نام و لوگوی بلوتوث از کجا می‌آید؟
02
مه

نام و لوگوی بلوتوث از کجا می‌آید؟

بسیاری از رهبران وایکینگ‌ها القابی تخیلی داشتند، و شاه هرالد با عنوان دندان آبی بلوتوث شناخته می‌شد. برخی مورخان مدعیند که لقب او به این خاطر بود که یک دندان مرده یا «آبی» داشت، و برخی دیگر می‌گویند که او عاشق خوردن بلوبری یا شیرین‌بیان بود به قدری که باعث آبی‌رنگ شدن دندانهایش شده بود.

با اینکه تکنولوژی ارزانقیمت بلوتوث که مصرف توان اندکی نیز دارد اختراع عصر مدرن است، ولی داستان پشت این نام و لوگو که اکنون فراگیر شده است به گذشته‌های دور باز می‌گردد، و گذشته و را به حال حاضر پیوند می‌زند.
 
 
در اواسط دهه 1990 چندین شرکت به طور همزمان در مسابقه‌ای برای توسعه یک تکنولوژی وایرلس جدید متحول‌کننده به نام پوندهای رادیویی کوتاه‌برد بودند. در آن زمان اسون متیسون برای شرکت اریکسون کار می‌کرد، و جیم کارداچ آمریکایی به عنوان یک مهندس رایانش موبایل در اینتل مشغول فعالیت بود.
 
متیسون و کارداچ و مهندسانی از چندین شرکت دیگر گرد هم آمدند و استانداردها و ایده‌های رایانشی خود را در سمیناری در تورنتو در اواخر دهه 1990 ارائه کردند. کارداچ در توضیحاتش درباره تاریخچه بلوتوث در وبسایتش اینگونه شرح می‌دهد: «متیسون و من در یک جلسه Home-RF SIG در تورنتوی کانادا به ارائه مطلب پرداختیم. من Biz-RF و اسون MC-LINK را ارائه کردیم. ما با استقبال نه چندان گرمی از طرح‌های پیشنهادی سردرگم‌کننده‌مان مواجه شدیم، و در آن زمان بود که من متوجه شدم ما به یک نام کد برای این پروژه که همه امکان استفاده از آن را خواهند داشت نیاز داریم.
 
پس از این سمینار، متیسون و کارداچ به یک بار محلی رفتند و ضمن صحبت‌هایشان درباره ناکامی در این همایش، درباره تاریخچه وایکینگ‌ها هم صحبت کردند. متیسون که سوئدی بود به کارداچ پیشنهاد داد که یک رمان تاریخی معروف سوئدی درباره جنگجویان دریانورد اسکاندیناوی به نام کشتی‌های طولانی نوشته فرانس گونار بنگتسون را بخواند.

بلوتوث

یکی از شخصیت‌های این رمان هرالد گورمسون بود، که به خاطر متحد کردن بسیاری از قبایل دانمارک و نروژ تحت یک حکمرانی واحد شهرت دارد. بسیاری از رهبران وایکینگ‌ها القابی تخیلی داشتند، و شاه هرالد با عنوان دندان آبی بلوتوث شناخته می‌شد. برخی مورخان مدعیند که لقب او به این خاطر بود که یک دندان مرده یا «آبی» داشت، و برخی دیگر می‌گویند که او عاشق خوردن بلوبری یا شیرین‌بیان بود به قدری که باعث آبی‌رنگ شدن دندانهایش شده بود.

آنچه روشن است این که متیسون و کارداچ شباهتی که در این مورد یافته بودند را پسندیدند. این شاه وایکنیگ وحدت و ارتباط را برای گروه‌های مختلف مردم برقرار کرده بود، و اختراع این مهندسان هم در صدد انجام همین کار با دستگاه‌های الکترونیکی متفاوت بود. از اینرو نام Bluetooth به افتخار شاه هرالد اقدامی مناسب به نظر می‌رسید.

لوگوی بلوتوث نیز در واقع ترکیبی از حروف اول بلوتوث، یعنی ᚼ و ᛒ (بر اساس الفبای رونیک نورس قدیمی با نام «فوتارک») است.