16
اکتبر

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای خوب و قدرتمند است که به شما کمک می‌کند تا از رفتار کاربران حاضر در وبسایت خود با خبر شوید و متناسب با آن خود را در حوزه‌های مختلف تقویت کنید. Google Analytics یک سرویس تجزیه و تحلیل وب است که توسط Google ارائه می‌شود و ترافیک وبسایت را ردیابی و گزارش می‌کند. راه‌ اندازی سرویس گوگل آنالیتیکس به سال 2005 برمیگردد. در سال 2019 طبق آمار، Google Analytics پرکاربردترین سرویس تجزیه و تحلیل وبسایت به حساب می‌آمد.

گوگل آنالیتیکس از یک SDK که مخفف کلمه Software development kit است استفاده می‌کند که امکان جمع‌آوری دیتا (اطلاعات) از سیستم عامل‌های مورد استفاده در گوشی های تلفن همراه یعنی IOS و Android را فراهم می‌کند. این ابزار به شما امکان رصد وب‌سایت‌ها، بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی را می‌دهد. علاوه بر این شما می‌توانید گزارش‌هایی تنظیم کنید که به طور کامل مطابق با پارامتر‌های مورد نظر شما شخصی‌سازی شده باشند.

امکاناتی که گوگل آنالیتیکس ارائه می دهد

به طور کلی گوگل آنالیتیکس جریان ترافیکی که به سمت سایت شما می‌آید را آنالیز کرده و اطلاعات حاصل از این آنالیز را به صورت گروه‌بندی شده در اختیارتان قرار می‌دهد. این گروه‌های اطلاعاتی می‌توان با سه سوال زیر دسته بندی کرد:

  • کاربران از چه روشی و از چه طریقی به سایت ما رسیده‌اند؟
  • رفتار کاربرانی که وارد سایت ما شده‌اند به چه صورت بوده است؟
  • آیا کمپین‌های ما نتیجه‌ای داشته است؟

گوگل آنالیتیکس با اعلام منابعی که کاربران به واسطه‌ی آنها وارد وبسایت شما شده‌اند به این سوال پاسخ می‌دهد که کاربران از چه روشی به وبسایت شما رسیده‌اند یا با اعلام مدت زمانی که هر کاربر در وبسایت شما باقی مانده و صفحات گوناگون از وبسایت شما را بازدید کرده است به این سوال شما پاسخ می‌دهد که رفتار کاربران به چه صورت بوده است. البته خوب است بدانید که اطلاعات استراتژیک و تکنیکی خوبی هم توسط گوگل آنالیتیکس به شما ارائه می‌شود، مانند:

  • بخش‌هایی که کاربران بیشتر دوست داشته‌اند.
  • کلیدواژه‌هایی که برای رسیدن به سایت شما توسط کاربران جستجو شده.
  • اطلاعات تکنیکی در مورد کاربران؛ مانند نوع دستگاه و مرورگرهایی که برای بازدید از سایت شما استفاده کرده‌اند.

گوگل آنالیتیکس چیست؟ یکی از نکاتی که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار فوق‌العاده تبدیل می‌کند، سازگاری آن با دیگر سرویس‌های گوگل است. بنابراین شما به راحتی می‌توانید آنالیتیکس را با ابزارهایی نظیر گوگل ادوردز(Google Adwords)، بلاگر(Blogger) یا یوتیوب ترکیب کنید. در حقیقت می‌توانید آنالیتیکس را با هر ابزاری از گوگل که ترافیک‌ و  بازدید‌ها را کنترل می‌کند ترکیب کنید.