۲۰۲۲ سال بزرگی برای اکتشافات فضایی خواهد بود
30
دسامبر

۲۰۲۲ سال بزرگی برای اکتشافات فضایی خواهد بود

دنیاگیری کرونا بسیاری از مأموریت‌های فضایی را به‌تعویق انداخت؛ اما تمام این مأموریت‌ها در سال ۲۰۲۲ از سر گرفته خواهند شد و اکتشافات عظیمی در پیش است.

مأموریت به مریخ و مشتری و حتی تگزاس بخشی از موج جدید پژوهش‌های فضایی هستند که به‌علت گسترش کووید‌۱۹ به‌تعویق افتادند. آژانس فضایی اروپا و دیگر سازمان‌ها به‌دلیل دنیاگیری کووید‌۱۹ مجبور شدند بسیاری از برنامه‌های خود را به‌تعویق بیندازند؛ اما در سال ۲۰۲۲ پژوهش‌های فضایی به مسیر قبلی خود برمی‌گردند و شاهد فرود مریخ‌نوردی روی سیاره‌ی سرخ و ارسال ماهواره‌ای برای بررسی مشتری و قمرهای آن و تلسکوپی فضایی برای کشف شواهد ماده و انرژی تاریک خواهیم بود. همچنین، روی زمین چهار نفر داوطلب زندگی دوازده‌ماهه در شرایط مشابه مریخ هستند. فضایی

پایگاه مریخی آلفا

اقامتگاهی ساخته‌شده با فناوری پرینت سه‌بعدی که در آن حیات مریخی شبیه‌سازی می‌شود، در سال ۲۰۲۲ در صحراهای تگزاس آمریکا ساخته خواهد شد. این اقامتگاه را گروه معماران Bjarke Ingels ساخته و توسعه‌ی آن با همکاری ناسا پیش رفته است. هدف این اقامتگاه آماده‌سازی انسان‌ها برای زندگی در مریخ است.

در این شبیه‌سازی، چهار نفر به‌مدت دوازده ماه در ایستگاهی ۱۵۸ متر‌مربعی زندگی و کار خواهد کرد و با مجموعه‌‌ای از مشکلات مثل خرابی تجهیزات و مشکلات محیطی روبه‌رو خواهند شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده از این مأموریت به برنامه‌ریزی ناسا برای مأموریت واقعی مریخی کمک خواهند کرد.

پایگاه مریخی آلفا

مأموریت اگزومارس

مأموریت اگزومارس قرار بود در سال ۲۰۲۰ انجام شود؛ اما به‌علت دنیاگیری کووید۱۹ تا سال ۲۰۲۲ به‌تعویق افتاد. در این مأموریت، مریخ‌نوردی بریتانیایی به نام رزالین فرانکلین و پلتفرم سطحی روسی کازاچوک به سیاره‌ی سرخ فرستاده خواهند شد. آژانس فضایی اروپا (ESA) در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ از موشک پروتون برای پرتاب سطح‌نشین و مریخ‌نورد استفاده می‌کند. این مریخ‌نورد در ژوئن ۲۰۲۳ و پس از سفری نه‌ماهه به مریخ خواهد رسید.

مریخ‌نورد اگزومارس در جست‌وجوی شواهد حیات گذشته‌ی مریخ سطح این سیاره را جست‌وجو و نمونه‌های زیرسطحی را با مته حفاری و جمع‌آوری می‌کند. سپس مجموعه‌ی ابزارهای پاستور این مریخ‌نورد برای جست‌وجوی علائم زیستی خاک مریخ را تحلیل می‌کنند. اگزو مارس اولین مریخ‌نوردی خواهد بود که توانایی حرکت سطحی و در‌عین‌حال بررسی خاک زیرسطحی را دارد.

مأموریت اگزومارس

کاوشگر قمرهای یخی مشتری (JUICE) در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی چشم‌انداز کیهانی آژانس فضایی اروپا پرتاب خواهد شد. مأموریت این کاوشگر بررسی سه قمر مشتری، یعنی گانیمید و کالیستو و اروپا و درک بهتر قابلیت‌های حیات آن‌ها است. گمان می‌رود این سه قمر آب مایع زیرسطحی داشته باشند. JUICE در سال ۲۰۳۱ به مدار مشتری می‌رسد و تا آن زمان نمی‌توان نظری قطعی داد. این کاوشگر در سال ۲۰۳۲ به اولین فضاپیمایی تبدیل می‌شود که در مدار قمر سیاره‌ای غیر از زمین قرار می‌گیرد

یوکلید

تلسکوپ فضایی مادون‌قرمز یوکلید با اندازه‌گیری دقیق شکل کهکشان‌ها در فواصل مختلف از زمین، به دانشمندان در رسیدن به درک بهتری از ماده و انرژی تاریک کمک خواهد کرد. این تلسکوپ نشان می‌دهد چرا جهان با چنین سرعتی در حال انبساط است و به ‌‌‌دلیل این انبساط پی خواهد برد.

ین تلسکوپ که در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ از مرکز فضایی گویان با موشک سایوز ST-B پرتاب خواهد شد، در نقطه‌ی لاگرانژی L2 در فاصله‌ی ۱/۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت.