تراشه
26
فوریه

سازندگان تراشه به تبعیت از تحریم‌های آمریکا، شروع به توقف فروش چیپ به روسیه کردند

شرکت‌های جهانی صنعت تراشه‌سازی از جمله TSMC و اینتل اعلام کرده‌اند که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا فروش تراشه به روسیه را متوقف می‌کنند. آمریکا چند روز پیش به دنبال حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های سنگینی را علیه این کشور وضع کرد.

به گزارش واشنگتن پست، دولت آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد بیش از نصف واردات فناوری‌های پیشرفته روسیه را مختل کند. به دنبال این خبر، یک منبع آگاه و ناشناس مدعی شد که بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا، TSMC فروش تمام محصولات خود به روسیه و واسطه‌های روسیه را متوقف کرده است.

خود TSMC هم در بیانیه‌ای به‌صورت رسمی اعلام کرد که به‌طور کامل متعهد به اجرای قوانین جدید کنترل صادرات خواهد بود. از طرف دیگر، اینتل هم اعلام کرده که تابع تمامی قوانین و تحریم‌های صادراتی از جمله تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه خواهد بود.

TSMC

شرکت GlobalFoundries هم خبر داد که اجرای تحریم‌های جدید را آغاز کرده است. این شرکت سیستمی را برای بررسی و مسدودسازی سفارش‌های روسیه در نظر گرفته. به گفته یکی از مدیران این شرکت، سیستم آن‌ها شبیه همان سیستمی است که برای تحریم هواوی در سال‌های اخیر به کار گرفته شده بود.

تحریم فروش تراشه می‌تواند ضربه سنگینی به روسیه بزند

تحلیلگران می‌گویند روسیه احتمالا نسبت به این تحریم‌ها آسیب‌پذیر خواهد بود چون قابلیت تولید تراشه در سطح گسترده را ندارد. اصلی‌ترین کشورها در زمینه ساخت نیمه‌رسانا تایوان، کره جنوبی، آمریکا و ژاپن هستند. با این حال، ایالات متحده از همه شرکت‌هایی که از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند خواسته تابع تحریم‌های روسیه باشند.

منبع آگاه نزدیک به TSMC می‌گوید یکی از تراشه‌هایی که این شرکت برای روسیه تولید می‌کرد، نیمه‌رسانایی با برند Elbrus بود که در خود روسیه طراحی می‌شد. ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی روسیه از این تراشه‌ها استفاده می‌کنند و تحلیلگران باور دارند که این تحریم‌ها می‌توانند مشکلات زیادی را برای این کشور ایجاد کنند.

همچنین، «انجمن صنعت نیمه‌رسانا» که گروهی تجاری به عنوان نمایندگان تراشه‌سازان بزرگ است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضا به‌طور کامل تابع قوانین جدیدی هستند که به دنبال حمله به اوکراین وضع شده‌اند.

شرکت اطلس سیستم افق

فروشگاه آنتی ویروس نود 32