رکورد تولید انرژی از طریق همجوشی هسته‌ای شکسته شد
14
فوریه

رکورد تولید انرژی از طریق همجوشی هسته‌ای شکسته شد

رکورد تولید انرژی از طریق همجوشی هسته‌ای شکسته شد
دانشمندان در تلاش برای توسعه فناوری تولید برق از همجوشی هسته‌ای به یک پیشرفت بزرگ دست یافتند.

رکورد تولید انرژی از طریق همجوشی هسته‌ای شکسته شد : به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان با رآکتور همجوشی “توکامک” در نزدیکی شهر آکسفورد توانستند ایزوتوپ‌های هیدروژن را تا دمای ۱۵۰ میلیون درجه سانتی‌گراد گرم کنند و آن را به مدت ۵ ثانیه ثابت نگه دارند. این کار ۵۹ مگاژول انرژی پاک تولید کرد. این دو برابر میزانی است که در آزمایش‌های مشابه در سال ۱۹۹۷ تولید شده بود.

این انرژی بسیار ناچیز است، و با آن فقط می توان ۶۰ کتری آب را جوش آورد. اما نشان داد دانشمندان واقعا می‌توانند “خورشیدهای مصنوعی” بسازند و از آنها انرژی پاک استخراج کنند. به گفته محققان این آزمایش برای نخستین‌بار نشان داد که می‌توان فرآیند گداخت را به شیوه‌ای پایدار به مرحله اجرا گذاشت. اتفاقی قابل تکرار در نیروگاه‌های آینده و با استفاده از همین سوخت ترکیبی مورد کاربرد.

توکامک دستگاهی است که به “خورشید مصنوعی” معروف است و با استفاده از میدان‌ مغناطیسی، پلاسمای داغ را در محفظه‌ای دونات شکل به دام می‌اندازد. در واقع درجه حرارت پلاسما به حدی بالا است که هیچ ماده جامدی نمی‌تواند آن را تحمل کند، در نتیجه دانشمندان از میدان‌های مغناطیسی برای کنترل قدرت همجوشی استفاده می‌کنند.

رکورد تولید انرژی از طریق همجوشی هسته‌ای شکسته شد
همجوشی هسته ای

رکورد تولید انرژی از طریق همجوشی هسته‌ای شکسته شد : همجوشی زمانی رخ می‌دهد که دو هسته با هم ادغام می‌شود تا یک هسته‌ی جدید تشکیل دهد. در فرایند “همجوشی هسته‌ای” هسته‌های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته‌های سنگین‌تر و مقداری انرژی تولید می‌شود. این فرآیند در خورشید و ستاره‌های دیگر نیز رخ می‌دهد. فراهم کردن شرایط لازم برای همجوشی بر روی کره زمین مستلزم تولید و تثبیت پلاسما است. پلاسما گازی به شدت داغ است که باعث می‌شود الکترون‌ها از هسته‌های اتم آزاد شوند.

در جریان همجوشی، هیچ گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌شود و بدون آلوده‌سازی محیط زیست و کاهش وابستگی به منابع کربنی، می‌توان به انرژی پاک و قابل دسترس دست یافت. پیشرفت در زمینه همجوشی موجب شکل‌گیری پروژه “ITER” شده است. این پروژه با همکاری ۳۵ کشور از جمله چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، کره، روسیه و ایالات متحده در جنوب فرانسه در حال ساخت است. وقتی این مرکز ساخته شود به بزرگترین تأسیسات تحقیقات علمی بین‌المللی در زمینه همجوشی هسته‌ای و دستیابی به انرژی پاک، بدل خواهد شد.

اطلس سیستم
اطلس سیستم برترین ارائه دهنده خدمات آنتی ویروس سراسر کشور