Fast Startup ویندوز چیست و چرا باید غیر فعال شود
28
ژوئن

Fast Startup ویندوز چیست و چرا باید غیر فعال شود

Fast Startup روشی برای راه‌اندازی سریع‌تر کامپیوتر است. این ویژگی در سال ۲۰۱۶ در ویندوز ۸ معرفی شد و اکنون تمام سیستم‌های عامل مایکروسافت از جمله ویندوز ۱۰ از آن برخوردار هستند.

ویژگی Fast Startup در ویندوز قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد رایانه خود را سریع‌تر از معمول راه‌اندازی کنید. راه‌اندازی سریع به شما کمک می‌کند که در زمان خود صرفه‌جویی کنید و اتلاف وقتی که در روند کند بوت معمولی وجود دارد تجربه نکنید. قابلیت به‌طور پیش‌فرض در اکثر رایانه‌هایی که با ویندوز ۱۰ کار می‌کنند، فعال است. از آنجا که امروزه قابلیت Fast Startup (راه‌اندازی سریع) از قبل توسط سازندگان فعال شده است، اکثر کاربران در مورد آن اطلاعاتی ندارند. در این مقاله‌ی همه چیز را در مورد Fast Startup، نحوه عملکرد و خوب یا بد بودن آن خواهید آموخت.

روش کار Fast Startup چگونه است

فست بوت از روشی متفاوت برای خاموش کردن ویندوز استفاده می‌کند. در نسخه‌های قبلی ویندوز، سیستم عامل در زمان Shutdown تمام برنامه‌ها را می‌بست و  خاموش می‌شد. هنگام خاموش کردن دستگاه ویندوزی که قابلیت راه‌اندازی سریع در آن فعال شده باشد، رایانه به‌سادگی کاربران را از سیستم خارج و تمام فایل‌ها را هایبرنیت می‌کند و هنگام راه‌اندازی بعدی، کار را به‌راحتی از جایی که متوقف شده است از سر می‌گیرد؛ به‌ خاطر همین موضوع اغلب به این نوع خاموش شدن، خاموش شدن هیبریدی می‌گویند که با کمک آن کاربران می‌توانند خود را از مدت‌زمان طولانی بوت شدن نجات بدهند.

فقط زمانی امکان استفاده از Fast Startup وجود دارد که هایبرنیت فعال شده باشد. همان‌طور که قبلاً گفته شد Fast Startup در اکثر لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های مدرن فعال است. Fast Startup یکی از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند عملکرد ویندوز را بهبود بدهید؛ اما بسیاری از افراد توصیه می‌کنند که از آن استفاده نکنید یا حداقل به محض اینکه برای اولین بار سیستم خود را روشن کردید، آن را غیر فعال کنید؛ اما این توصیه چه علتی دارد؟

Fast Startup؛ خوب یا بد؟

Fast boot یک ویژگی شگفت‌انگیز برای کاهش زمان راه‌اندازی ویندوز ۱۰ است؛ اما معایب خود را دارد. یک روش راه‌اندازی سریع مانند هایبرنیشن ویندوز، با بستن همه برنامه‌ها کار می‌کند. بوت سریع به جای خاموش کردن سیستم عامل آن را در حالت هایبرنیت قرار می‌دهد تا درایورهای مختلف، هسته و… از کار کردن متوقف نشوند؛ بنابراین دفعه بعدی که سیستم را راه‌‌اندازی کردید، ویندوز به جای شروع از ابتدا، در شرایط و از جایی که هایبرنیت شده است شروع به کار می‌کند و زمان راه‌اندازی را به‌شدت کاهش می‌دهد

باید بدانید که فعال بودن این قابلیت می‌تواند روی به‌روزرسانی‌ ویندوز تأثیر بدی داشته باشد؛ زیرا بیشتر آپدیت‌ها برای نصب روان نیاز دارند که کامپیوتر به‌طور کامل خاموش شود.

Fast Startup ویندوز علاوه بر ایجاد مشکل در نصب به‌روزرسانی‌، هارددرایو دستگاه را نیز قفل می‌کند. بنابراین اگر برنامه‌ای را برای بوت دوگانه تنظیم کرده باشید، نمی‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

در برخی از کامپیوتر‌ها در صورت فعال بودن راه‌اندازی سریع، دیگر نمی‌توانید به تنظیمات BIOS/UEFI دسترسی پیدا کنید.

اگر این موارد برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کنند، می‌توانید از Fast Startup و عملکرد پیشرفته آن لذت ببرید؛ اما اگر یکی از موارد فوق برایتان مشکل‌ساز است، می‌توانید برای همیشه Fast Startup را خاموش کنید.

چگونه Fast Startup را در ویندوز ۱۰ غیر فعال کنیم

Fast Startup برای ویندوز ۱۰ قابلیت مفیدی محسوب می‌شود؛ اما مطمئناً فعال بودن آن برای همه مناسب نیست. اگر از جمله افرادی هستید که از این قابلیت سود نمی‌برید، با دنبال کردن آموزش زیر می‌توانید این قابلیت را در ویندوز ۱۰ خاموش کنید.

از طریق نوار جستجوی ویندوز یا هر روشی که با آن راحت هستید، وارد کنترل پنل شوید. در کنترل پنل روی  Power Options کلیک و سپس Choose what the power button does را انتخاب کنید.

پس از این روی Change settings that are currently unavailable کلیک کنید و تیک گزینه Turn on fast startup را بردارید تا این گزینه غیر فعال شود. برای ذخیره تغییرات روی Save changes کلیک کنید.

"<yoastmark

با این کار ویژگی راه‌اندازی سریع غیر فعال و هنگام راه‌اندازی بعدی سیستم، کامپیوتر بدون بوت سریع اجرا می‌شود.

برای حفظ ایمنی سیستم خود در برابر خطرات احتمالی آنتی ویروس نود 32 شرکت اطلس سیستم را دانلود و نصب نمایید.

برای خرید اشتراک به فروشگاه اطلس مراجعه کنید.