پرتاب ۴۷ ماهواره دیگر استارلینک به فضا
05
مارس

پرتاب ۴۷ ماهواره دیگر استارلینک به فضا

شرکت اسپیس ایکس قصد دارد که در سال ۲۰۲۲ تعداد بیشتری ماهواره استارلینک به فضا ارسال کند و روز پنج شنبه این شرکت ۴۷ دیگر را به شبکه اینترنت ماهواره‌ای خود افزود.

ماموریت جدید اسیس ایکس از پایگاه مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام گرفت و نهمین پرتاب از ۵۲ سری پرتاب ماهواره های استارلینک به فضا در سال ۲۰۲۲ بود.
اسپیس ایکس قصد دارد هر هفته یک پرتاب از این نوع را انجام دهد.

پرتاب روز گذشته اسپیس ایکس توسط موشک فالکون ۹ این شرکت انجام گرفت که B1060 نام دارد و ۹ دقیقه پس از پرتاب روی سکوی کشتی این شرکت در اقیانوس اطلس فرود آمد. موشک B1060 در حال حاضر بیشترین تعداد استفاده در پرتاب و استفاده مجدد را در اسپیس ایکس در اختیار دارد و از ژانویه سال ۲۰۲۰ تاکنون ۱۱ ماموریت موفق داشته است.

با ۴۷ ماهواره‌ای که B1060 به شبکه اضافه کرد حالا تعداد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به بیش از ۲ هزار رسید. هدف این پروژه دسترسی به اینترنت پرسر با نرخ تاخیر پایین در سراسر جهان است. استارلینک

با وجود برنامه ریزی‌ها٬  تمامی برنامه‌های استارلینک برای پرتاب موفق نبوده است. در سوم فوریه گذشته استارلینک ۴۹ ماهواره را به فضا پرتاب کرد اما به دلیل وجود طوفان مغناطیسی ۳۸ در مدار مناسب خود قرار نگرفت.

چند روز قبل این شرکت اعلام کرد که ظرفیت ساخته این شرکت ۴۵ در هفته و پرتاب ۲۴۰ ماهواره در یک ماه است. پرتاب بعدی استارلینک در ۱۷ اسفند ( ۸ مارس ) از پایگاه کیپ کارناوال است.

اسپیس ایکس پیشتر مجوز پرتاب 12 هزار ماهواره به فضا را برای اینترنت‌رسانی به مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار جهان دریافت کرد و در ماه مه امسال نیز 60 ماهواره در مدار زمین قرار داد. اما اکنون این شرکت فضایی به دنبال ارسال 30 هزار ماهواره دیگر به فضاست.

این اقدام در راستای پروژه 10 میلیارد دلاری اسپیس ایکس تحت عنوان استارلینک انجام می‌شود. این سیستم قادر است امواج اینترنتی را به مناطقی که امکان دسترسی به اینترنت برای ساکنین آن‌ها مهیا نیست، فراهم کند. حتی می‌توان از این سیستم اسپیس ایکس، در مناطقی که هزینه‌های اینترنت زیاد است نیز استفاده کرد.