بیت کوین چیست؟ تاریخچه بیت کوین و ویژگی این رمزارز
20
ژانویه

بیت کوین چیست؟ تاریخچه بیت کوین و ویژگی این رمزارز

همه این اتفاق از سال ۲۰۰۸ و انتشار مقاله‌ای به نام پول الکترونیکی با نام بیت کوین شروع شد. هویت ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو شروع کننده انقلاب عظیمی بود که سال‌ها بعد به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد و اقتصاد دانان را به بحث‌های گسترده درباره آن وادار کرد.

?

نوعی ارز دیجیتال است که می‌توان با آن خرید کرد ، در فروشگاه های معتبر جهان سفارش‌ آنلاین انجام داد، به هر شخصی در هر جای جهان وجهی را واریز کرد یا حتی آن را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

بعد از bitcoin ، رمزارزها بسیاری پا به دنیا گذاشتند که ویژگی‌هایی مشابه به بیت کوین دارند.

کریپتوکارنسی ‌ها یا رمزارزها دارای ویژگی‌ها فوق ‌العاده‌ای هستند و از همین جهت با گذشت زمان حدود ۱۰ سال از روی کار آمدن در بازار، شهرت زیادی پیدا کردند.

کنترل بیت کوین دست چه کسانی است؟

بیت کوین بر خلاف پول‌های امروز  جهانی که عرضه و توزیع آن‌ها در اختیار دولت‌هاست، در کنترل هیچ فرد، گروه و یا سازمان خاصی نیست.

این شبکه دارای قوانینی است که هرشخص که به این بازار ورود پیدا میکند باید این قوانین را بپذیرد. این قوانین به صورت کدهای برنامه‌نویسی‌ است که در اینترنت توسط همه قابل مشاهده است.

?

تاریخچه بیت کوین

بیت کوین نخستین ارز دیجیتالی است و کسی نمی‌داند که سازنده آن کیست. (درصد زیادی از ارزهای دیجیتال در سکوت تولید میشوند)

برای مثال، گفته می‌شود که سازنده بیت کوین، فردی به نام ساتوشی ناکوموتو (Satoshi Nakomoto) است و نمیتوان تشخیص داد که این نام برای یک شخص خاص است یا متعلق به اسم یک گروه خاص. بعد از اینکه این رمزارزمتولد شد دیگر خبری از ساتوشی ناکوموتو نیست.

یکی از مزایای اصلی  bitcoin، این است که می‌توان آن را در حالت آفلاین در یک سخت ‌افزار امن ذخیره کرد. به این حالت ذخیره سرد گفته می‌شود. در حالت ذخیره سرد امکان به سرقت رفتن bitcoin و رمز ارزها وجود نخواهد داشت.

ذخیره سرد در تقابل ذخیره گرم قرار گرفته است.

ذخیره گرم، نوعی ذخیره‌سازی است که طی آن، داده‌ها روی سطح اینترنت ذخیره می‌شوند و در نتیجه، امکان به سرقت رفتن آن هم به وجود می‌آید.

?

پشتوانه بیت کوین چیست؟

بیت کوین مانند پول‌های رایج دنیا توسط فلزات گرانبها مثل طلا یا کالاهای قابل مبادله، پشتوانه نمیشود .

ارزش بنیادین رمزارزها از اعتماد مردمی شکل میگیرد که به ارزشمند بودن رمزارزها اعتقاد دارند.

بزارید یک مثال بزنم : همانطور که هرکس این موضوع را باور دارد که میتواند پول در دست خودش رابه هر مغازه بدهد و اجناس مورد نیازش را بخرد، در همان تقابل مغازه‌ دار نیز می‌داند که با دادن این اسکناس‌ها می‌تواند کالاهای مورد نیازش را بخرد، به همین ترتیب اسکناس ها در جامعه دست به دست می‌شوند.

ویژگی هایی که بیت کوین را متمایز میکند

یکی از اصلی ترین ویژگی های bitcoin این است که برای انتقال و خرج کردن آن نیازی به کسب اجازه از بانک ‌،  شرکت ، نهاد نظامی و  ….  را ندارد .

آیا بیت کوین محدود است؟

دولت و بانک مرکزی هر کشور این قدرت را دارند که به صورت نامحدود اسکناس چاپ کنند و با این کار ارزش پول‌های ملی خود را کم کنند.

اما در شبکه گسترده رمزارز بیت کوین با این که همه افراد می‌توانند در خلق واحدهای پولی جدید مشارکت کنند، اما تعداد کل سکه‌هایی که می‌تواند در شبکه وجود داشته باشد محدود به ۲۱ میلیون واحد است. محدود بودن این تعداد یکی از همان قوانینی است که در کدهای شبکه نوشته شده است. از مجموعه قوانین موجود در شبکه جهانی پروتکل میگویند.