نزدیک شدن فضاپیمای باری پروگرس ۸۰ به ایستگاه فضایی
17
فوریه

فضاپیمای پروگرس روسیه حدود ۳ تن تجهیزات را به ایستگاه فضایی تحویل داد

فضاپیمای پروگرس روسیه حدود ۳ تن تجهیزات را به ایستگاه فضایی تحویل داد :

یک فضاپیمای باری پروگرس روسیه، امروز پنج‌شنبه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید و حدود ۳ تن تدارکات و تجهیزات را به آزمایشگاه مداری زمین تحویل داد.

فضاپیمای باری «پروگرس ۸۰» (Progress 80) ساعت ۰۲:۰۳ بامداد منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۰:۳۳ به وقت تهران) در ماژول «پویسک» (Poisk) ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت و بدین ترتیب سفر تقریبا دو روزه‌ی آن پایان یافت.

پروگرس ۸۰ اواخر دوشنبه ۱۴ فوریه (صبح سه‌شنبه ۲۶ بهمن به وقت تهران) از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان و توسط یک موشک روسی سایوز پرتاب شد و ۳۴ بار دور زمین چرخید تا سرانجام در ارتفاع ۴۳۴ کیلومتری بالای اقیانوس آرام به ایستگاه فضایی متصل شود.

آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) چند روز پیش اعلام کرد که قصد دارد سفر فضاپیمای پروگرس را به یک مسیر تک‌مداری دو ساعته تا ایستگاه فضایی کاهش دهد. اگر آزمایش‌های اولیه طبق برنامه پیش برود، اجرای این مسیر بسیار سریع برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود.

فضاپیمای پروگرس ۸۰ با موشک سایوز
فضاپیمای پروگرس ۸۰ با موشک سایوز

مقامات ناسا اعلام کردند که پروگرس ۸۰ با ۲۵۷۰ کیلوگرم محموله به ایستگاه رسیده است. این فضاپیما ۴۳۰ کیلوگرم سوخت، ۷۰ کیلوگرم نیتروژن، ۴۲۰ کیلوگرم آب و ۱۶۸۰ کیلوگرم قطعات یدکی و دیگر لوازم را به ایستگاه فضایی تحویل داد.

پروگرس یکی از معدود فضاپیماهای رباتیکی است که هم‌اکنون غذا، آب، سوخت و سخت‌افزارهای علمی مورد نیاز را به ایستگاه و خدمه‌ی ساکن در آن می‌رسانند. دو وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگر «سیگنوس» (Cygnus) نورثروپ گرامن و «دراگون» (Dragon) اسپیس‌ایکس هستند.

از این میان فقط دراگون قابل استفاده‌ی مجدد است و دو فضاپیمای دیگر طوری طراحی شده‌اند که پس از انجام عملیات مداری، هنگام بازگشت در جو زمین بسوزند.

فعالیت ایستگاه فضایی بین‌المللی در حالی تا پایان دهه تمدید شده است که ناسا چندی پیش اعلام کرد این سازه‌ی عظیم در سال ۲۰۳۱ میلادی با پایان فعالیت، در اقیانوس آرام سقوط خواهد کرد.