13
ژانویه

دانشمندان می‌گویند ویروس ترکیبی دلتاکرون وجود ندارد

دانشمندان می‌گویند ویروس ترکیبی دلتاکرون وجود ندارد:طبق گفته‌ی کارشناسان، ویروسی که ادعا می‌شود ترکیبی از گونه دلتا و اومیکرون باشد، وجود ندارد و به‌احتمال زیاد نتیجه‌ی آلودگی آزمایشگاهی است.

کارشناسان روز دوشنبه گفتند جهش ترکیبی ادعاشده‌ی ویروس کرونا که به «دلتاکرون» کشف شده است، به‌احتمال زیاد نتیجه‌ی آلودگی آزمایشگاهی است و گونه‌ی نگران‌کننده‌ی جدیدی نیست. رسانه‌های قبرسی روز شنبه این کشف را گزارش و آن را به‌صورت «داشتن ساختار ژنتیکی گونه دلتا همراه با برخی از جهش‌های اومیکرون» توصیف کردند.

اگرچه این امکان وجود دارد که ویروس‌های کرونا ازنظر ژنتیکی باهم ترکیب شوند، این پدیده نادر است و دانشمندانی که کشف دلتاکرون را تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اند، می‌گویند بعید است. تام پیکاک، ویروس‌شناس گروه بیماری‌های عفونی در کالج سلطنتی لندن در توییتی نوشت: «توالی‌های دلتاکرون قبرسی که چند رسانه بزرگ گزارش کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد آلودگی بوده باشد.»

جفری بارت، رئیس ابتکار ژنومیک کووید ۱۹ در مؤسسه‌ی ولکام سنگر بریتانیا، گفت جهش‌های ادعاشده در بخشی از ژنوم قرار دارند که در برخی از رویه‌های توالی‌یابی مستعد خطا است. او روز دوشنبه گفت: «این موضوع تقریباً به‌قطع نوترکیبی زیستی از تبارهای دلتا و اومیکرون نیست.» دانشمندان خواستار مبارزه با سیل اطلاعات غلط درباره‌ی کووید ۱۹ هستند که بیشتر آن‌ها در فضای مجاری در گردش است.

به‌گزارش ساینس الرت، هفته‌ی گذشته گزارش‌های غیرمستند از گردش ویروسی به نام فلورونا یا فلورون (ترکیبی از ویروس آنفلوانزا و ویروس کرونا) منتشر شد که سازمان جهانی بهداشت آن را روز دوشنبه رد کرد. ماریا ون‌کرخوف، همه‌گیرشناس بیماری‌های عفونی در سازمان جهانی بهداشت، در توییتی گفت: «بیایید از کلماتی مانند دلتاکرون یا فلورونا یا فلورون استفاده نکنیم. این کلمات نشان‌دهنده‌ی ترکیب ویروس‌ها یا گونه‌ها هستند و این اتفاق نیفتاده است.»

درحالی‌که ممکن است افراد هم‌زمان دچار ویروس آنفلوانزا و ویروس کرونا شوند، این دو ویروس نمی‌توانند باهم ترکیب شوند. برخلاف گونه‌های جدید کووید ۱۹ مانند اومیکرون که به‌شدت بر روند دنیاگیری اثر می‌گذارند، موارد عفونت هم‌زمان ویروس آنفلوانزا و ویروس کرونا موضوع جدیدی نیست.

دانشمندان می‌گویند ویروس ترکیبی دلتاکرون وجود ندارد:از زمان آغاز دنیاگیری، ویروس کرونا تغییر و ده‌ها گونه را ایجاد کرده است که سازمان جهانی بهداشت چهار مورد از آن‌ها را به‌عنوان گونه‌های نگران‌کننده معرفی کرده است: آلفا، بتا، دلتا و اومیکرون.