بلاکچین چیست؟
13
ژانویه

بلاک چین چیست؟

بلاکچین

بلاکچین یک نوع شیوه برای ذخیره اطلاعات به حساب می‌آید. بزرگترین ارزهای دیجیتال مانند بیت‌ کوین و اتریوم از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند. حوزه‌ای که در یک دهه اخیر جهان را بشدت تحت تاثیر قرار داده است. با ما همراه باشید تا به تمام سوالات شما از قبیل بلاک‌ چین چیست، چگونه کار می‌کند و چه کاربرد هایی دارد را به ساده‌ترین زبان پاسخ دهیم.

یک زنجیره بلوکی اطلاعات را به صورت گروهی، جمع‌آوری می‌کند که به آن Blocks یا بلوک‌ها گفته می‌شود که مجموعه‌ای از اطلاعات را در خود جای داده است. این بلوک‌ها ظرفیت محدودی دارند و مقدار معینی اطلاعات را می‌توانند ذخیره کنند. هنگامی که ظرفیت یک بلوک تکمیل شد و آن بلوک پر شد، به بلوک پر شده قبلی اضافه و متصل می‌شود و به این شکل زنجیره‌ای از بلوک‌های حاوی اطلاعات در می‌آید که به آن Blockchain یا زنجیره بلوکی می‌گویند.

در عصر تکنولوژی، دیتا و اطلاعات حرف اول را می‌زنند و روزانه انبوهی از داده‌ها و اطلاعات در دنیای تکنولوژی تولید می‌شود. اما نگهداری، ثبت و استفاده درست از این اطلاعات است که بشر را به سمت پیشرفت و آسایش جهت می‌دهد؛ فناوری جدید Blockchain که از آن به عنوان بزرگ‌ترین اختراع بشر بعد از اینترنت یاد می‌شود، نقشی بزرگ در این راه ایفا می‌کند. تکنولوژی بلاک چین با ظرفیت‌های خود نشان داده که قصد کمک به هرچه سریع‌تر پیمودن این راه را دارد؛ اما در واقع فناوری بلاک چین برای حل چه مشکلی به وجود آمده و تاریخچه آن چیست؟

تاریخچه بلاکچین

شاید یک از دلایلی که اکثرا بیت‌ کوین را با بلاک چین یکی می‌دانند این باشد که تکنولوژی بلاک‌چین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ در کد برنامه‌نویسی بیت کوین معرفی شد. پس از آن علاوه‌بر بیت کوین، ارزهای دیگری توانستند از این فناوری استفاده کنند و کوین خود را راه اندازی کنند، بعدها با شناخت بیشتر و بهتر نسبت به این تکنولوژی، متخصصان دریافتند که تنها استفاده و کاربرد بلاکچین در ارزهای دیجیتالی نیست بلکه این تکنولوژی کاربردهای فراوانی دارد. در نتیجه می‌توان در زمینه‌های مختلف از آن استفاده کرد. در حال حاضر بلاکچین‌هایی با کاربردهای متفاوت در حال به کارگیری هستند که هر کدام از آنها متناسب با ویژگی‌هایشان، استفاده‌های متفاوتی دارند که در ادامه نوشتار با آن ها آشنا می‌شوید . اما برگردیم به سوال اصلی، بلاک‌چین چیست ؟

مفهوم بلاک چین

Blockchain از دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) تشکیل شده است که به معنی زنجیره بلاک یا همان زنجیره بلوک است. اما چرا این نام را برای این تکنولوژی انتخاب کردند؟ اطلاعات در فناوری بلاک چین داخل یک سری بلاک‌هایی قرار می‌گیرند که این بلاک‌ها زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند از این رو این تکنولوژی بلاک‌چین نام‌گذاری شده است، درست مطابق با نوع کارکردی که این تکنولوژی دارد.

بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

بیایید بررسی کنیم این فناوری بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند؟ احتمالا اگر با دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات آشنا باشید، واژه‌ی پایگاه داده به گوشتان خورده است.

اگر بخواهیم ساده بگوییم پایگاه داده، فضایی است برای ذخیره اطلاعات که طبیعتا این پایگاه داده توسط یک فرد یا مرکزیت، ایجاد و کنترل می‌شود. فناوری بلاکچین را می‌توان شبکه‌ای در نظر گرفت که کارکردی مانند پایگاه داده دارد اما مرکزیت خاصی ندارد و توسط نهاد یا ارگانی کنترل نمی‌شود.

اطلاعاتی که در بلاکچین ذخیره می‌شوند یک سری تفاوت‌هایی با اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده‌ها دارد، در بلاک چین تمامی اطلاعات ثبت شده بین تمام اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و نکته جالب اینجاست که این اطلاعات به هیچ عنوان قابل ویرایش و یا حذف نیستند. برای متوجه شدن این جمله باید بیشتر در مورد بلاکچین مطالعه کنیم.

همان‌طور که گفته شد، اطلاعات در Blockchain داخل یک سری بلاک‌ها ذخیره می‌شوند. این اطلاعات می‌توانند هر چیزی باشند و فقط منظور تراکنش‌ها نیست. هر بلاک علاوه بر اطلاعاتی که درون آن ذخیره می‌شود دارای هش (تابعی است که ورودی از حروف و اعداد را به یک خروجی رمزگذاری شده تبدیل می‌کند) به صورت مجموعه‌ای از کاراکتر‌ها و اعداد است که برای ساخت آن از الگوریتم‌های خاصی استفاده می‌شود. هر بلاکی با توجه به اطلاعاتی که درون آن قرار دارد، هش مربوط به خودش را دارد و این هش به نحوی نماد اطلاعات درون آن بلاک هستند. جالب اینجاست اگر حتی بخش بسیار کوچکی از اطلاعات تغییر کند یا حذف شود، هش به طور کلی عوض می‌شود. حتی هش بلاک‌های دیگر هم عوض می‌شود! چرا؟ چون هر بلاکی علاوه بر هش خودش، هش بلاک قبلی را درون ساختار خودش ذخیره می‌کند. بنابراین از این جهت است که به آن زنجیره بلاک‌ها می‌گویند