فالکون 9
10
فوریه

تصویری از تقویت کننده فالکون 9 اسپیس ایکس در مسیر برخورد با ماه

  • «فالکون 9» موشکی با قابلیت استفاده مجدد است که توسط کمپانی «SpaceX» برای حمل‌ونقل مطمئن و ایمن افراد و محموله‌ها به مدار زمین طراحی و ساخته شده است. این موشک در ساختار خود یک بخش با نام تقویت کننده دارد. تقویت کننده متاسفانه محکوم به برخورد با ماه است. دانشمندان آخرین تصاویر این قطعه 4 تنی را به نمایش گذاشته‌اند.

    این روزها خبر جدا شدن تقویت کننده از فالکون 9 اسپیس ایکس و رها شدن آن در فضا، بسیار شنیده می‌شود. این تقویت کننده به صورتی اجتناب ناپذیر در مسیر برخورد با ماه قرار دارد. دانشمندان تخمین می‌زنند که در تاریخ 4 مارس این برخورد صورت بگیرد. از آنجا که این تصادف سنگین از زمین قابل دیدن نیست، دانشمندان تلاش کرده‌اند آخرین تصاویر از این زباله فضایی بزرگ را پیش از آنکه برای همیشه از دید خارج شود، ثبت کنند.

    تقویت کننده فالکون 9، غوطه‌ور در فضا

    تصاویر ثبت شده کیفیت بالایی ندارند. تقویت کننده فالکون 9 در میان فضای پرستاره و در فاصله‌ای بسیار دور در فضا غوطه می‌خورد. دانشمندان با ثبت تصویر زیر در این‌باره گفتند: « کار بسیار سختی بود اما توانستیم چشمک زدن آن را در فضا ببینیم.»

    اسپیس ایکس

    علاوه بر تصویر منتشر شده، دانشمندان موفق شدند انیمیشنی از تقویت کننده بسازند که غلت خوردن آن در هر 90 ثانیه را نشان می‌دهد. آن‌ها در ایجاد این انیمیشن از 268 مرتبه چشمک زدن این جسم در بازه‌های زمانی مختلف استفاده کرده‌اند. این پالس‌های نوری توسط یک تلسکوپ 17 اینچی به نام «النا» ثبت شده است.

    این تقویت کننده که به سرنوشتی ناراحت‌کننده دچار شده است، تقویت کننده دوم موشک فالکون 9 بود که در 11 فوریه 2015 از فلوریدا به فضا پرتاب شد. ماموریت مذکور، اولین ماموریت اسپیس ایکس به فضای بین ستاره‌ای بود که در آن ماهواره «Deep Space Climate NOAA» با موفقیت به اولین نقطه لاگرانژی بین زمین و خورشید رسید. پس از رسیدن ماهواره به مقصد، تقویت کننده از آن جدا شد و در مدار ناپایداری میان زمین و ماه گیر افتاد تا برای سال‌ها در آن اسیر شود.

    درنهایت، انتظار می‌رود این تقویت کننده در 4 مارس با سرعت حدودی 1.6 مایل (2.58 کیلومتر برثانیه) به ماه برخورد کند. این برخورد از زمین قابل مشاهده نیست، اما این اولین باری است که یک جسم ارسال شده از زمین به صورتی ناخواسته به ماه می‌رسد.

  • شرکت اطلس سیستم افق

فروشگاه آنتی ویروس نود 32