آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک
20
آوریل

آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک

آدام موسری ۳۸ ساله از سال ۲۰۱۸، مدیر اینستاگرام است.قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد.

در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان

ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۸ چنان چهره فیس‌بوک را در جهان مخدوش کرد که تقریبا هیچ کدام از مدیران ارشد این شرکت جسارت حضور در فضای عمومی و صحبت درباره آن را نداشتند و خودِ زاکربرگ هم شاید اگر مجبور نمی‌شد برای عذرخواهی و توضیح در این مورد، به کنگره نمی‌رفت. درست در همین شرایط تنها صدایی که از فیس‌بوک به گوش می‌رسید، صدای «آدام موسری» بود که سعی داشت با دلایل مختلف ثابت کند فیس‌بوک همچنان موضع جدی در برابر اخبار جعلی دارد و تلاش می‌کند برای کاربرانش قابل اعتماد و امن باقی بماند. موسری در آن زمان حتی در جمع مدیران ارشد فیس‌بوک هم نبود و به عنوان معاون بخش محصولات در این شرکت فعالیت می‌کرد. با این حال اما شاید شجاعت، تعهد و البته اعتمادش به فرآیند کاری شرکتش، بیشتر از مدیران بالادستی خودش بود؛ همان ویژگی که توجه مدیران ارشد فیس‌بوک را حسابی جلب کرد و باعث شد مدتی بعد تصمیم بگیرند که از توانایی‌هایی او در اینستاگرام استفاده کنند. در نهایت او با گذشت مدت کوتاهی از حضورش در اینستاگرام، به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت انتخاب و معرفی شد.

خودساخته و تجربه‌گرا

آدام موسری هم مثل بسیاری از مدیران شرکت‌های تکنولوژی هنوز سال‌های جوانی عمرش را می‌گذراند. او در بیست‌وسومین روز از ماه ژانویه سال ۱۹۸۳ در اسراییل به دنیا آمد، اما در منطقه چاپکوآ در نیویورک بزرگ شد. موسری از همان دوره نوجوانی دوست داشت به انتخاب‌های خودش تکیه کرده و مسیر را به کمک تجربه‌هایش پیدا کند. همین شد که تصمیم گرفت به کالج گلاتین دانشگاه نیویورک برود؛ کالجی کوچک که در آن دانشجویان خودشان می‌توانند برنامه درسی و تحصیلی‌شان را بر اساس علایق و اهداف شغلی آینده‌شان، تعیین کنند. او مطالعه رسانه و طراحی اطلاعات را انتخاب کرد و در سال ۲۰۰۵ با مدرک کارشناسی از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد.

از آژانس طراحی تا صندلی ریاست اینستاگرام

با این حال، ذهن جستجوگر آدام موسری او را آرام نمی‌گذاشت. به همین خاطر پیش از فارغ‌التحصیلی و در سال ۲۰۰۳ شرکت مشاوره طراحی خودش را با نام Blank Mosseri راه‌اندازی کرد. فعالیت‌های این شرکت کوچک روی طراحی گرافیک، طراحی تعاملی و فضاهای نمایشگاهی متمرکز بود. شرکت موسری در مدتی کوتاه آنقدر رشد کرد که ناچار شد علاوه بر نیویورک، دفتری هم در سانفرانسیسکو اجاره کند. با این حال اما در سال ۲۰۰۷ به عنوان اولین طراح شرکت TokBox، به این شرکت پیوست. TokBox یک شرکت ارایه‌دهنده Paas یا خدمت به عنوان پلتفرم بود که در نهایت در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت Telefónica خریداری شد.
TokBox اما انگار برای موسری دروازه ورود به فیس‌بوکی شد که خیلی¬ها آرزو داشتند در آن کار کنند. او در سال ۲۰۰۸ به عنوان طراح محصول به فیس‌بوک پیوست و در کمتر از یک سال توانست سمت مدیر این بخش را از آن خود کند. راه رشد موسری در فیس‌بوک چندان طولانی و ناهموار نبود و در سال ۲۰۱۲ مدیریت بخش طراحی اپلیکیشن‌های موبایل شرکت فیس‌بوک به او سپرده شد

آدام موسری در همان سال سرپرست بخش نیوزفید فیس‌بوک شد و این مسئولیت را تا سال ۲۰۱۶ هم به عهده داشت. در همین سال و بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که مشخص شد فیسبوک نقش قابل‌توجهی در انتخاب شدن ترامپ داشته و اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون کاربرش را در اختیار شرکت کمبریج آنالتیکا قرار داده بود، موسری پذیرفت که به عنوان سخنگوی فیس‌بوک در جلسات و کمپین‌های مبارزه با اخبار جعلی حاضر شود. او این کار را تا سال ۲۰۱۸ و زمان اوج رسوایی کمبریج آنالتیکا هم ادامه داد.
در نهایت موسری در یک جابه‌جایی درون‌سازمانی در ماه می‌سال ۲۰۱۸ به عنوان معاون بخش محصول به اینستاگرام پیوست. حضور موسری در اینستاگرام آنقدر پررنگ و موثر بود که «کوین سیستروم» و «مایک کریگر» بنیانگذاران اینستاگرام را متقاعد کرد که بهترین گزینه برای تعامل با مارک زاکربرگ سخت‌گیر و کنترل‌گر است؛ چون او ارتباط نزدیک و خوبی با زاکربرگ داشت. به این ترتیب او از سپتامبر همان سال بر صندلی ریاست اینستاگرام تکیه کرد و از آن زمان تغییرات مثبتی را مطابق با نیاز کاربران در این پلتفرم ایجاد کرده است.

موسری به تازگی در ویدئویی که حساب کاربری اینستاگرام و توییترش منتشر کرد، گفت: «اینستاگرام دیگر فقط یک اپلیکیشن به اشتراک‌گذاری تصویر نیست و قرار است تغییرات تازه‌ای در بخش ویدئوها داشته باشد.» او در این ویدئو بی‌هیچ ادعایی می‌پذیرد که پلتفرم‌های رقیب یعنی تیک‌تاک و یوتیوب در بخش ویدئو از اینستاگرام جلوتر هستند.

آدام موسری در این ویدئو گفت که اینستاگرام سعی می‌کند با نوآوری و یا حتی الگوبرداری از پلتفرم‌های رقیب، قابلیت‌های تازه‌ای را در اختیار کاربرانش قرار بدهد.
موسری در سال ۲۰۱۵ از سوی بیزنس اینسایدر  «بازیکن قدرتی» نامیده شد او در حال حاضر با همسرش مونیکا و سه پسرشان در سانفرانسیسکو زندگی می‌کنند. این دو  به امور خیریه علاقمندند و در خیریه‌های محلی از جمله پروژه شانتی – که موسسه‌ای مردم‌نهاد برای کمک به افراد مبتلا به ایدز و سرطان است- مشارکت دارند.