ایلان ماسک: منچستر یونایتد را می‌خرم
17
آگوست

ایلان ماسک: منچستر یونایتد را می‌خرم

ایلان ماسک، ثروتمندترین انسان روی این کره خاکی امروز با انتشار یک توییت روی حساب شخصی خود گفت «می‌خواهد منچستر یونایتد را بخرد» اما جزئیات دیگری ارائه نداد.

ماسک سابقه طولانی در توییت کردن نظراتی غیرمتعارف و نامربوط دارد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا او واقعاً برنامه تصاحب باشگاه فوتبال منچستر یونایتد را طی یک قرارداد رسمی دارد یا خیر اما این باشگاه در بحرانی گرفتار شده است که همه طرفداران خواهان تغییر مدیریت و در نتیجه خروج از آن هستند.

این باشگاه فوتبال انگلیسی روی حساب اصلی توییتر خود بیش از ۳۲ میلیون دنبال کننده دارد و توییت ایلان ماسک تنها ظرف کمتر از ۲ ساعت، بیش از ۲۲۰ هزار لایک دریافت کرد.

توییت ایلان ماسک در خصوص منچستر یونایتد، قهرمان ۲۰ دوره لیگ انگلستان در حالی خبرساز شده است که این تیم محبوب و پرطرفدار در دو مسابقه آغازین فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ با دو شکست مواجه شده و اکنون در پایین جدول این رقابت‌ها قرار دارد. تیم مورد بحث در تعطیلات تابستانی در احیای مجدد بازیکنان خود ناکام ماند و حال با تبعات آن دست و پنجه نرم می‌کند.

گفتنی است که سهام این تیم طبق آمار بازار نیویورک طی ۱۲ ماه گذشته، بیش از ۲۴ درصد ریزش داشته و اکنون ارزشی بالغ بر ۲ میلیارد دلار دارد. منچستر یونایتد اکنون توسط خانواده آمریکایی گلیزر (Galzer) مدیریت می‌شود.

فوربز در رده‌بندی امسال خود، منچستر یونایتد را با ارزش ۴.۶ میلیارد دلار به عنوان سومین تیم فوتبال ارزشمند در سراسر جهان معرفی کرد؛ به این ترتیب این تیم انگلیسی تنها دو رقیب را بالاتر از خود می‌بیند: رئال مادرید و بارسلونا که هر دو از اسپانیا هستند.

روزنامه بریتانیایی The Daily Mirror سال گذشته گزارش داد با توجه به این که گلیزرها از زمان خرید باشگاه با مبلغ ۷۹۰ میلیون پوند (۹۵۷ میلیون دلار) در سال ۲۰۰۵ با مخالفت گسترده هوادارن مواجه شده‌اند، حالا آماده فروش آن هستند اما تنها به شرطی که خریدار حاضر به پرداخت ۴ میلیارد پوند ناقابل باشد.

اظهارات عجیب و غریب ماسک در گذشته، باعث می‌شود به سختی بتوانیم درباره نیت واقعی او حرف بزنیم. در زمان نگارش این مطلب به هیچ عنوان نمی‌توان مشخص کرد که آیا او در حال شوخی بوده است یا واقعاً چنین قصدی دارد.

ماسک تنها دو روز بعد از موافقت هیئت مدیره توییتر برای تصاحب این شرکت توسط او، شاهد توییتی طنز بودیم که بی‌شباهت به توییت خرید منچستر یونایتد نیست: «سپس من کوکا کولا را خواهم خرید تا کوکائین را [به این نوشیدنی] بازگردانیم».

به هر حال ایلان ماسک اکنون شدیداً در تلاش است تا از توافق ۴۴ میلیارد دلاری خرید توییتر خارج شود، توافقی که فعلاً دادگاه ماسک را به انجام آن متعهد کرده است. پیش از این سازمان‌های تنظیماتی ایالات متحده آمریکا او را به دلیل توییت‌هایش مؤاخذه کرده‌اند.

ماسک پیش‌تر به دلیل اظهار نظرات این چنینی با مشکلات بسیاری مواجه شده است. توییت‌های او در سال ۲۰۱۸ کار دست تسلا داد و افزون بر شرکت، خود او هم مجبور به پرداخت ۲۰ میلیون دلار غرامت شد. به هر حال، خوب یا بد، ماسک فردی جاه‌طلب است که پروژه‌های بسیار بزرگی را در سر می‌پروراند و در انجام بسیاری از آن‌ها موفق شده است.

این کارآفرین مطرح دنیای فناوری تاکنون پیشنهاد سکونت در مریخ و ساخت اقتصادی جدید مبتنی بر انرژی‌های تماماً تجدیدپذیر را ارائه کرده است. ایلان ماسک سهم بزرگی در رشد تسلا به عنوان باارزش‌ترین شرکت خودروسازی دنیا، سفر ایمن و ارزان به ماه از طریق شرکت اسپیس ایکس، حمل و نقل زیرزمینی به لطف بورینگ و … داشته است. رسانه فوربز در آخرین گزارش خود، ارزش دارایی‌های او را ۲۷۰ میلیارد دلار اعلام کرد.