن و حتی کانادا استفاده می‌شود. اما قوانین مرتبط با حداکثر میزان روشنایی برای چراغ‌های نورپایین تاکنون اجازه استفاده از آن در آمریکا را نداده است. با قانون جدیدی که توسط NHTSA تصویب شده، دیگر منعی برای استفاده از چراغ‌های نوربالای تطبیق‌پذیر در این کشور وجود نخواهد داشت. البته این قانون ظاهرا از اواخر سال ۲۰۲۳ اجرایی خواهد شد.

آنطور که NHTSA اعلام کرده تکنولوژی چراغ‌های تطبیق‌پذیر ایمنی عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران و حتی دیگر موجودات زنده را افزایش می‌دهد. بد نیست اشاره کنیم میزان مرگ و میر عابرین پیاده از سال ۲۰۱۰ به این طرف ۴۵ درصد در آمریکا افزایش یافته است. از سوی دیگر داده‌های NHTSA نشان می‌دهد ۷۲ درصد از حوادث منجر به مرگ و میر عابرین پیاده در شب اتفاق می‌افتد.

چراغ‌های تطبیق‌پذیر

دکتر استیون کلیف دبیر ارشد NHTSA در این باره گفته:

«NHTSA ایمنی همه استفاده‌کنندگان از جاده‌های کشور را در اولویت قرار می‌دهد، فرقی نمی‌کند آنها داخل خودرو باشند یا بیرون از آن. این تکنولوژی جدید چراغ‌های تطبیق‌پذیر می‌تواند این ماموریت را بهبود ببخشد.

شرکت اطلس سیتم افق

فروشگاه آنتی ویروس نود 32