علت کند شدن ویندوز چیست؟
04
نوامبر

علت کند شدن ویندوز چیست؟

کند شدن ویندوز موضوعی هست که اغلب افراد چه کاربران مبتدی  چه افراد حرفه ای با اون مواجه میشن. اما قبل از هر چیزی باید دلایل کند شدن ویندوز را شناسایی کنیم. بعد از شناسایی می تونیم از راه کارهای افزایش سرعت کامپیوتر کمک بگیریم تا مشکلات کند بودن سیستم رفع بشه. داخل این مقاله از میزبان فا مگ علت کند شدن ویندوز و رفع مشکلات کاهش سرعت کامپیوتر، علت کند شدن ویندوز 10 بعد از آپدیت، علت قفل شدن کامپیوتر یا همون هنگ كردن کامپیوتر و لپ تاپ را بررسی می کنیم.

چرا کامپیوتر کند کار میکند؟

کند شدن کامپیوتر دلایل زیادی دارد که میتوان از مهمترین آن ها به این موضوعات اشاره کرد:

  • برنامه هایی که در پس زمینه ویندوز اجرا می شوند.
  • پرونده های موقت
  • کمبود فضا
  • خرابی هارد
  • ویروسی بودن سیستم
  • آپدیت نکردن درایورهای ویندوز
  • تنظیمات رجیستری
  • یکپارچه نبودن درایوها
  • کمبود حافظه RAM
  • داغ کردن قطعات کامپیوتر
  • آپدیت نبودن بایوس

1- برنامه های پس زمینه

یکی از شایع ترین دلایل کند شدن کامپیوتر برنامه هایی است که در پس زمینه اجرا می شوند.برای دیدن اینکه چه برنامه هایی در پس زمینه اجرا می شوند و از چه مقدار حافظه و CPU استفاده می کنند ، Task Manager را باز کنید. اگر ویندوز 7 یا بالاتر را اجرا می کنید ، می توانید Resmon را اجرا کنید تا درک بیشتری از نحوه استفاده از منابع رایانه خود داشته باشید .

کند شدن کامپیوتر

2- پرونده های موقت

هنگام اجرای برنامه ها، کامپیوتر فایل های موقتی می سازد. این فایل های موقتی در هارد دیسک ذخیره می شوند. حذف این پرونده ها می تواند به بهبود عملکرد رایانه کمک کند. برای این کار 3 راه حل دارید:

روش اول: ابتدا پیشنهاد می کنیم برای پاک کردن پرونده های موقتی و سایر فایل هایی که دیگر نیازی به رایانه ندارند از ابزار Windows Clean Disk Cleanup استفاده کنیدو رفع کاهش سرعت کامپیوتر انجام دهید.

روش دوم: برای راهکار دوم باید بگوییم متأسفانه Windows Clean Disk Cleanup ممکن است تمام پرونده های موجود در فهرست فهرست را حذف نکند. بنابراین پیشنهاد می کنیم پرونده های موقت را به صورت دستی پاک کنید. برای این کار:

به مسیر C:\Users\Pc\AppData\Local\Temp بروید.

  1. تمام پرونده های موجود در این پوشه را حذف کنید.
  2. در صورت استفاده از هر پرونده که محیط ویندوز در حال استفاده آت است میتوان حذف آنها را رد کرد.

روش سوم: استفاده از برنامه های سوم شخص مثل CCleaner میباشد که کار با آن بسیار راحت است اما گاهی ممکن است در صورتی که استفاده انها را بلد نباشید فایل های دیگر  مثل عکس ها و فیلم ها را هم پاک کند.

3- کم بودن فضای خالی

فضای خالی کم در درایو ها می تواند باعث کند شدن کامپیوتر بشود فصای مورد نیاز درایو های اصلی باید حداقل بین 500 مگ تا 1 گیگ باشد در صورتی که فضای خالی درایو های شما کمتر این مقدار است فضای بیشتری را خالی کنید ایکار باعث رفع کاهش سرعت کامپیوتر میشود.

