وزارت ارتباطات
13
فوریه

تسهیلات حمایتی وزارت ارتباطات و توجه به محصولات فضاپایه و سخت‌افزاری بومی

سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده که قصد دارد تسهیلات و حمایت‌های متنوعی را از کسب و کارهای آنلاین داشته باشد و جزییات ان را منتشر ساخته است. این سازمان تاکید کرده 300 میلیارد تومان برای حمایت از طرح‌های ملی در نظر گرفته و در این بخش به دو موضوع محصولات فضاپایه و تولیدات سخت افزاری بیشتر از سایر رسته‌ها اهمیت می‌دهد.

به گزارش دیجیاتو بر اساس دستورالعمل منتشر شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات، برای حمایت از اشتغال زایی شرکت‌های نوپا و غیر نوپا مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و برای حمایت از پلتفرم‌های برتر نیز ۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین قرار است از آموزش و توانمندسازی نیز یک حمایت ۵۰۰ میلیارد تومانی صورت بگیرد. و در کنار آن از ۶ طرح ملی نیز حمایت ۳۰۰ میلیارد تومانی (هر طرح حداکثر ۵۰ میلیارد تومان) حمایت شود. این حمایت‌ها از طریق سامانه توان آفرین انجام خواهد شد.

تسهیلات

شش برنامه اصلی که سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده که قصد پیگیری آنها برای توسعه اشتغال و فناوری در کشور را دارد به این شرح هستند: حمایت از توسعه اشتغال در شرکت‌های فعال حوزه فاوا، حمایت از توسعه پلتفرم‌های کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، حمایت از آموزش و توانمندسازی، حمایت از توسعه بسترهای انلاین ارائه محصولات و خدمات، تسهیلات سرمایه در گردش و حمایت از طرح‌های ویژه ملی.

نکته حائز اهمیت اینجاست در بخش حمایت از طرح‌های ویژه ملی اعلام شده که کسب و کارهای ارائه خدمات و محصولات فضاپایه و همچنین کسب و کارهای تولیدکننده محصولات سخت افزاری به عنوان رسته‌های هدف گیری شده در نظر گرفته شدند. این نشان می‌دهد که سازمان فناوری به دو بخش محصولات فضاپایه و تولیدات سخت افزاری اهمیت دوچندانی می‌دهد. در بخش حمایت از طرح‌های ملی تاکید شده که میزان درآمد شرکت‌ها باید در سال گذشته حداقل ۱۳ میلیارد تومان باشد و حداقل ۴۰ نیروی انسانی تمام وقت در آنها مشغول به کار باشند.

در مورد حمایت از طرح‌های نرم افزاری بومی نیز پیش‌تر وزارت ارتباطات به دیجیاتو گفته بود که آنها قصد دارند از بخش خصوصی حمایت کنند و نمی‌خواهند خودشان وارد این فاز از توسعه محصولات بشوند.

وزارت ارتباطات

سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرده که برای جلوگیری از موازی کاری حمایت سایر نهادها مانند معاونت علمی، شرط کلیدی در تمامی برنامه‌های اعلام شه اینست که شرکت مذکور نباید وام اشتغال زایی از صندوق نوآوری و شکوفایی گرفته باشد.

این سازمان همچنین رسته‌های اولویت دار را در طرح خود مشخص کرده و به ترتیب آنها را چنین اعلام کرده است: کسب و کارهای تولید نرم افزار، کسب و کارهای ارائه خدمات فناوری اطلاعات، کسب و کارهای ارائه خدمات و محصولات فضا پایه، کسب و کارهای تولید کننده تجهیزات سخت افزاری، کسب و کارهای متداول سنتی ارائه کالا و خدمات به صورت برخط در این حوزه‌ها.

سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده برای حمایت از توسعه پلتفرم‌ها و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات شیوه‌های حمایتی مختلفی را در نظر گرفته است. به گفته این سازمان در این طرح حداکثر میزان تسهیلات اعطایی ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود که ۳ میلیارد به خود پلتفرم و ۷ میلیارد به عرضه کنندگان روی پلتفرم تعلق خواهد کرد و با نرخ سود ۱۰ درصد طی یک دوره سه ساله بازپرداخت خواهد شد. همچنین اعلام شده این تسهیلات می‌تواند دوباره هم به یک پلتفرم تعلق بگیرد اما در صورتی که پلتفرم مذکور به ۱۰۰ درصد تعهدات خود پایبند بوده و به اهداف تعیین شده رسیده باشد.

حمایت از آموزش و توانمندسازی نیز جزو برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات است که در آن دوره‌های آموزشی گوناگون برای شرکت‌ها برگزار می‌شود.

شرکت اطلی سیستم افق

فروشگاه آنتی ویروس نود 32