18
اکتبر

حذف برنامه های از پیش نصب شده در اندروید در گوگل پلی

حذف برنامه های از پیش نصب شده در اندروید در گوگل پلی: اگر ترجیح می‌دهید از منوی تنظیمات استفاده نکنید، می‌توانید برنامه‌ها را به کمک گوگل پلی حذف کنید.

گوگل پلی را باز کرده و منو را باز کنید. روی گزینه برنامه‌ها و بازی‌های من (My Apps & Games ) کلیک کرده و سپس وارد برگه برنامه‌های نصب شده (Installed ) بشوید. در ادامه لیست برنامه‌های نصب شده در گوشی نمایش داده می‌شوند. روی برنامه‌ای که قصد حذف کردن آن را دارید، کلیک کرده و آن را به صفحه برنامه شما در گوگل پلی منتقل کنید. سپس روی حذف نصب کلیک کنید.

نحوه حذف برنامه‌های از پیش نصب شده در اندروید

هشدار: حذف برنامه‌ها در گوگل پلی استور گاهی فقط قابلیت به روزرسانی برنامه‌ها را حذف می‌کند نه خود برنامه را. در این حالت شما این برنامه و سایر برنامه‌های از پیش نصب شده را غیر فعال کنید.

اگر قصد استفاده از یک برنامه را ندارید یا اینکه می‌خواهید این برنامه‌ها دیگر به صورت خودکار در تلفن شما اجرا نشوند، می‌توانید با غیر فعال کردن آن‌ها از شرشان خلاص شوید.

همانطور که گفتیم در برخی از موارد به کمک روش بالا تنها قابلیت به روزرسانی برنامه‌ها را حذف می‌کنید. اما برای غیر فعال کردن آن‌ها باید وارد منوی تنظیمات شوید. برای این کار منوی تنظیمات را باز کرده و وارد لیست برنامه‌ها شوید. سپس برنامه مورد نظرتان را انتخاب کرده و گزینه غیر فعال کردن در زیر آن را فشار دهید. معمولا در زمان غیر فعال کردن یک برنامه، گوشی شما هشدار بدهد که این کار ممکن است در روند عملکرد سایر برنامه‌ها خلل ایجاد کند. این در خصوص برنامه‌هایی که به هم مرتبط هستند، درست است. اما حذف و غیر فعال کردن برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، نمی‌تواند ضرری داشته باشد.

Apps & notifications, Google, Disable, and Permissions buttons in Android Settings

چطور می‌توانیم برنامه های از پیش نصب شده اندروید را به طور کامل حذف کنیم؟

در  بعضی موارد ممکن است بخواهید Bloatwareها را به طور کامل حذف کنید. در این مرحله بهترین کار روت کردن گوشی است. برای روت کردن گوشی می‌توانید از روش سنتی استفاده کنید یا اینکه به کمک انواع اپلیکیشن‌هایی که وجود دارد، گوشی‌تان را روت کنید. اما قبل از آن باید با فلسفه روت کردن و جوانب مثبت و منفی آن آشنا شوید.

اندروید یک سیستم عامل منبع باز است و کاربر می‌تواند آن را به هر شکل که بخواهد تغییر دهد. به همین دلیل است که با روت کردن گوشی اختیاراتی که دارد، چند برابر می‌شود. از طرفی روت شدن گوشی توسط سازندگان و بسیاری از شرکت‌های مخابراتی به نوعی منع شده و پشتیبانی نمی‌شود. تا زمانی که گوشی شما روت نباشد، آن‌ها می‌توانند امنیت گوشی را تامین کرده و آن را از راه دور تعمیر کنند. اما به محض روت شدن گوشی تمام پروکتل‌های امنیتی برداشته شده و گوشی در معرض بسیاری از آسیب‌های احتمالی قرار می‌گیرد. از طرف دیگر اینطور به نظر می‌رسد که شرکت‌های سازنده از این امکانی که برای‌شان ایجاد شده است به نوعی سو استفاده می‌کنند و گوشی کاربران را به عنوان یک فضای شخصی تلقی می‌کنند که می‌تواند در آن هر برنامه‌ای که بخواهند نصب کنند.

خب اگر می‌خواهید اختیار 0 تا 100 تلفن همراه‌تان را خودتان داشته باشید، می‌توانید آن را روت کنید. با این کار شما می‌توانید هر نسخه اندروید که دوست دارید را در گوشی‌تان نصب کنید و هر برنامه‌ای که نمی‌خواهید را حذف کنید. تنها اشکال روت کردن این است که شما باید مسئولت کارتان را به عهده بگیرید و توانایی رو به رو شدن با هر مشکلی مانند حمله ویروس یا خراب شدن گوشی را داشته باشید.