گوگل تبانی با فیسبوک در حوزه‌ تبلیغات را رد کرد
24
ژانویه

گوگل تبانی با فیسبوک در حوزه‌ تبلیغات را رد کرد

گوگل شکایت مطرح‌شده علیه این شرکت مبنی‌بر تبانی با فیسبوک در حوزه‌ی تبلیغات را رد کرد.

گوگل تبانی با فیسبوک در حوزه‌ تبلیغات را رد کرد

اخیراً دادستان کل تگزاس، کن پکستون و ائتلافی از ایالت‌های دیگر شکایتی علیه رفتار ضدرقابتی گوگل و فیسبوک در حوزه‌ی تبلیغات مطرح کردند. اکنون، گوگل درخواستی برای ردکردن بخش‌های زیادی از این پرونده ارائه داده است.

به‌گزارش گیزمودو، در شکایت پیشین گوگل به تبانی با فیسبوک متهم شده است. در بخشی از این شکایت، گفته شده است که گوگل در پروژه‌ی موسوم به Jedi Blue امتیازهای ناعادلانه‌ای در مزایده‌های تبلیغاتی به فیسبوک اعطا کرده است. این شکایت تا جایی پیش می‌رود که گفته شده است ساندار پیچای از گوگل و مارک زاکربرگ و شریل سندبرگ از فیسبوک همگی توافق‌نامه‌ی آن را امضا کرده‌اند.

گوگل مدعی شد که ایالات نتوانسته‌اند ثابت کنند که این شرکت رفتار ضدرقابتی انجام داده است. درعوض، این شرکت نمونه‌های ثبت‌شده در اتهامات را مجموعه‌ای از شکایت‌ها توصیف کرد. گوگل مدعی شده است اگر اتهامات مطرح‌شده‌ی ایالات واقعیت داشته باشد، این یعنی شرکت مذکور مجبور شده است نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری و نوآوری‌های خود را با رقبایش به‌اشتراک بگذارد. گوگل درادامه استدلال کرد که برخی اتهامات ایالات سال‌ها پیش به‌پایان رسیده و این ادعاها را نامربوط کرده است.

آدام کوهن، مدیر سیاست اقتصادی گوگل، پستی وبلاگی منتشر کرد که در آن، جزئیات بیشتری از تصمیم این شرکت برای ثبت درخواست رد شکایت مطرح‌شده ارائه می‌دهد. کوهن به‌ویژه پکستون را به ارائه‌ی ادعاهای نادرست و تحریک‌آمیز متهم کرد که تجارت و محصولات و انگیزه‌های گوگل را نادرست معرفی می‌کند. ‌‌‌‌‌‌‌‌وی تعداد انگشت‌شماری از ادعاهای مطرح‌شده در شکایت پکستون و به‌ویژه ادعاهای مرتبط با تبانی با فیسبوک را رد کرد.

گوگل می‌گوید که در سال ۲۰۱۸ مشارکت در برنامه‌ی مناقصه‌ی باز خود را علناً اعلام کرد. گوگل به‌جای ضدرقابتی‌بودن، استدلال کرد که مشارکت فیسبوک در این مزایده‌ها درواقع برای تبلیغ‌کننده و نمایش‌دهنده مفید بوده است.

کوهن نوشت:

اگر فیسبوک بخشی از مناقصه باز نبود، پکستون می‌توانست ادعا کند که مانع از دسترسی رقیب به محصولاتمان می‌شویم و ناشران را از درآمد اضافه محروم می‌کنیم.

کوهن درنهایت نظر گوگل را تکرار کرد که غول جست‌وجوی اینترنت هیچ مزیتی در مناقصه‌ها برای فیسبوک قائل نشده است ‌‌‌‌‌‌و فیسبوک نیز مثل سایر پیشنهاددهندگان در مناقصه‌ها رقابت می‌کند.