اینتل برای دیتاسنترها سیستم خنک کننده غوطه وری مایع می سازد
25
جولای

اینتل برای دیتاسنترها سیستم خنک کننده غوطه وری مایع می سازد

اینتل به‌تازگی قراردادی با شرکت Green Revolution Cooling Corporation برای ساخت سیستم‌ خنک‌کننده غوطه‌وری مایع امضا کرده است. اینتل قصد دارد از این سیستم به جای سیستم خنک‌کننده هوا در دیتاسنترها استفاده‌‌ کند. این سیستم دارای عملکرد بهتر، مصرف انرژی پایین‌تر و تاثیرات زیست‌محیطی کمتری خواهد بود. ‌

هدف از این قرارداد چندساله آن است که به دیتاسنترها کمک کند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنند. GRC یکی از شرکت‌های فعال در زمینه خنک‌کنندهاست و ‌اینتل نیز گفته است که‌ یک‌ لابراتوار تخصصی برای بررسی و ‌تست این سیستم خنک‌کننده مایع می‌سازد. 

این فناوری قرار است در دیتاسنترهایی استفاده شود که ۱.۵ تا ۲ درصد برق دنیا را مصرف می‌کنند و اگر سیستم خنک‌کننده این دیتاسنترها عوض نشود ممکن است مصرف برق آن‌ها در طول ده سال آینده به ۱۳ درصد برسد. ‌

در حال حاضر، بسیاری از دیتاسنترها با این موضوع واقف هستند و امیدوارند که به‌زودی از سیستم‌های خنک‌کننده جدید در مراکز خود استفاده کنند‌. اینتل و GRC در قرارداد خود گفته‌اند که استفاده از سیستم خنک‌کننده غوطه‌وری مایع می‌تواند ۱۰ الی ۱۵ درصد مصرف انرژی دیتاسنترها را کاهش دهد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم این قرارداد همکاری از چه زمانی اجرایی می‌شود. 

اینتل (به انگلیسی: Intel) شرکت چندملیتی آمریکایی است، که در زمینه تولید و طراحی انواع مختلف سخت‌افزار رایانه، با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپست، بلوتوث و حافظه فلش، همچنین انواع مختلف ریزپردازنده، نیم‌رسانا، مدار مجتمع، واحد پردازش گرافیکی و سامانه نهفته فعالیت می‌نماید.

شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس و گوردون مور راه‌اندازی شد. این کورپوریشن مبدع فناوری ریزپردازنده‌های اکس۸۶ می‌باشد. اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قوی‌ترین تراشه‌ها یعنی اینتل ۸۰۸۶ را به بازار فروش قطعات رایانه‌ای، عرضه کرد، که شرکت آی‌بی‌ام از این پردازنده برای محصول رایانه شخصی خود استفاده نمود.

در دهه‌های نخست، مهم‌ترین رقیب شرکت ای‌ام‌دی بود، که از سال ۲۰۰۰ با تسلط اینتل بر بازار پردازنده‌ها، هر سال این شرکت سهم بالاتری را به خود اختصاص داد و در سال ۲۰۱۳ تقریباً ۷۵٪ درصد از رایانه‌های خانگی، از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند که این سلطه بر ای‌ام‌دی با ظهور پردازنده‌های رایزن از بین رفت. در سال ۲۰۱۳ مؤسسه اینتر برند، اینتل را به‌عنوان هفتمین برند ارزشمند جهان معرفی نمود.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سانتا کلارا، کالیفرنیا در دره سیلیکون قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نزدک معامله می‌شود. شرکت اینتل جزئی از میانگین صنعتی داو جونز و شاخص نزدک-۱۰۰ به‌شمار می‌آید.