قابلیت «اشتراک‌گذاری مجاور» گوگل راهی آسا‌ن‌تر برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها
02
مه

قابلیت «اشتراک‌گذاری مجاور» گوگل راهی آسا‌ن‌تر برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها

درست است که اندروید، به نسبت iOS (از طریق قابلیت ایردراپ)، آزادی عمل بیشتری برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها از طریق بلوتوث فراهم می‌آورد، ولی بلوتوث هم بی‌نقص نیست. گوگل همانند پلتفرم‌های پیام‌رسانی مختلفش، چندان در موضوع اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین دو دستگاه اندرویدی یکدست عمل نکرده است.

البته این درست است که اندروید، به نسبت iOS (از طریق قابلیت ایردراپ)، آزادی عمل بیشتری برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها از طریق بلوتوث فراهم می‌آورد، ولی بلوتوث هم بی‌نقص نیست. مثلا در زمینه اشتراک‌گذاری سریع و آسان فایل‌ها، به ویژه عکس‌ها، ایردراپ بهتر عمل می‌کند. البته ایردراپ تنها بر روی دستگاه‌های اپل قابل دسترسی است، به همین خاطر امکان بهره‌مندی از قابلیت‌های آن بر روی دیگر سیستم‌های عامل وجود ندارد.
 
قابلیت Nearby Share، که قبلاً Fast Share نامیده می‌شد، جایگزین قابلیت Android Beam (که مبتنی بر NFC بود) به عنوان چارچوب اشتراک‌گذاری بالفعل برای اندروید شده است. شباهت‌های بسیاری بین این تکنولوژی و ایردراپ وجود دارد، به ویژه از نظر سهولت شروع اشتراک‌گذاری فایل‌ها، و همچنین گزینه‌های موجود برای رویت‌پذیری. همچنین در برخی حوزه‌ها Nearby Share به اندازه ایدراپ کارائی ندارد، ولی این فاصله در به تدریج رو به کاهش گذاشته است.گوگل

یک گام نزدیکتر به ایردراپ

 به نوشته وبسایت XDA، یک حالت جدید با نام Self Share در یک ورژن بعدی Nearby Share مشاهده شده است. در گذشته، شما فقط سه گزینه رویت‌پذیری داشتید: غیر قابل رویت، قابل رویت برای همه، یا فقط قابل رویت برای مخاطبان‌تان. با اینکه این قابلیت بیشتر سناریوهایی که می‌توایند محتوا را با افراد به اشتراک بگذارید را تحت پوشش قرار می‌دهد، ولی اشتراک‌گذاری فایل‌ها با دستگا‌های دیگر تحت مالکیت شما را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. به بیان دقیقتر، باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه گیرنده در محدوده قابل دسترسی قرار داشته باشد تا بتوانید یک انتقال فایل را تایید کنید.

در یک آپدیت بعدی، یک گزینه جدید وجود خواهد داشت که جایگزین Hidden می‌شود، که نام آن Your Devices خواهد بود. در این حالت، شما قادر خواهید بود که دستگاه‌های دیگری را که در یک اکانت واحد در گوگل لاگین کرده‌اند ببینید و فایل‌ها را با آنها به اشتراک بگذارید. به این ترتیب اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین دستگاه‌هایتان آسانتر می‌شود و شیوه عملکرد ایردراپ را با استفاده از یک اپل آیدی یکسان شبیه‌سازی می‌کند.