4- خرابی هارد درایو

اگر هارد شما مشکل داشته باشد سرعت و عملکرد ویندوز شما پایین می آید و با اجرای برنامه های زیر میتوانید نسبت به بررسی و وجود مشکل فیزیکی در هارد دیسک کامپیوتر اقدام کنید.

  • SCANDISK
  • chkdsk

نکته: یکی از مهمترین قطعات یک کامپیوتر ، هارد دیسک است. به روزرسانی از هارد دیسک استاندارد به هارد های (SSD) به طور چشمگیری عملکرد یک کامپیوتر را بهبود می بخشد.

5- وجود ویروس در سیستم

6- آپدیت نبودن ویندوز و درایور ها

آپدیت نبودن ویندوز و درایور ها می تواند باعث کند شدن ویندوز شود برای آپدیت کردن ویندوز باید از طریق خود ویندوز اقدام کنید.

6- تنظیمات رجیستری

اگر تمام مراحل فوق را دنبال کردید و کامپیوتر شما هنوز کند است و علت قفل شدن کامپیوتر را نمی دانید، سعی کنید پاک کننده رجیستری را روی رایانه اجرا کنید. میتوانید برای این کار از برنامه های پاک کننده ریجستری مختلف استفاده کنید مثل Wise Registry Cleaner.

7- یکپارچه نبودن درایوها

دیفراگ نبودن درایوها مشکل دیگری است که باعث کندی سیستم شما می شود. شما میتوانید با استفاده از برنامه پیشفرض ویندوز برای دیفراگ کردن سیستم استفاده کنید.

  • Optimize Drivers
  • Defragment drive

8- کم بودن حافظه RAM

اگر بیش از دو سال رایانه خود را داشته باشید ، ممکن است به حافظه بیشتری نیاز داشته باشید. امروزه ما پیشنهاد می کنیم رایانه ها حداقل 2 گیگابایت حافظه (رم) برای سیستم 32 بیتی و 4 گیگابایت برای سیستم 64 بیتی داشته باشند. با داشتن حافظه کافی مشکلی در خصوص کند شدن ویندوز نخواهید داشت. اگر نور هارد دیسک به طور مداوم فعال باشد، این نشانه آن است که رایانه اغلب اطلاعات را بین حافظه و هارد دیسک شما مبادله می کند.

9- داغ کردن قطعات کامپیوتر

داغ کردن قطعات کامپیوتر یکی از نکاتی است که میتواند باعث کند شدن سیستم شما شود سعی کنید سیستم خود را به هر روشی که میتوانید خنک نگه دارید برای لپ تاپ ها از فن استفاده کنید و برای PC ها اگر سیستم خنک کننده ندارند درب کیس را یاز نگهدارید.

10- آپدیت نبودن BIOS

آپدیت نبودن بایوس شما هم میتواند عامل دیگری برای کند شدن ویندوز باشد که برای آن مقاله ای به صورت جدا گانه ارائه خواهیم کرد.

11- هنگ کردن کامپیوتر و نصب ویندوز

در آخر اگر تمامی این طرفند ها به شما جواب نداد پیشنهاد ما به شما نصب دوباره ویندوز می باشد و سعی کنید ویندوزی نصب کنید که با سخت افزار شما هم خوانی داشته باشد.

همیشه دقت داشته باشید علت کند شدن ویندوز 10 یا سایر ویندوزها بعد از آپدیت را میتوانید به وسیله پاک کردن کش سیستم برطرف نمایید. علت هنگ کردن کامپیوتر یا کندی ویندوز به احتمال زیاد وجود ویروس یا پر بودن حافظه رم است. امیدواریم به وسیله این مقاله مشکل کند شدن کامپیوتر خود را رفع نموده و علت کند شدن ویندوز را تشخیص دهید.