14
اکتبر

توصیه های ایمنی و حفاظتی در زمینه IT

توصیه های ایمنی و حفاظتی در زمینه IT :امروزه امنيت اطلاعات در سيستم های کامپيوتری به عنوان يکی از مسائل مهم مطرح است و می بايست به مقوله امنيت اطلاعات نه به عنوان يک محصول بلکه به عنوان يک فرآيند نگاه گردد. بدون شک اطلاع رسانی در رابطه با تهديدات، حملات و نحوه برخورد با آنان، دارای جايگاهی خاص در فرآيند ايمن سازی اطلاعات بوده و لازم است همواره نسبت به آخرين اطلاعات موجود در اين زمينه خود را بهنگام نمائيم. بدين دليل و با توجه به اهميت اطلاع رسانی در اين زمينه، به اختصار مطالبی در ارتباط با امنيت اطلاعات، هشدارهای امنيتی، ابزارهای برخورد با حملات و تهديدات امنيتی تقدیم می گردد.

عمليات لازم به منظور امنيت داده ها:

توصیه های ایمنی و حفاظتی در زمینه IT:استفاده صحيح از رمزهای عبور: سعی نمائيد که برای استفاده از اطلاعات موجود بر روی دستگاه های قابل حمل همواره از رمزهای عبور استفاده نمائيد. در زمان وارد کردن رمز عبور، گزينه هائی را انتخاب ننمائيد که به کامپيوتر  امکان به خاطر سپردن رمزهای عبور را بدهد. از رمزهای عبوری که امکان تشخيص آسان آنان برای افراد غيرمجاز  وجود دارد، استفاده نکنید.

ذخيره سازی جداگانه داده های مهم: از امکانات و دستگاه های متعددی به منظور ذخيره سازی داده می توان استفاده نمود. ديسک های فشرده CD ، DVD و يا دیسک های قابل حمل پيشنهاد می گردد. اطلاعات موجود بر روی دستگاه های قابل حمل مانند لپ تاپ و… بر روی رسانه های ذخيره سازی قابل حمل و در مکان های متفاوت، ذخيره و نگهداری گردد. بدين ترتيب در صورت سرقت و يا خرابی کامپيوتر، امکان دستيابی و استفاده از داده ها همچنان وجود خواهد داشت. مکان نگهداری داده ها می بايست دارای شرايط مطلوب امنيتـی باشد.

رمزنگاری فايل ها :با رمزنگاری فايل ها، صرفاً افراد مجاز قادر به دستيابی و مشاهده اطلاعات خواهند بود. در صورتی که افراد غير مجاز امکان دستيابی به داده ها را پيدا نمايند، قادر به مشاهده اطلاعات نخواهند بود. در زمان رمزنگاری اطلاعات، می بايست تمهيدات لازم در خصوص حفاظت و به خاطر سپردن رمزهای عبور اتخاذ گردد.

 نصب و نگهداری نرم افزارهای ضد ويروس: حفاظت کامپيوترهای قابل حمل در مقابل ويروس ها، نظير حفاظت ساير کامپيوترها بوده و می بايست همواره از بهنگام بودن اين نوع برنامه ها، اطمينان حاصل نمود.

نصب و نگهداری يک فايروال: در صورت استفاده از شبکه های متعدد، ضرورت استفاده از فايروال ها مضاعف می گردد. با استفاده از فايروال ها حفاظت لازم و پيشگيری اوليه در خصوص دستيابی به سيستم توسط افراد غير مجاز انجام خواهد شد.

توصیه های ایمنی و حفاظتی در زمینه IT: :پشتیبان گیری از داده هااز هر نوع داده ارزشمند موجود بر روی يک کامپيوتر باید بکاپ گرفته و آنها را ذخيره نمود. بدين ترتيب در صورتی که کامپيوتر سرقت و يا با مشکل مواجه شود، امکان دستيابی به اطلاعات در معرض تهديد وجود خواهد داشت .

ب – نحوه انتخاب و حفاظت رمزهای عبور: رمزهای عبور، روشی به منظور تائيد کاربران بوده و تنها حفاظ موجود بين کاربر و اطلاعات موجود بر روی يک کامپيوتر می باشند. مهاجمان با استفاده از برنامه های متعدد نرم افزاری، قادر به حدس رمزهای عبور و يا اصطلاحاً “Crack ” نمودن آنان می باشند. با انتخاب مناسب رمزهای عبور و نگهداری آنان، امکان حدس آنان مشکل و بالطبع افراد غير مجاز قادر به دستيابی اطلاعات شخصی شما نخواهند بود. يکی از بهترين روشهای حفاظت از اطلاعات، حصول اطمينان از اين موضوع است که صرفاً افراد مجاز قادر به دستيابی به اطلاعات می باشند. فرآيند تائيد هويت و اعتبار کاربران در دنيای مجازی شرايط و ويژگی های خاص خود را داشته و شايد بتوان ادعا کرد که اين موضوع به مراتب پيچيده تر از دنيای غيرمجازی است. در صورتی که شما رمزهای عبور را به درستی انتخاب نکرده و يا از آنان به درستی مراقبت ننمائيد، قطعاً پتانسيل فوق جايگاه و کارایی واقعی خود را از دست خواهد داد. تعداد زيادی از سيستم ها و سرويس ها صرفاً به دليل عدم ايمن بودن رمزهای عبور با مشکل مواجه شده و برخی از ويروس ها با حدس و تشخيص رمزهای عبور ضعيف، توانسته اند به اهداف مخرب خود دست يابند.