داستان برند: سامسونگ؛ آینه تمام‌نمای تاریخ تجاری کره
20
ژانویه

داستان برند: سامسونگ؛ آینه تمام‌نمای تاریخ تجاری کره

سامسونگ برند کره‌ای است که در تاریخچه‌ی ۸۰ ساله‌ی خود توانسته از یک شرکت کوچک صادراتی، به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران دنیای فناوری تبدیل شود.

سامسونگ (Samsung) شرکت کره‌ای با فعالیت بین‌المللی است که مرکز آن در شهرک اداری سامسونگ تاون سئول قرار دارد. این شهر، یک مرکز اداری و پارک فناوری اطلاعات است که به‌طور کامل به سامسونگ و زیرمجموعه‌های متعدد آن تعلق دارد. زمینه‌های فعالیت شرکت سامسونگ بسیار متنوع هستند؛ اما می‌توان تمرکز آن را از سال ۱۹۶۹ و با تأسیس سامسونگ الکترونیکس، روی دنیای الکترونیک و فناوری دانست.

سه‌ دهه‌ی اولیه‌ی فعالیت سامسونگ در زمینه‌های مختلف از صادرات تا صنایع غذایی و بیمه متنوع بود. این شرکت سپس وارد حوزه‌ی الکترونیک شد و یک دهه بعد، صنعت ساخت‌وساز و تولید کشتی را به فعالیت‌های خود اضافه کرد. با شروع دهه‌ی ۲۰۰۰، فعالیت‌های سامسونگ بیش‌ازپیش جهانی شده و خصوصا بخش الکترونیک آن فعالیت‌هایی جدی در این زمینه داشته است.

در حال حاضر زیرمجموعه‌های اصلی صنعتی سامسونگ سه واحد Samsung Electronics ،Samsung Heavy Industries و Samsung C&T هستند. البته این شرکت در حوزه‌های دیگر نیز زیرمجموعه‌های بسیار بزرگی دارد که از آن‌جمله می‌توان به شرکت بیمه‌ی عمر سامسونگ، سامسونگ اورلند (مدیر پارک سرگرمی Everland، قدیمی‌ترین مرکز تفریحی کره‌ی جنوبی) و Cheil Worldwide را نام برد. شرکت چیل ورلدواید آژانس تبلیغاتی سامسونگ است که در زمره‌ی بزرگ‌ترین آژانس‌های جهانی در این صنعت شناخته می‌شود.

در حال حاضر زیرمجموعه‌ی الکترونیک و خصوصا گوشی‌ موبایل و نیمه‌هادی‌ها، وظیفه‌ی اصلی کسب درآمد را برای غول کره‌ای بر عهده دارند. بخش موبایل سامسونگ در سال‌های اخیر به قدری رشد داشته که محصولات آن چند سالی است به‌عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌‌های هوشمند در جهان شناخته می‌شوند.

سامسونگ تاون

سامسونگ یکی از مؤثرترین شرکت‌ها در رشد اقتصادی و سیاسی کره‌ی جنوبی بوده است

سامسونگ به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین برندهای جهان در سال‌های اخیر، تأثیر زیادی در توسعه‌ی اقتصادی، سیاسی، رسانه‌ای و حتی فرهنگی کشورش یعنی کره‌ی جنوبی داشته است. کارشناسان معتقدند این شرکت نقشی مهم در انقلاب اقتصادی کره و تبدیل شدن آن از کشوری در‌حال‌توسعه به کشوری توسعه‌یافته داشته است. این انقلاب که با عنوان Miracle on the Han River شناخته می‌شود، پس از جنگ کره در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی اتفاق افتاد. زیرمجموعه‌های سامسونگ یک‌پنجم از کل صادرات کره را به خود اختصاص داده‌اند و آمارهای منتشرشده، درآمد این هولدینگ را نزدیک به ۲۰ درصد از درآمد تولید ناخالص ملی کره عنوان می‌کنند.

تاریخچه‌ تأسیس

لی بیونگ-چول، عضو یک خانواده‌ی ملَاک کره‌ای در منطقه‌ی اویریئونگ کره‌ی جنوبی بود. او در سال ۱۹۳۸ به شهر دائگو رفت و شرکت Samsung Sanghoe را تأسیس کرد. در زبان کره‌ای کلمه‌ی سامسونگ به معنای سه ستاره است. اولین فعالیت شرکت سامسونگ صادرات بود که خصوصا روی صادرات ماهی خشک، موادغذایی محلی و رشته فرنگی تمرکز داشت. این شرکت فعالیت صادراتی خود را در منطقه‌ی سو-دونگ و با ۴۰ کارمند و کارگر شروع کرد.

