موج مهاجرت مدیران فناوری به استارتاپ‌های رمزارز و وب۳
10
فوریه

موج مهاجرت مدیران فناوری به استارتاپ‌های رمزارز و وب۳

چند سال پیش، کار کردن در شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا همانند توییتر، گوگل و فیسبوک آرزویی بود که خیلی‌ها هر شب با آن می‌خوابیدند و صبحشان را با هدف رسیدن به چنین جایگاهی آغاز می‌کردند.اگرچه هنوز هم ممکن است کار کردن در این شرکت‌ها، رویای بسیاری از انسان‌ها باشد، اما حوزه‌های جدیدی همچون رمزارز و وب۳ یا همان اینترنت نسل سوم در حال ظهور هستند که می‌توانند جایگاه سیلیکون ولی به عنوان یکی از محبوب‌ترین حوزه‌ها برای کار کردن را تهدید کنند.

جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که بخش زیادی از مدیران و توسعه‌دهندگان ارشد شرکت‌های بزرگ به دنبال کناره‌گیری از سمت‌های فعلی خود و ورود به حوزه‌های نوظهوری همچون رمزارز و دیگر کسب‌وکارهای فناوری غیرمتمرکز هستند تا بتوانند به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه‌ها تبدیل شوند.

یک اپلیکیشن قدیمی به دلیل دزدی ایده از متا شکایت کرد

اسکات فلچر که شرکت تحت هدایت وی –Intersection Growth Partners- تاکنون چندین نفر از چهره‌های شناخته‌شده از شرکت‌های آمازون متا و گوگل را به استخدام خود درآورده، گفت: بی‌تردید شاهد حرکت تعدادی از بهترین و درخشان‌ترین افراد عرصه فناوری و سیلیکون ولی به سمت رمزارز هستیم. من مدت‌هاست که در این زمینه مشغول به کار هستم اما هرگز تغییری با این سرعت را ندیده‌ام.

هنوز اطلاعات زیادی درباره وب۳ در دست نیست و تنها چیزی که می‌دانیم این است که نسل جدیدی از اینترنت خواهد بود که در آن، به جای آنکه وب‌سایت‌های متمرکز توسط گوگل یا آمازون اداره شوند، در بلاک‌چین حضور دارند.

الکس زاکوپوفسکی، از مدیران شرکت Artisanal Talent معتقد است که وب۳ یک مقوله بسیار عجیب است و به معنای همه چیز و در برخی موارد، هیچ چیز است.

علی‌رغم آنکه هنوز وب۳ ناشناخته است، اما از جذابیت‌های بالایی برای بسیاری از چهره‌های سرشناس حوزه فناوری برخوردار است. از جمله مدیرانی که نتوانستند در برابر جذابیت‌های این بازارهای نوظهور مقاومت کنند، می‌توان به انتقال مدیرعامل سابق پروژه کیف پول دیجیتال متا به شرکت فعال در پرداخت‌های مبتنی بر بلاک‌چین Circle، مدیر سرویس AWS Edge آمازون به شرکت Gemini‏ و مدیر مالی لیفت و مدیر سابق اوبر به شرکت OpenSea اشاره کرد.

همچنین کریس لیهان، از مدیران ارشد Airbnb به شرکت فعال در حوزه رمزارز منتقل شد و رئیس پیشین بخش بازی یوتیوب، این شرکت را به مقصد Polygon studios که در حوزه وب۳ فعال است، ترک کرد.

زاپوکوفسکی معتقد است که اکثر کارشناسان بر این باورند که ورود مدیران به این حوزه‌ها، سایر افراد نیز به این کسب‌وکار سرازیر خواهند شد. وی در ادامه عنوان کرد: به نظر من، Coinbase جزو اولین‌هایی که توانست افرادی را از شرکت‌های گوگل، لینکدین و لیفت به استخدام خود درآورد و اکنون شما برخی از مدیران ارشد شرکت‌های آمازون، پینترست، اسپیس ایکس و اوبر را می‌بینید که وارد این حوزه شده‌اند.

به اعتقاد برخی کارشناسان، این موج از مهاجرت با آنچه در سال ۲۰۱۰ و با ظهور شکرت‌های اوبر و لیفت مشاهده شده، تقریبا مشابه است. آنچه این افراد را به وب۳ و رمزارز می‌کشاند، این است که تمایل دارند در مشاغلی کار کنند که از هیجان بسیار بالایی در حوزه فناوری برخوردارند و جای ریسک دارد و ورود زودهنگام به آن، نتیجه خواهد داد.

اسکات فلچر معتقد است توسعه‌دهندگان، تمایل بالایی برای ورود به این حوزه دارند چرا که این افراد، از چیزهای جدید و پرزرق و برق خوششان می‌آید. همچنین تفاوت‌های میان کار در یک شرکت فناوری قدیمی‌ با یک استارتاپ آینده‌نگر نیز بر تصمیم مدیران و دیگر کارکنان در این رابطه موثر است.