10
اکتبر

همه آنچه که برای رجیستری گوشی‌ باید بدانیم

همه آنچه که برای رجیستری گوشی‌ باید بدانیم:اگرچه مهم‌ترین هدف رجیستری گوشی‌های موبایل جلوگیری از قاچاق اعلام شده بود، اما با وجود گذشت دو سال از اجرایی شدن این طرح، هم‌چنان مشکلاتی برای برخی کاربران همراه ایجاد شده و هنوز هستند افرادی که درباره چگونگی این موضوع و تبعات احتمالی آن سوالاتی دارند.

به گزارش ایسنا، با اجرای طرح رجیستری (طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت) مقرر شد صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال شوند. هم‌چنین طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در راستای اجرای آخرین مرحله این طرح از اردیبهشت سال گذشته اعلام شد که تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کنند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

بر این اساس با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که لازم است قبل از خرید تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت تلفن همراه است. استعلام اصالت تلفن همراه به‌منظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشان‌تجاری، مدل، شرکت گارانتی‌کننده و نظایر آن انجام می‌شود.

مشتریان می‌توانند قبل از خرید تلفن همراه، با پیامک‌کردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷، اصالت تلفن همراه را استعلام کنند. به طور کلی انجام فرآیند استعلام اصالت از طریق درگاه‌های ارتباطی سامانه همتا امکان پذیر است که این درگاه‌ها عبارتند از سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن همتا و وبسایت اینترنتی همتا به نشانی hamta.ntsw.ir.

فرآیندهای خرید گوشی نو از فروشگاه های داخلی:

همه آنچه که برای رجیستری گوشی‌ باید بدانیم:

۱- استعلام اصالت شناسه گوشی تلفن همراه قبل از پرداخت هزینه از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) یا از طریق پیامک ۷۷۷۷

۲- حصول اطمینان از وجود کارت گارانتی و کد فعالسازی غیر قابل رویت درج شده روی کارت گارانتی به همراه جعبه گوشی.

۳- پس از حصول اطمینان از قانونی بودن و نو بودن گوشی و خرید، انجام عملیات فعالسازی از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) یا از طریق سایت همتا.

 فرآیندهای خرید گوشی دست دوم:

۱- استعلام اصالت شناسه گوشی تلفن همراه قبل از پرداخت هزینه از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) یا از طریق پیامک ۷۷۷۷

۲- الزام انجام عملیات انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* و فعال کردن گزینه انتقال مالکیت یا از طریق ورود به سایت همتا hamta@ntsw.ir (توسط فروشنده).

۳- ارسال پیامک حاوی کد فعالسازی به شماره تلفن خریدار و انجام عملیات فعالسازی توسط خریدار.

تبصره: در صورتی که برای گوشی های قدیمی و یا گوشی هایی که قبل از طرح فعال بوده اند اقدام به انتقال مالکیت می کنید، می بایست در ابتدا شناسه دستگاه از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* یا سایت همتا، گزینه افزودن دستگاه، در کارتابل فروشنده یا انتقال دهنده ثبت و سپس عملیات انتقال مالکیت انجام شود.

نحوه انتقال مالکیت از طریق کد دستوری #۷۷۷۷*:

همه آنچه که برای رجیستری گوشی‌ باید بدانیم:فروشنده باید با استفاده از یک تلفن همراه و با همان سیمکارتی که پیش از این روی تلفن همراهی که قصد فروشش را دارد، قرار گرفته است، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و در ادامه عدد مربوط به گزینه «انتقال مالکیت» یعنی عدد ۳ را ارسال کند. در ادامه لازم است شناسه IMEI تلفن همراه را وارد کند. درصورتیکه شناسه IMEI گوشی را قبلاً از طریق فرآیند افزودن دستگاه [که در ادامه توضیح داده خواهد شد] وارد کارتابل خود کرده باشد، در این مرحله شناسه قابل مشاهده است و می توان آن را انتخاب  کرد.

همه آنچه که برای رجیستری گوشی‌ باید بدانیم:در مرحله بعد لازم است شماره سیمکارت فردی که قصد انتقال مالکیت به او وجود دارد، وارد شود. پس از تائید اطلاعات وارد شده، پیغامی مبنی بر ارسال کد فعالسازی به شماره سیمکارت خریدار نمایش داده می‌شود. درنهایت شخص خریدار باید با استفاده از کد فعالسازی دریافتی، تلفن همراه را برای شماره سیمکارت خود فعال کند.