13
ژوئن

آیا ردیابی بلوتوث در آینده مشکل‌ساز خواهد شد؟

آیا ردیابی بلوتوث در آینده مشکل‌ساز خواهد شد؟ ردیابی ازطریق فناوری مشکلی ادامه‌دار در ایالات متحده است. گزارش اخیر وزارت دادگستری این کشور درمورد ردیابی سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که صدها هزار نفر به‌طور آنلاین ردیابی می‌شوند و هزاران نفر گزارش داده‌اند که با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی ردیابی شده‌اند.

نویسندگان این تحقیق خاطرنشان کردند که تجهیزات موردنیاز برای ردیابی گوشی‌ها به این روش، به‌نام نرم‌افزار تعریف‌شده‌ی رادیویی می‌تواند کمتر از ۲۰۰ دلار قیمت داشته باشد. اگرچه یک سیستم قدرتمندتر احتمالاً نزدیک به هزار دلار قیمت دارد. محققان هردو گزینه‌ی اشاره شده را بررسی کردند و اگرچه کار با سیستم گران‌قیمت‌تر، آسان‌تر بود، اما نمونه‌ی ارزان‌قیمت‌تر نیز می‌تواند سیگنال‌های بلوتوث را ردیابی کند. البته استفاده از این دستگاه به‌ دانش فنی نسبتاً بالایی نیاز دارد که معمولاً بیشتر از دانش اکثر افرادی است که Air Tag را در کوله‌پشتی قرار می‌دهند. به‌احتمال زیاد شما درحال‌حاضر با استفاده از روش‌های قانونی یا نیمه‌قانونی به‌صورت خصوصی و عمومی ردیابی می‌شوید.

موقعیت ایرتگ اپل روی نقشه

جان کالاس مدیر پروژه‌های فناوری بنیاد Electronic Frontier که یک کارشنان مشهور امنیت رایانه است، گفت که از دیدن اینکه می‌توان بلوتوث را از این‌طریق ردیابی کرد تعجب نمی‌کند؛ به‌خصوص‌ که قبلاً مشخص شده سیگنال‌های وای‌فای یا اتصالات به هدفون‌های بلوتوث چگونه قابل ردیابی است. بااین‌حال، او این مورد را به‌عنوان یک مسئله‌ی بزرگ نمی‌بیند. این اقدام، کاری نیست که همه‌ی افراد توانایی انجامش را داشته باشند و انجام آن در دنیای واقعی دشوار خواهد بود.

بنابراین چه کسی می‌تواند این قانون را مفید بداند؟ دولت‌ها و مجریان قانون قبلاً به استفاده از گوشی‌های افراد در رابطه با فعالیت‌های مجرمانه، معروف هستند. اگرچه مقامات به‌احتمال زیاد به‌سادگی از شرکت‌های فناوری مثل گوگل درخواست می‌کنند که اطلاعات ردیابی گوشی‌های کاربران را به‌آن‌ها ارائه دهد، اما درواقع گاهی اوقات گرفتن حکم برای مجریان قانون برای دسترسی به گوشی‌های آن‌ها، آسان‌تر از ورود به اموال آن‌ها است.

تحقیقاتی وجود دارد که به ۲۰ سال قبل برمی‌گردد و مواردی مثل تفاوت‌های مستقیم ساعت را نشان می‌دهد که می‌تواند به افراد در شرایط خاص اجازه دهد رایانه‌ها را شناسایی کنند. به‌طور کلی، این مورد در حالت جزئی استفاده نمی‌شود زیرا راهکار‌های بسیار پیچیده‌تر و ساده‌تری برای ردیابی وجود دارد.

آیا ردیابی بلوتوث در آینده مشکل‌ساز خواهد شد؟ ماسکار و گیوه‌چیان اعلام کردند بهترین راه برای شرکت‌ها برای غلبه بر این مشکل، ایجاد به‌روزرسانی میان‌افزاری برای کمک به تصادفی‌سازی خروجی سیگنال‌های بلوتوث است، اما بدون تحقیق بیشتر نمی‌توان گفت آیا این روش واقعاً کار می‌کند یا خیر. امکان دارد تغییرات سخت‌افزاری در این‌زمینه غیرممکن باشند زیرا حتی جزئی‌ترین نقص در فرایند تولید می‌تواند منجر به سیگنال بلوثوت قابل‌ردیابی شود.