13
مارس

مایکروسافت و اپل پایین‌ترین امتیازات تعمیرپذیری لپ‌تاپ را کسب کردند

مایکروسافت و اپل پایین‌ترین امتیازات تعمیرپذیری لپ‌تاپ را کسب کردند

مایکروسافت و اپل پایین‌ترین امتیازات تعمیرپذیری لپ‌تاپ را کسب کردند:سابقه‌ی بد مایکروسافت در لابی‌گری علیه قوانین حق تعمیر و همچنین اسناد و قطعات محدود لپ‌تاپ‌هایش، به امتیاز تعمیرپذیری آن آسیب اساسی وارد کرده است.

براساس گزارش صندوق آموزش گروه تحقیقاتی عمومی آمریکا (US PIRG)، مایکروسافت در میان بدترین غول‌های فناوری در زمینه ساخت لپ‌تاپ‌های قابل تعمیر قرار گرفت. گزارش جدیدی از PIRG ایالات متحده یک امتیاز کلی برای تعمیرپذیری براساس امتیازات تعمیرات فرانسه، نظرات iFixit و تاریخچه شرکت‌ها در مورد قوانین حق تعمیر، ایجاد کرد.

رتبه‌بندی در کارت امتیازات PIRG در مبحث «ناتوانی در رفع مشکل» بین یک تا ۱۰ است. دراین‌بین مایکروسافت با کسب امتیاز ۴٫۶ در سطح D+ قرار می‌گیرد؛ همچنین اپل با نمره‌ی ۳٫۱۶ تنها سازنده لپ‌تاپی است که امتیاز کمتری نسبت به مایکروسافت کسب کرد؛ ضمناً در این بررسی، دل، ایسوس، لنوو، ایسر و اچ‌پی همگی امتیازات بسیار بالاتری نسبت به مایکروسافت به‌دست آورده‌اند.

مایکروسافت و اپل پایین‌ترین امتیازات تعمیرپذیری لپ‌تاپ را کسب کردند:گفتنی است که فرانسه «قانون شاخص تعمیرپذیری» را در سال ۲۰۲۱ به اجرا درآورد. به‌عنوان بخشی از این قانون، شرکت‌ها باید دستگاه‌ها را براساس آسانی تعمیر امتیاز دهند. چندین عنصر در امتیاز تعمیرپذیری فرانسوی نقش دارند که شامل «دردسترس بودن اسناد»، «دردسترس بودن قطعات»، «قیمت قطعات یدکی»، «سهولت جداسازی دستگاه» و «دردسترس بودن دفترچه راهنما» می‌شوند. همچنین معیارهای خاصی برای دسته‌بندی دستگاه‌های مختلف مانند لپ‌تاپ‌ها وجود دارد.

این گزارش اشاره می‌کند که تعمیر بسیاری از لپ‌تاپ‌های مایکروسافت امکان‌پذیر است؛ اما اسناد و قطعات آن محدود هستند. زمانی که مایکروسافت با iFixit همکاری کرد تا ابزارهای رسمی را برای تعمیرکاران مستقل ارسال کند، پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شد. مایکروسافت همچنین امتیازاتی را در رتبه بندی PIRG ایالات متحده از دست داد؛ چراکه در گذشته علیه قوانین حق تعمیر، لابی کرده بود.

گفتنی است که وضعیت اپل نیز در جدول امتیازات تعمیرپذیری، چه در بخش لپ‌تاپ و چه در بخش تلفن‌های همراه تعریفی ندارد. در کارت امتیازات تعمیرپذیری تلفن همراه، اپل با امتیاز ۲٫۷۵، پایین‌تر از شرکت‌های موتورولا، سامسونگ و گوگل در رده‌ی F جای می‌گیرد و در کارت امتیازات تعمیرپذیری لپ‌تاپ‌ها با امتیاز ۳٫۱۶ در پایین‌ترین رتبه و رده‌ی -D قرار دارد.