خوشه کندوی عسل (M44)
12
مه

خوشه کندوی عسل (M44)

 خوشه کندوی عسل به عنوان خوشه‌ای باز که حدود ۱۵ سال نوری وسعت دارد، دارای دست کم یک هزار ستاره است و نزدیک به ۳ ماه کامل (۱٫۵ درجه) از آسمان در صورت فلکی سرطان را پوشش می‌دهد.

خوشه کندوی عسل که با نام M44 نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۶۰۰ سال نوری از ما قرار گرفته و یکی از نزدیکترین خوشه‌های ستاره‌ای به منظومه شمسی است. اگرچه ستاره‌های این خوشه جوان هستند، ولی با حدود ۶۰۰ میلیون سال سن، در مقایسه با خورشید ما که ۴٫۵ میلیارد سال سن دارد، بسیار بسیار جوان هستند.

بر اساس حرکت فضایی، تصور می‌شود که خوشه M44 و همینطور حتی خوشه ستاره‌ای نزدیکتر یعنی خوشه هیادس در صورت فلکی گاو یا ثور، با هم و در یک ابر مولکولی بزرگ متولد شده باشند. خوشه کندوی عسل به عنوان خوشه‌ای باز که حدود ۱۵ سال نوری وسعت دارد، دارای دست کم یک هزار ستاره است و نزدیک به ۳ ماه کامل (۱٫۵ درجه) از آسمان در صورت فلکی سرطان را پوشش می‌دهد.

نیاکان ما در دوران باستان نیز این خوشه ستاره‌ای را که با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است، می‌شناختند. این خوشه که مدت‌ها قبل از اینکه به عنوان چهل و چهارمین مدخل در کاتالوگ قرن هجدهم چارلز مسیه گنجانده شود، به عنوان یک ابر ضعیف یا مه آسمانی توصیف می‌شد، تا زمانی که تلسکوپ‌ها در دسترس قرار گرفتند و به ستارگان منفرد تشخیص داده شدند.

این خوشه، هدفی محبوب برای تماشاگران آسمان مدرن و مجهز به دوربین دوچشمی است؛ به‌ویژه چند غول قرمزرنگ و زردرنگ این خوشه که در همین تصویر نیز قابل مشاهده هستند. درخشش چشمگیر برخی از اعضای درخشان‌تر خوشه کندوی عسل، با رشته‌ای ضربدری در مقابل عدسی تلسکوپ ایجاد شدند.