14
ژوئن

پتنت جدید هواوی

پتنت جدید هواوی از توسعه نخستین رایانه کوانتومی این شرکت خبر می‌دهد

پتنت جدید هواوی:پتنت جدیدی از نخستین رایانه‌ی کوانتومی هواوی منتشر شده که اطلاعات جدیدی از آن را دراختیار ما قرار می‌دهد.

در هفته‌ی جاری هواوی به‌طور رسمی پتنت جدیدی را در چین برای عموم منتشر کرد؛ البته پتنت مذکور به ساعت هوشمند معمولی، هدفون یا گوشی هوشمند مربوط نمی‌شود. درعوض، هواوی این بار دست روی محاسبات کوانتومی گذاشته است که گام انقلابی بعدی در مورد نحوه‌ی عملکرد فناوری طی ۱۰ سال آینده محسوب می‌شود.

به گزارش گیزموچاینا، با بررسی پتنتی که با شماره ثبت CN114613758A به اشتراک گذاشته، می‌توان متوجه شد هواوی نوعی «تراشه‌ی کوانتومی و دستگاه محاسبات کوانتومی» را توسعه داده است.

نوع جدید دستگاه محاسباتی کوانتومی هواوی با هدف حل مشکلات فعلی تولید تراشه‌های کوانتومی که شامل پیچیدگی ساخت و بازده پایین آن‌ها می‌شود، توسعه‌ یافته است. با استفاده از مدل جدید، نه‌تنها مونتاژ آن در آینده آسان‌تر خواهد بود، بلکه واحدهای بیشتری را نیز می‌توان با بازدهی بالاتر تولید کرد.

پتنت محسابات کوانتومی هواوی

ایده‌ی اصلی نهفته در کامپیوتر‌های کوانتومی این است که می‌توان از خواص و قوانین فیزیک کوانتوم برای ذخیره‌سازی و انجام عملیات روی داده‌ها استفاده کرد. کامپیوترهای کوانتومی با تکیه‌ بر ویژگی‌های کوانتوم ذرات زیراتمی، برخی محاسبات را سریع‌تر از کامپیوترهای کلاسیک انجام می‌دهند. در کامپیوترهای سنتی، محاسبات پردازشی در مبنای ۲ انجام می‌شود و هر بیت در وضعیت خاموش یا روشن قرار می‌گیرد؛ اما واحد اطلاعات کوانتومی، کیوبیت (qbit)، با استفاده از ویژگی‌های مبتنی‌بر کوانتوم می‌تواند وضعیت خاموش و روشن یا هر مقداری بین آن‌ها را ارائه دهد.

هواوی Mate 50 احتمالاً با تأخیر در آگوست یا سپتامبر معرفی خواهد شد

تراشه‌های فرعی در تراشه‌ی کوانتومی فشار تولید را کاهش داده و بازده‌ تولید را بهبود می‌بخشد. به‌عنوان مثال، درصورت نقص در تراشه‌ی فرعی، فقط خود آن دور انداخته می‌شود‌ و تراشه کلی را می‌توان تعمیر و دوباره استفاده کرد تا از تولید ضایعات الکترونیکی بیشتر جلوگیری شود. احتمالاً هواوی قصد دارد با پتنت جدید خود با شرکت‌های دیگری مانند IBM رقابت کند.

پتنت جدید هواوی:هدف محاسبات کوانتومی که به‌عنوان نسل بعدی محاسبات معرفی می‌شود، افزایش سرعت تا ۱۰ برابر امروز است. به‌عنوان مثال، فرض کنید یک ابرکامپیوتر امروزی ۱۰۸ روز (۳ ماه) طول می‌کشد تا ۶۲٫۸ تریلیون رقم پی را محاسبه کند، اگر بخواهیم از کامپیوتر کوانتومی نسل آینده استفاده کنیم، به‌طور فرضی می‌تواند ۶۲٫۸ تریلیون رقم پی را تنها در ۱۰ روز (یک و نیم هفته) محاسبه کند که بسیار سریع‌تر از ۳ ماه است.