تراشه Dimensity 9200 مدیاتک با هسته اصلی Cortex X3، ماه آینده معرفی خواهد شد
18
اکتبر

تراشه Dimensity 9200 مدیاتک با هسته اصلی Cortex X3، ماه آینده معرفی خواهد شد

راساس گزارشی جدید مدیاتک قصد دارد ماه آینده از تراشه‌ی Dimensity 9200 رونمایی کند. گفته می‌شود این سیستم-روی-چیپ (SoC) از هسته‌ی جدید Cortex X3 بهره خواهد برد.

مدیاتک سال گذشته اولین سیستم-روی-چیپ خود را که با فرایند ۴ نانومتری TSMC تولید شده بود، معرفی کرد. این تراشه یکی از اولین نمونه‌هایی بود که از هسته‌‌ی قدرتمند Cortex X2 ARM استفاده کرد. ازآنجاکه به ماه نوامبر نزدیک شده‌ایم، انتظار می‌رود که این شرکت نسل بعدی تراشه‌ی پرچم‌دار خود را معرفی کند.

به گزارش GSMArena، مدیاتک خود را برای رونمایی از Dimensity 9200 آماده می‌کند. این تراشه از هسته‌ی Cortex X3 ARM بهره خواهد برد و گفته می‌شود ماه آینده به‌طور رسمی معرفی خواهد شد. طبق گزارش‌های اخیر، عملکرد هسته‌ی اصلی جدید این سیستم-روی-چیپ، نسبت به نسل قبلی آن تا ۲۵ درصد بهبود خواهد یافت.

علاوه‌براین انتظار می‌رود Dimensity 9200 مدیاتک به پردازنده‌ی گرافیکی جدید Immortalis G715 مجهز شود که می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی ارائه دهد. این تراشه برپایه‌ی لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC تولید می‌شود و احتمالاً از هسته‌های Corex A710 و Cortex A510 درکنار هسته‌ی اصلی خود بهره خواهد گرفت.

تراشه، مدار مجتمع یا آی‌سی (Integrated circuit یا Chip) به مجموعه‌ای فشرده از مدارات الکترونیکی میگویند که با استفاده از مواد نیمه‌رسانا (عموماً سیلیسیم همراه با میزان کنترل شده‌ای ناخالصی) و در ابعاد بسیار کوچک ساخته می‌شود. اگر یک تراشه از چندین هزار ترانزیستور ساخته شود به آن مدارات مجتمع خیلی فشرده (Very-large-scale integration ) می گویند.Dimensity 9200

مدارات الکتریکی به طور کلی شامل قطعات الکترونیکی نظیر مقاومتها، خازنها، سلف و ترانزیستورها می باشد. با توجه به اینکه فرآیند ساخت ترانزیستور در تکنولوژی های مدارات مجتمع راحت تر از المان های پسیو دیگر است، طراحان ترجیح می دهند این المان های پسیو را توسط ترانزیستورها پیاده سازی کنند و تا حد ممکن تمامی المان های مدارات الکترونیکی را به ترانزیستور تبدیل نمایند، سپس با تکنولوژی های ساخت مدارات مجتمع آن ها را طراحی و پیاده سازی کنند.

هر مدار مجتمع معمولاً از تعداد بسیار زیادی ترانزیستور ساخته شده است که با استفاده از فناوریهای پیچیده‌ای در داخل لایه ای از ماده نیمه هادی؛ مانند سیلیکن همگون با پروسه های ساخت مدارات مجتمع ساخته می شوند.در دنیای الکترونیک امروز، تراشه‌ها در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی و به ویژه کامپیوترها در ابعاد گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرند. از مهم ترین تراشه های موجود در بازار میتوان به ماسفت ( (MOSFET)Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor) اشاره کرد.

در زمینه تولید تراشه ها شرکت های زیادی مشغول به فعالیت تحقیقاتی و تولیدی هستند که از مهمترین و موفق ترین نمونه های آن میتوان از شرکت اینتل نام برد که به نوعی رهبری این تکنولوژی را بر عهده دارد.Dimensity 9200

مدارات مجتمع به مجموعه ای گشترده از گیتهای منطقی نظیر and-or-nand-not و… میگویند که با استفاده از این تکنولوژی در یک ریز تراشه تجمع یافته اند.