موسس سامسونگ

سال‌های ابتدایی فعالیت این شرکت صادراتی با موفقیت‌های زیادی همراه بود و به همین دلیل، لی مرکز مدیریت آن را در سال ۱۹۴۷ به سئول انتقال داد. البته جنگ کره در سال‌های بعد باعث شد لی مجبور به ترک سئول شود. فعالیت‌های او در سال‌های بعد به تصفیه‌ی شکر و تولید پشم اختصاص داشت. شرکت Chiel Mojik در  سال ۱۹۵۴ به‌عنوان آسیاپ پشم این شرکت تأسیس شد که امروزه با نام Cheil Industries به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت پارچه، مد صنایع شیمیایی و محصولات شیمیایی الکتریکی شناخته می‌شود.این شرکت فعالیت خود را با صادرات ماهی خشک و محصولات غذایی شروع کرد

یکی از همکاری‌های بزرگ لی با دیگر سرمایه‌گذاران بزرگ کره در سال ۱۹۴۷ رخ داد. چو هانگ-جای، مؤسس گروه هیوسانگ، در این سال در زیرمجموعه‌ی تجارتی سامسونگ با نام Samsung Mulsan Gongsa سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت امروزه با نام Samsung C&T شناخته می‌شود. پس از چند سال چو و لی به‌ خاطر اختلاف نظر در مسائل مدیریتی از یکدیگر جدا شدند و گروه تشکیل‌شده به بخش‌های کوچک‌تری با نام‌های سامسونگ گروپ، هیوسانگ گروپ، هانکوک تایر و شرکت‌های دیگر تجزیه شد.

لی کان هی

ورود به صنعت الکترونیک

در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۷۰، سامسونگ با تأسیس زیرمجموعه‌ی سامسونگ الکتریک اینداستریز به‌صورت جدی وارد این صنعت شد. این زیرمجموعه خود شامل بخش‌های متنوعی از دستگاه‌های الکترونیکی، الکترومکانیکی، تولید قطعات دستگاه‌ها و بخش مستقل نیمه‌هادی‌ها بود. اولین مجموعه‌ی عملیاتی این بخش در شهر سوون تأسیس شد.

اولین محصولات این شرکت شامل تلویزیون، ماشین‌حساب، یخچال، سیستم‌های تهویه و ماشین لباسشویی بود. در سال ۱۹۷۰، شرکت ژاپنی NEC با سامسونگ گروپ وارد همکاری شد و Samsung-NEC برای تولید محصولات خانگی و سیستم‌های صوتی تأسیس شد. ورود اصلی به بازار نیمه‌هادی‌ها در سال ۱۹۷۴ و با خرید شرکت Korea Semiconducter انجام شد. 

در سال ۱۹۸۰، یکی از مهم‌ترین خریدهای مجموعه‌ی رشدیافته‌ی صورت گرفت. آن‌ها شرکت Hanguk Jeonja Tongsin را در شهر گومی خریداری کردند و وارد صنعت مخابرات شدند. این مجموعه ابتدا در تولید برد سوئیچ‌های مخابراتی فعالیت می‌کرد و به‌مرور در صنایع فکس و تلفن نیز وارد شد. شرکت هانگوک را می‌توان پایه‌های امپراتوری امروزی سامسونگ در صنعت موبایل نامید.

تا سال ۱۹۸۱، گروه الکتریک سامسونگ بیش از ۱۰ میلیون تلویزیون سیاه و سفید تولید کرده بود. در فوریه‌ی سال ۱۹۸۳، مؤسس سامسونگ از تصمیم جدی این شرکت برای ورود به صنعت تولید حافظه‌ی DRAM رونمایی کرد و یک سال بعد، این شرکت به سومین تولیدکننده‌ی این محصولات در جهان تبدیل شد.

