گوگل کلاد موتور ذخیره‌سازی اطلاعات بین‌‌پلتفرمی جدید خود موسوم به BigLake را معرفی کرد
06
آوریل

گوگل کلاد موتور ذخیره‌سازی اطلاعات بین‌‌پلتفرمی جدید خود موسوم به BigLake را معرفی کرد

موتور ذخیره‌سازی جدید گوگل کلاد موسوم به BigLake با قابلیت ذخیره‌سازی داده‌ها بین پلتفرم‌های مختلف معرفی شد.

گوگل در اجلاس Cloud Data Summit از راه‌اندازی نسخه‌ی پیش‌نمایش موتور ذخیره‌سازی داده‌ی جدید BigLake خبر داد که تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کند. به‌گزارش تک‌کرانچ، ایده‌ی موتور ذخیره‌سازی داده BigLake استفاده از تجربه‌ی گوگل در راه‌اندازی و مدیریت پایگاه داده‌ی BigQuery و گسترش آن به پلتفرم ذخیره‌سازی ابری این شرکت است که درواقع، ترکیبی از بهترین خدمات ذخیره‌سازی غول جست‌وجوی اینترنت در سرویسی واحد محسوب می‌شود.

شایان‌ ذکر است که این داده‌ها می‌توانند در BigQuery قرار بگیرند و امکان نگه‌داری آن‌ها در AWS S3 و Azure Data Lake Storge نسل دوم نیز وجود دارد. توسعه‌دهندگان با استفاده از BigLake به موتور ذخیره‌سازی یکپارچه‌ای دسترسی خواهند داشت و می‌توانند ازطریق سیستمی واحد بدون نیاز به جابه‌جایی یا تکثیر داده‌ها، اطلاعات ذخیره‌سازی زیربنایی را جست‌وجو کنند.

موتور ذخیره سازی ابری BigLake گوگل

BigLake به مدیران اجازه می‌دهد با استفاده از برچسب‌های مخصوص، سیاست‌های امنیتی خود را در سطح جدول و ردیف و ستون پیکربندی کنند. این قابلیت شامل داده‌های ذخیره‌شده در فضای ابری گوگل و دو سیستم شخص‌ ثالث پشتیبانی‌شده است؛ جایی‌ که BigQeuery، سرویس تجزیه‌وتحلیل ابری گوگل، این کنترل‌های امنیتی را فعال می‌کند.

کنترل‌های امنیتی یادشده در مرحله‌ی بعد تضمین می‌کنند که فقط داده‌های مناسب به ابزارهایی مثل Trino ،Presto، اسپارک و تنسور فلو انتقال داده شود. این سرویس با ابزار Dataplex گوگل نیز یکپارچه شده است تا قابلیت‌های بیشتری برای مدیریت داده‌ها ارائه دهد. گوگل اشاره می‌کند که BigLake کنترل‌های دسترسی دقیق را ارائه می‌کند و API آن از گوگل کلاد و فرمت‌های فایل مثل Apache Parket و موتورهای پردازش منبع‌باز مثل Apache Spark استفاده می‌کند.

موتور ذخیره سازی ابری BigLake گوگل

همچنین، گوگل امروز اعلام کرد که Spanner، پایگاه داده‌ی SQL توزیع‌شده در سطح جهانی، به‌زودی ویژگی‌های جدیدی به‌ نام «تغییر جریان‌» را دریافت خواهند کرد. با استفاده از قابلیت‌های جدید، کاربران می‌توانند به‌راحتی هرگونه تغییر در پایگاه داده را به‌طور زنده ردیابی کنند.

این ویژگی‌ها تضمین می‌کند که مشتریان همیشه به جدیدترین داده‌ها دسترسی داشته باشند؛ زیرا خواهند توانست تغییرات را برای تجزیه‌وتحلیل هم‌زمان به‌سادگی از Spanner به BigQuery تکرار و رفتار برنامه‌ی پایین‌دستی را با استفاده از Pub/Sub فعال و تغییرات را برای انطباق در فضای ابری گوگل ذخیره کنند.

گوگل کلاد امروز Vertex AI Workbench را از نسخه‌ی بتا به نسخه‌ی عمومی تغییر داد. این ابزار برای مدیریت کل چرخه‌ی حیات پروژه‌ی مرتبط با علوم داده استفاده می‌شود. گوگل کلاد در ابزار Studio BI نیز Connected Sheets را برای Looker و امکان دسترسی به مدل‌های داده‌ی Looker را در داده‌هایش ارائه کرد.