27
ژانویه

چگونه مرورگر پیش فرض ویندوز 11 را تغییر دهیم

چگونه مرورگر پیش فرض ویندوز 11 را تغییر دهیم

چگونه مرورگر پیش فرض ویندوز 11 را تغییر دهیم :مایکروسافت تغییر مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۱ را دشوارتر از گذشته کرده، اما با روشی که در این مقاله آموزش داده می‌شود می‌توان این کار را انجام داد.

اکنون سال‌های زیادی است که مایکروسافت تلاش می‌کند کاربران مرورگر اج (Edge) خود را بیشتر کند؛ این شرکت به قدری در این مسیر مصمم است که تغییر مرورگر ویندوز پیش‌فرض ویندوز ۱۱ را کمی دشوارتر از ویندوز ۱۰ کرده است. اکنون به جای اینکه در ویندوز ۱۱ گزینه‌ای به نام «مرورگر پیش‌فرض» در منوی تنظیمات وجود داشته باشد که بتوانید آن را به‌سادگی تغییر دهید، باید لینک فایل را برای انواع پیوندهای خاص مانند فایل‌های html، فایل‌های htm ،http و https عوض کنید.

مرورگر ویندوز ۱۱

علاوه‌بر این، اگر از طریق کروم قصد تعویض مرورگر پیش‌فرض را داشته باشید، متوجه می‌شوید که این نرم‌افزار نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد. البته به طرز عجیبی فایرفاکس می‌تواند خود این کار را بکند. همه این کارها برای این انجام شده تا کاربران بیشتر از اج استفاده کنند. اما شاید بدترین ویژگی ویندوز ۱۱ این باشد که حتی زمانی که تمام تنظیمات را به‌طور صحیح تغییر می‌دهید، اگر روی لینکی که در بخش جستجو یا ویجت‌های ویندوز وجود دارد کلیک کنید، باز هم مرورگر اج باز می‌شود.اما امروز قصد داریم روش آسانی را به شما آموزش دهیم که می‌توان توسط آن برای همیشه مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۱ را تغییر داد.

تغییر مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۱ در تنظیمات

چگونه مرورگر پیش فرض ویندوز 11 را تغییر دهیم:مایکروسافت در ویندوز ۱۱ تغییراتی اعمال کرده که دیگر برای مرورگر پیش‌فرض گزینه‌ای به نام default browser وجود ندارد، اما خود این تنظیمات در لابه‌لای منوهای مختلف آن پنهان شده است. درعوض، تنظیمات مورد نیاز شما تحت نام نرم‌افزاری است که قصد دارید آن را مرورگر پیش‌فرض دستگاه خود کنید، مانند کروم و فایرفاکس. اصلا همین مسئله باعث شده افراد زیادی به این سیستم‌عامل انتقاد کنند.

مرورگر ویندوز ۱۱

برای تغییر تنظیمات پیش‌فرض مرورگر خود در ویندوز ۱۱:

به منوی تنظیمات نرم‌افزارهای پیش‌فرض بروید. سریع‌ترین راه رسیدن به آن استفاده از جستجوی ویندوز و نوشتن عبارت Default apps و کلیک کردن روی اولین نتیجه است. البته می‌توانید از مسیر Settings->Apps->Default Apps وارد این بخش شوید.

مرورگر ویندوز ۱۱

به سمت پایین اسکرول کرده و مرورگری که می‌خواهید پیش‌فرض دستگاه شما باشد (مثلاً گوگل کروم) انتخاب کنید.

مرورگر ویندوز ۱۱

به HTTPS رفته و روی نام مرورگر پیش‌فرض فعلی (مثلاً Edge) کلیک کنید. یک منوی پاپ آپ ظاهر می‌شود.

مرورگر ویندوز ۱۱

مرورگر جدیدی را که می‌خواهید پیش‌فرض باشد انتخاب کرده و روی OK کنید.

مرورگر ویندوز ۱۱

متوجه خواهید شد که اکنون پیش‌فرض‌ها برای HTTP و HTTPS تغییر کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این‌ها با هم مرتبط هستند. اگر به دلایلی این اتفاق برای شما رخ نداد، این عمل را برای HTTP نیز تکرار کنید.

مرورگر ویندوز ۱۱

مراحل ۳ و ۴ را برای .htm و .html تکرار کنید.

در این مرحله، می‌توانید متوقف شوید زیرا مرورگر پیش‌فرض شما اکنون آدرس‌های وب که روی آن‌ها کلیک می‌کنید را اجرا می‌کند، حتی فایل‌های HTML محلی روی هارد دیسک‌/ SSD، که برای اکثر افراد مهم هستند نیز باز می‌شوند. بااین‌حال، می‌توانید مرورگر دلخواه خود را طوری تنظیم کنید که PDFS یا فرمت‌های مبهم‌تری مانند XHTML و SHTML را نیز باز کند.

تنظیم مرورگر پیش‌فرض برای بخش جستجو و اخبار

چگونه مرورگر پیش فرض ویندوز 11 را تغییر دهیم:متأسفانه، مانند ویندوز ۱۰، ویندوز ۱۱ هنگامی که روی لینک‌هایی که در بخش جستجوی ویندوز یا ویجت‌های خبری ظاهر می‌شود کلیک می‌کنید، به انتخاب مرورگر پیش‌فرض شما احترام نمی‌گذارد. مهم نیست که در منوی Settings-> Default Apps چه انتخاب کرده‌اید، همچنان این لینک‌ها در اج مایکروسافت باز می‌شوند. با این حال، یک اپ رایگان به نام EdgeDeflector وجود دارد که ویندوز ۱۱ را فریب می‌دهد تا این لینک‌ها را به مرورگر پیش‌فرض شما هدایت کند. در ادامه نحوه تنظیم آن را توضیح می‌دهیم.

EdgeDeflector را دانلود و نصب کنید. توجه داشته باشید که اگر بخواهید این نرم‌افزار توسط اج دانلود کنید، مرورگر سعی می‌کند آن را مسدود کند و ادعا می‌کند که ناامن است. بهتر است در مرورگر دیگری آن را دانلود کنید.

مهم نیست که چگونه EdgeDeflector را دانلود می‌کنید، ویندوز ۱۱ احتمالاً هنگام نصب به شما هشدار می‌دهد. احتمالاً با خطای SmartScreen مواجه خواهید شد که می‌گوید «ویندوز از رایانه شخصی شما در برابر این نرم‌افزار محافظت می‌کند». اگر چنین چیزی نمایش داده شد، روی More info کلیک کنید.

مرورگر ویندوز ۱۱

سپس Run anyway را بزنید.

مرورگر ویندوز ۱۱

مقاله‌ی مرتبط:

  • چگونه منوی متنی ویندوز 11 کامل نمایش داده شود

پس از آن، می‌توانید مراحل نصب را تمام کنید.

به منوی Default Apps بروید.

EdgeDeflector را انتخاب کنید.

مرورگر ویندوز ۱۱

روی Microsoft Edge کلیک کنید.

مرورگر ویندوز ۱۱

در صورت درخواست، روی Switch anyway کلیک کنید.

مرورگر ویندوز ۱۱

EdgeDeflector را انتخاب و در منوی پاپ آپ Ok را کلیک کنید.

مرورگر ویندوز ۱۱

تمام شد! اکنون سیستم باید به لینک‌هایی که در بخش ویجت‌ها یا جستجوی ویندوز هستند اجازه دهد در مرورگر پیش‌فرض شما باز شوند. امیدواریم این آموزش برای شما همراهان زومیت مفید باشد.