اولین کامپیوتر سامسونگ

با فوت مؤسس سامسونگ در سال ۱۹۸۷، این شرکت به چهار بخش بزرگ تقسیم شد. بخش اصلی، سامسونگ گروپ بود که بسیاری از زیرمجموعه‌ها را در تسلط خود حفظ کرد. شرکت‌های شینسگائه، سی‌جی و هانسول، بخش‌های دیگر بودند که با شروع دهه‌ی ۲۰۰۰ به‌طور کامل از جدا شدند و از آن زمان به‌صورت کاملا مستقل کار می‌کنند. در سال ۱۹۸۸، بخش الکتریکی و بخش نیمه‌هادی‌های سامسونگ به هم ملحق شدند و سامسونگ الکترونیکس را تشکیل دادند.اولین محصولات سامسونگ در بازار گوشی موبایل بسیار ضعیف و بی‌کیفیت بودند

دهه‌ی ۱۹۹۰، با فعالیت جدی سامسونگ در بخش تحقیق و توسعه‌ی دنیای الکترونیک همراه بود. آن‌ها اولین کامپیوتر شخصی تحت برند سامسونگ را در سال ۱۹۸۲ معرفی کردند. این کامپیوتر از نوار کاست برای ذخیره‌ی اطلاعات استفاده می‌کرد و البته امکان اضافه کردن فلاپی درایو نیز داشت. در همین سال، فعالیت‌ها برای گسترش جهانی برند نیز ادامه داشت و اولین کارخانه‌ی تولید تلویزیون سامسونگ در خارج از کره، در کشور پرتغال تأسیس شد.

اولین محصول الکترونیکس در بازار گوشی‌ موبایل، در سال ۱۹۸۸ و برای بازار کره‌ی جنوبی عرضه شد. در آن زمان موتورولا بخش اعظم بازار این کشور را در اختیار داشت و تا ابتدای دهه‌ی ۲۰۰۰ سامسونگ توانست سهم بازار خود را تنها به ۱۰ درصد برساند. علاوه بر آن، محصلات اولیه‌ این شرکت تا میانه‌های سال ۲۰۰۰ کیفیت خوبی نداشتند و حتی خروج از این بازار به‌نوعی در دستور کار مدیران قرار داشت

sh-100

داستان‌ها حاکی از آن هستند که یکی از اولین گوشی‌های تولیدشده توسط به‌قدری در عملکرد مشکل داشت که لی کان-هی با حضور در کارخانه، دستور نابودی تمام گوشی‌های تولیدشده را داد. او با این کار نشان داد که تمام تلاش مهندسان و کارگران تا آن روز بی‌فایده بوده است و همه‌چیز باید از اول شروع شود.

در سال‌های بعدی، نیویورک، آستین تگزاس، توکیو و انگلستان میزبان کارخانه‌های تولیدی سامسونگ بودند. آمار نشان می‌دهد که مرکز آستین، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در تگزاس است و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ عمده در سرتاسر ایالات متحده‌ی آمریکا محسوب می‌شود. این مرکز با نام Samsung Austin Semiconducter فعالیت می‌کند و تمرکز اصلی آن روی تولید نیمه‌هادی‌ها است.

گسترش بازارها و ورود به صنعت ساخت و ساز

با شروع دهه‌ی ۲۰۰۰، فعالیت‌های بین‌المللی و ساخت‌وساز سامسونگ قوت گرفت. در آن سال‌ها زیرمجموعه‌ی این شرکت با نام Samsung C&T که در بخش‌های مختلف اعم از ساخت‌وساز، سرمایه‌گذاری و نیروگاه فعالیت می‌کند، در چند پروژه‌ی برج‌سازی بزرگ پیروز شد. برج‌های دوقلوی پتروناس در مالزی، برج تایپه ۱۰۱ در تایوان و برج عظیم خلیفه در دوبی، از پروژه‌هایی بودند که به سامسونگ سپرده شدند.

لی کان-هی فرزند سوم مؤسس سامسونگ و رئیس هیئت‌مدیره‌ی کنونی سامسونگ در سال ۱۹۹۳ تصمیم گرفت ابعاد شرکت را تا حدودی کوچک کند و به‌همین منظور ۱۰ زیرمجموعه‌ی سامسونگ گروپ را فروخت. او شرکت را روی سه صنعت اصلی متمرکز کرد: الکترونیک، مهندسی و شیمی. در سال ۱۹۹۶، بنیاد دانشگاهی Sungkyinkwan توسط سامسونگ خریداری شد که امروزه به‌عنوان یکی از بازوهای اصلی تحقیق و توسعه‌ی این شرکت شناخته می‌شود.

دهه‌ی ۲۰۰۰ با سلطه‌ی الکترونیکس بر بخش‌های مختلف بازار فناوری نیز همراه بود. در سال ۱۹۹۲ این شرکت به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌‌ی چیپ حافظه و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه پس از اینتل در جهان تبدیل شد. اولین صفحه‌نمایش LCD این شرکت در سال ۱۹۹۵ تولید شد و ۱۰ سال بعد، سامسونگ، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی LCD در جهان بود. 

