22
ژانویه

مونرو چیست؟ هر آنچه لازم است درباره‌ی رمزارز XMR بدانیم

مونرو (XMR) ارز دیجتیالی غیرمتمرکز است که با استفاده از دفترکل توزیع‌شده و تعدادی از تکنولوژی‌های مبتنی بر حریم خصوصی، سعی در مخفی کردن هویت کاربر، مقدار موجودی، مقدار تراکنش انجام گرفته و تاریخچه‌ی حساب می‌کند.

مونرو چیست؟ هر آنچه لازم است درباره‌ی رمزارز XMR بدانیم

محبوبیت رمزارزها روز به روز در حال افزایش است. رمزارزهایی وجود دارند که غیرمتمرکز هستند و براساس تکنولوژی بلاک چین ساخته شده‌اند. هدف بسیاری از این رمزارزها افزایش حریم خصوصی و ناشناس بودن است؛ بااین‌حال مشخص نیست این رمزارزها تا چه اندازه خواهند توانست به این هدف برسند. تعداد کمی از این رمزارزها به عموم اجازه‌ی مشاهده‌ی تمامی تراکنش‌ها را می‌دهند، در تعدادی دیگر حریم خصوصی انتخابی و در بقیه مخفی ماندن هویت و محرمانگی به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است.

زمانی که در مورد ارزهای دیجیتال حرف می‌زنیم، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، بیت کوین است؛ اولین رمزارزی که ساخته شد و با استفاده از تکنولوژی همتا به همتا به کاربران امکان انجام پرداخت‌ها را با کوین‌های شبکه‌ی خود می‌داد. اما در این میان رمزارز دیگری که به رده‌ی بالایی از مقبولیت رسیده مونرو نام دارد و دلیل اصلی این مقبولیت، تمرکز بر حریم خصوصی است. در این مقاله به‌طور کامل به بررسی ویژگی‌های رمزارز مونرو می‌پردازیم

چگونه می‌توان مونرو استخراج کرد؟

یکی از اهداف اصلی مونرو جلوگیری از متمرکزسازی است و در همین راستا مونرو از سازوکاری به نام کریپتونایت (CryptoNight) استفاده می‌کند که براساس گواه بر کار است. این ویژگی باعث جلوگیری از تسلط مزارع بزرگ استخراج می‌شود.

مونرو را می‌توان به‌صورت انفرادی یا به وسیله‌ی مشارکت در استخرهای استخراج به‌دست آورد. مونرو را می‌توان ازطریق کامپیوترهای شخصی استخراج کرد و نیازی به سخت‌افزارهای گران‌قیمت ایسیک (ASIC) نیست. برای این منظور می‌توان از پردازنده یا کارت گرافیک کامپیوتر، اقدام به ماین کرد. با استفاده از این لینک می‌توان به فهرست کامل سخت‌‎افزارهای قابل استفاده برای استخراج مونرو دسترسی پیدا کرد.

برای شروع استخراج می‌توان از نرم‌افزارهای معرفی‌شده‌ توسط وب‌سایت رسمی مونرو استفاده کرد که شامل XMRig و CSminer هستند. پس از انجام تنظیمات و انتخاب استخر استخراج می‌توان عملیات ماین مونرو را شروع و برای یافتن اطلاعاتی در مورد استخرهای مونرو به وب‌سایت Miningpoolstat یا Pools.xmr مراجعه کرد. همچنین در ادامه کیف پول‌‌های مناسب مونرو را معرفی می‌کنیم.