شکایت آرم از کوالکام بر سر تصاحب شرکت نوویا
06
سپتامبر

شکایت آرم از کوالکام بر سر تصاحب شرکت نوویا

کوالکام مدتی پیش خرید شرکت نوویا (Nuvia) با مبلغ 1.4 میلیارد دلار را تکمیل کرد اما حالا شرکت آرم اعلام کرده است که کوالکام لایسنس نوویا را بدون مجوز دریافت کرده و به همین دلیل از این شرکت شکایت می‌کند.

شرکت نوویا پس از آغاز کار خود، لایسنس استفاده از معماری شرکت آرم در تراشه‌های خود را دریافت کرد اما ظاهراً نوویا حق انتقال بدون اجازه‌ی این لایسنس به شرکت‌های دیگر را نداشته است. به‌ادعای آرم، کوالکام نیز از این موضوع باخبر بوده و پس از انجام مذاکرات متعدد موفق نشده تا حق استفاده از لایسنس یادشده را دریافت کند. حالا آرم سعی دارد تا کوالکام را وادار کند تا تولید تراشه‌های نوویا را متوقف کند.

نوویا بخش مهمی از آینده‌ی شرکت کوالکام به حساب می‌آید چرا که این شرکت با خرید نوویا می‌تواند همانند اپل تراشه‌های قدرتمندی مانند سری M1 را تولید کند. خرید نوویا همچنین به کوالکام اجازه می‌دهد تا با اینتل و ای ام دی نیز رقابت کند چرا که این شرکت‌ها برای ساخت تراشه‌های خود نیازی به استفاده از لایسنس شرکت‌های دیگر ندارند.

کوالکام (به انگلیسی: Qualcomm) شرکت فناوری اطلاعات و مخابرات آمریکایی چندملیتی است، که در ماه ژوئیه ۱۹۸۵ در سن دیگو، کالیفرنیا تأسیس شد و دفتر مرکزی آن نیز هم‌اکنون در همین شهر می‌باشد.

این شرکت با مشارکت فرانکین آنتنیو، آدلیا کافمن، اندرو کوهن، کلین گلیهوسن، ایروان جاکوبز و اندرو وتربی تأسیس شده‌است. ایده آن نخستین بار در خانه دکتر ایروان جاکوبز مطرح گردید. هدف آن‌ها این بود که بتوانند ارتباطاتی با کیفیت را، عرضه نمایند و طرحشان را در صنعت ارتباطات از راه دور، به‌عنوان داستان یک استارت‌آپ موفق نمایان سازند و بدین ترتیب بود، که کوالکام متولد شد. اکنون ، دارای ۱۵۷ شعبه، در کشورهای مختلف جهان است.