شرکت S-LCD یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان LCD در جهان بود که در سال ۲۰۰۶ با همکاری سامسونگ و سونی تشکیل شد. سونی، رقیب ژاپنی سامسونگ که سرمایه‌گذاری زیادی در تولید این صفحات انجام نداده بود، تأسیس این شرکت را به کره‌ای‌ها پیشنهاد داد و با ۴۹ درصد مالکیت، عضو شرکت جدید شد. در نهایت در سال ۲۰۱۱، سامسونگ تمامی سهم سونی را خریداری کرد و مالک کل شرکت اس-LCD شد.تلاش سامسونگ برای ورود به صنعت خودروسازی به دلیل شروع بحران اقتصادی آسیا موفقیت‌آمیز نبود

لی کان-هی علاوه بر کاهش ابعاد شرکت، متوحه پتانسیل‌های صنعت خودروسازی نیز شد. او در ابتدای دهه‌ی ۲۰۰۰ عقیده پیدا کرد که این صنعت ترکیبی از صنایع دیگر است و آینده‌ای روشن دارد. در ابتدا او تصمیم گرفت شرکت کیا را به زیرمجموعه‌ سامسنوگ گروپ ملحق کند که موفق نشد. سپس سامسونگ موتورز (SMI) به‌عنوان یک خودروساز مستقل در سال ۱‍۹۹۴ تأسیس شد. زیرمجموعه‌ی تولید ماشین‌آلات سنگین نیز در سال ۱۹۹۶ با نام Samsung Commercial Vehicles تأسیس شد.

پس از تأسیس خودروسازی سامسونگ، بحران اقتصادی آسیا شروع شد و کره‌ای‌ها تصمیم به فروش زیرمجموعه‌ی خود گرفتند. اولین خریدار اختمالی دوو بود که خود بعدا دچار بحران شد و توسط جنرال موتورز خریداری شد. سپس هیوندای برای خرید اقدام کرد که اختلاف نظر با مدیران سامسونگ مانع از این خرید شد تا اینکه در نهایت شرکت فرانسوی رنو ۷۰ درصد از سهام سامسونگ موتورز را خریداری کرد. بخش تولید ماشین‌آلات سنگین نیز به فعالیت‌های خود ادامه داد تا اینکه در پایان سال ۲۰۰۰ دچار ورشکستگی شد.

از شاخه‌های مهم دیگر که در این دهه به اضافه شدند، صنعت هوافضا بود. این زیرمجموعه بعدا در سال ۱۹۹۹ با ترکیب با دوو و هیوندای، شرکت Korea Aerospace Industries را تشکیل داد. سامسونگ در حال حاضر هنوز به تولید موتور هواپیما و توربین‌های گازی مشغول است.

سلطه بر بازار

سامسونگ در سال ۲۰۰۰ یک مرکز مهندسی برنامه‌نویسی در ورشو لهستان تأسیس کرد. این اقدام، اولین گام‌ها برای ورود به بازار حرفه‌ای‌تر فناوری یعنی گوشی‌ موبایل و تلویزیون‌ هوشمند بود. این شرکت ابتدا با نام Samsung Solstice وارد بازار گوشی‌ هوشمند شد و سپس خط تولید آن‌ها را به گلکسی تغییر داد. مرکز ورشو امروز به یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیق و توسعه در اروپا تبدیل شده و پیش‌بینی استخدام سالانه ۴۰۰ نیروی جدید برای آن عنوان شده است. در سال ۲۰۱۲، سامسونگ الکترونیکس به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌ موبایل در جهان تبدیل شد و به سلطه‌ی چندساله‌ی نوکیا در این صنعت پایان داد.

قرن ۲۱ با سلطه‌ی سامسونگ بر بازار محصولات الکترونیکی از جمله موبایل، نمایشگر و تراشه همراه بوده است

در واقع برنامه‌ریزی سامسونگ (و زیرمجموعه‌ی اصلی آن یعنی سامسونگ الکترونیکس) برای سلطه بر بازارهای الکترونیکی از میانه‌های دهه‌ی ۲۰۰۰ شروع شد. در آن سال‌ها لی کان-هی تصمیم گرفت که تمرکز شرکت را از تولید محصول برای مصرف‌کنندگان، به تولید قطعات برای دیگر شرکت‌های منعطف کند. این اقدام شروع یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای تبدیل شدن از یک شرکت کوچک به فرمانروای بازار و کسب جایگاه سونی به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده‌ی تجهیزات الکترونیکی در جهان بود.

