کامپیوتر یا لپ تاپ، کدام بهتر است؟
17
ژانویه

کامپیوتر یا لپ تاپ، کدام بهتر است؟

مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر رومیزی(کیس)

یکی از دو راهی های هنگام خرید کامپیوتر، تردید بین خرید لپ تاپ یا کامپیوترهای رومیزی (کیس) است. هر کدام از این دستگاه ها برای استفاده های خاصی طراحی و ارائه شده اند. در طراحی هر یک از این دو به مواردی بیشتر توجه شده است، همین موضوع باعث بوجود آمدن تفاوتهایی بین آنها شده است. گاهی این تفاوتها برای یک کاربر در دستگاهی ویژگی و برای کاربر دیگر ویژگی محسوب نمیشود. پس قبل از خرید باید کاربر برای خود مشخص کند که برای انجام چه کارهایی نیاز به کامپیوتر دارد و چه ویژگیهایی برایش اولویت دارد.

بهترین روش برای یک انتخاب و یک تصمیم درست این است که لیستی از معایب و مزایای هر دو مدل را تهیه کنید. سپس مشخص کنید که کدام ویژگی برای شما مهم است و این ویژگی در کدام یک از این دو موجود است.

ما سعی میکنیم در این مقاله از دو جنبه به این تفاوت ها بپردازیم . با در نظر گرفتن این بررسی ها میتوانید راحت تر تصمیم خود را بگیرید.

کامپیوتر یا لپتاپ

بررسی و تفاوت سخت افزاری بین کامپیوتر و لپ تاپ

بررسی CPU لپ تاپ و کامپوتر

CPUهای هر یک از این دو، ساختار خاص خود را دارند و دقیقا مانند هم نیستند. CPUهای بکار رفته در لپ تاپ نسبت به کیس مصرف برق کمتری دارند، همینطور گرمای کمتری تولید می کنند. از نظر سایز، فرکانس و دیگر جزئیات نیز تفاوت دارند. در این مقایسه با این مورد مواجه میشویم که CPUهای موجود برای کیس قویتر از هم رده خود در لپ تاپ است. البته این قدرتمندی برای کاربران با نیاز به قدرت پردازشهای بالا اهمیت دارد مانند ادیت فیلم و رندر گیری سنگین. برای کاربران معمولی و نیمه حرفه ای این تفاوت محسوس نیست.

شاید برایتان مفید باشد: آشنائی کامل با انواع CPU های اینتل

بررسی کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر

در مقایسه کارت های گرافیک این دو دستگاه باید گفت که کارت گرافیک های OnBoardشان تفاوتی با هم ندارند. ولی در مورد کارت های گرافیکی مجزا کمی با هم متفاوت هستند. شرکتهای تولید کننده مانند NVidia سعی میکند این تفاوت ها را به حداقل برساند و در این امر تقریبا موفق هم بوده اند. پس در این مقایسه برتری کمی کارت گرافیک کیس نسبت به لپ تاپ دارد. این تفاوت بجز در کارهای سنگین گرافیکی، خیلی محسوس نمیباشد.

بررسی RAM کامپیوتر و لپ تاپ

حافظه موقت یا RAM در این دو تفاوتی با هم ندارند. نه از نظر ظرفیت و نه از نظر معماری تفاوتی ندارند ولی از نظر ظاهری، سایز RAM لپ تاپ کوچکتر است. در لپ تاپ های امروزی چند ماژول از RAM به صورت BGA بر روی برد نصب شده است. این نوع RAM ها  در بعضی مواقع از RAMهای دیگر سریعتر هستند. مانند RAMهای با Bus نوع LPDDR

ررسی هارد و SSD لپ تاپ و کامپیوتر

در مورد هر دو نوع حافظه های ذخیره سازی هم تفاوتی وجود ندارد. تنها تفاوت در سایز HDD بکار رفته در هر دستگاه است.

مزایای لپ تاپ در مقایسه با کامپیوتر

  1. از نظر وزن و جابجائی : لپ تاپ سبک و قابل حمل است ولی کیس نه
  2.  از نظر اشغال فضا و محیط : لپ تاپ جا گیر نبوده و نیاز به میز و صندلی ندارد و فضای خانه را اشغال نمیکند ولی کیس نه
  3.  از نظر تامین برق : لپ تاپ در هر محل و شرایطی قابل استفاده است ولی کیس نیاز به منبع برق دارد.
  4.  از نظر هزینه مصرف برق : هزینه مصرف برق لپ تاپ از کیس کمتر است
  5.  از نظر شرایط پیش بینی نشده : اگر با لپ تاپ در حال انجام پروژه ای یا اجرای نرم افزاری مانند حسابداری هستید با قطع برق زمان کافی برای ادامه و یا بکاپ گیری خواهید داشت ولی در کیس نه.
  6.  از نظر هزینه های جانبی : لپ تاپ نیاز به خرید انواع لوازم جانبی مانند وبکم، رم ریدر، حتی موس و کیبرد و اسپیکر ندارد ولی کیس نیاز به خرید همه موارد ذکر شده دارد.
  7. از نظر خرید و فروش : خرید و فروش لپ تاپ راحت تر و سریعتر انجام میشود مانند یک تلفن همراه. ولی زمان خرید و انتخاب قطعات برای کیس زمان بر است و فروش آن بصورت کارکرده به راحتی و سرعت لپ تاپ نیست.

معایب لپ تاپ در مقایسه با کیس یا کامپیوتر

  1. از نظر تنوع در انتخاب قطعات : در انتخاب قطعات کیس محدود نیستید و قطعات تنوع بیشتری دارد مانند سایز و نوع مانیتور. ولی در لپ تاپ نه
  2. از نظر ارتقای سخت افزاری : امکان ارتقا تمام قطعات در کیس وجود دارد ولی در اکثر لپ تاپ های امروزی فقط Ram ,HDD,SSD قابل ارتقا هستند.
  3. از نظر قیمت و بودجه : قیمت تمام شده کیس از لپ تاپ هم رده خود مقداری پایین تر است .
  4. از نظر برتری در عملکرد : چند درصدی کیس نسبت به لپ تاپ هم رده خود از عملکرد بهتری برخوردار است. البته با پیشرفت تکنولوژی امروزه این مقدار تفاوت به حداقل خود رسیده.

سعی کردیم به اساسی ترین تفاوت ها بین لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی(کیس) بپردازیم. امیدواریم توانسته باشیم کمکی در انتخاب درست بین این دو را برای شما فراهم کرده باشیم.

نکته: به عنوان پایان مقاله باید یادآور شد که انتخاب و خرید قطعات برای کیس بر خلاف تفکر اکثر کاربران امری دشوار است. این امر نیاز به تجربه و شناخت نسبت به قطعات تقلبی و اصلی دارد. با وجود حق انتخاب قطعات بیشتر امکان این مورد وجود دارد که قطعات خریداری شده از برندهای مختلف بعد از اسمبل با هم هماهنگی لازم را نداشته باشند. در نهایت راندمان پایین تری نسبت به تصور شما داشته باشند .