سامسونگ امیدوار بود که ابتدا با تأمین قطعات، روش‌های تولید باکیفیت محصولات الکترونیکی را بیاموزد و به‌مرور به فعال اصلی این بازار تبدیل شود. همان‌طور که قبلا اشاره شد، این برنامه‌ریزی در سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۲۰۲۰ به نتیجه رسید. این شرکت در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند در جهان شناخته می‌شود و طبق آخرین آمار، ۲۳.۴ درصد از بازار جهانی را تحت سلطه‌ی خود دارد.

زیرمجموعه‌ها

همان‌طور که پیش از این خواندید، شرکت کره‌ای در طول تاریخ فعالیت خود گستره‌ی وسیعی از صنایع مختلف را درنوردیده است. در حال حاضر این شرکت عظیم در حوزه‌های متنوعی از الکترونیک، تبلیغات، ساخت‌وساز، تجهیزات پزشکی، سرگرمی، خدمات مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ساخت ماشین‌آلات عظیم مانند کشتی فعالیت می‌کند. هر یک ازیرمجموعه‌های این شرکت خود شاخه‌های متنوعی را پوشش می‌دهند که شرکت‌های کوچک و بزرگی را تحت سرپرستی دارند.

علاوه بر زیرمجموعه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، سامسونگ در طول تاریخ خود بسیاری از شرکت‌های تابعه‌اش را فروخته است. به‌عنون مثال سامسونگ Techwin که در طراحی و تولید تجهیزات نظارتی، هواشناسی، اتوماسیون و فناوری‌های نظامی فعالیت می‌کرد در سال ۲۰۱۴ به هانوا گروپ فروخته شد. سامسونگ توتال شرکت دیگری بود که با مشارکت ۵۰ درصدی توتال در زمینه‌ی استخراج و پالایش نفت فعالیت می‌کرد. این شرکت نیز با فروخته شدن شرکت مادرش یعنی سامسونگ جنرال کمیکالز به هانوا گروپ، فروخته شد.

Samsung Electronics

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، سامسونگ الکترونیکس بزرگ‌ترین زیرمجموعه و سودده‌ترین بخش گروپ است. طبق آخرین آمار، درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲۵ میلیارد دلار بوده است. مقر اصلی زیرمجموعه‌ی الکترونیکی سامسونگ در شهر سوون کره‌ی جنوبی واقع است. این شرکت در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد.

مجموعه‌های تولید و مونتاژ سامسونگ الکترونیکس در ۸۰ کشور جهان گسترش یافته‌اند و این شرکت طبق آخرین آمار حدود ۳۰۹ هزار کارمند دارد. سامسونگ الکترونیکس از لحاظ درآمد بزرگ‌ترین شرکت فناوری اطلاعات، تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیکی و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان است که ارزش بازاری برابر با ۳۷۲ میلیارد دلار دارد. 

Samsung C&T

یکی از زیرمجموعه‌های باسابقه‌ی این شرکت که تقریبا هم‌زمان با گروه اصلی تأسیس شد، سامسونگ C&T نام دارد. نام این شرکت مخفف فعالیت‌های ساخت‌وساز (Cinstruction) و تجارت (Trading) است. از همان ابتدای تأسیس، هدف سی‌اند‌تی نظارت بر فروش محصولات بین‌المللی و پروژه‌های خارج از کشور بوده است. از سال ۱۹۹۵ تمرکز این شرکت روی سرمایه‌گذاری، صنعت مد و هتل‌داری نیز معطوف شد. سامسونگ سی‌ان‌تی در حال حاضر حدود ۱۳ هزار کارمند دارد.

فعالیت‌های سامسونگ گروپ در بخش خدمات فناوری اطلاعات توسط زیرمجموعه‌ی این شرکت با نام Samsung SDS انجام می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۸۵ و با تأسیس مؤسسه‌ی تحقیقات فناوری تحت عنوان Samsung Data Systems یا SDS فعالیت خود را شروع کرد. خدمات اس‌دی‌اس در شاخه‌های مشاوره‌ی پیاده‌سازی سیستم‌های شبکه‌ای، خدمات فنی و برون‌سپاری پروژه‌های زیرساختی انجام می‌شوند. مرکز مدیریتی این شرکت در سئول کره‌ی جنوبی قرار دارد. این شرکت در حال حاضر در حال سرمایه‌گذاری و گسترش فعالیت‌های خود در حوزه‌هایی همچون اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و دیگر فناوری‌های نوین است. در حال حاضر خدمات اس‌دی‌اس در ۱۱ دفتر این شرکت در ۱۱ کشور جهان عرضه می‌شوند.