25
دسامبر

sd-wan چیست؟

sd-wan چیست؟ SD-WAN یکی از تکنولوژی های جدید حوزه مجازی سازی و در واقع زیرمجموعه تکنولوژی SDN یا Software-Defined Networking می باشد،
لذا برای درک فناوری SD-WAN می بایست ابتدا با تکنولوژی SDN آشنایی داشته باشیم و البته کمی به عقب تر بر می گردیم:

همانطور که می دانیم در تکنولوژی مجازی سازی سخت افزار hardware virtualization (که برخی آنرا server virtualization نیز می نامند)،
سخت افزار سیستم ها (از جمله  CPU، RAM ، NIC ، VGA  و .. ) را مجازی سازی می نمائیم،
و به جای راه اندازی سیستم های فیزیکی (مانند سرورها و کلاینت ها)، ماشین های مجازی (virtual machine) راه اندازی می کنیم.

اما تکنولوژی SDN (مجازی سازی شبکه یا Network Virtualization ) تکنولوژی جدیدی است که این بار امکان مجازی سازی تجهیزات شبکه ( سوییچ ها ، راترها ، فایروال ها ، load balancer ها ، VPN Server ها و… ) را مهیا می نماید.
همانطور که در مجازی سازی سخت افزار  (hardware virtualization) ، ماشین های مجازی که راه اندازی می نماییم درکی از نوع و برند سخت افزارهای فیزیکی سیستم ( CPU ، RAM ، کارت شبکه ) ندارند و همه آنها از سخت افزارهای واحد و استاندارد و دارای درایور یکسان و استاندارد استفاده میکنند، در تکنولوژی SDN (مجازی سازی شبکه) نیز نوع و برند و مدل تجهیزات موجود در شبکه ( از قبیل سوییچ ها، راترها، فایروال ها و … ) مهم نیست و همه آنها در لایه مجازی سازی در قالب یکسری دیوایس استاندارد ارائه و دیده و مدیریت خواهند شد.

به بیان دیگر توسط تکنولوژی SDN و ابزارهای آن میتوانیم در شبکه های کوچک و بزرگ  سوییچ ها و راترها و فایروال ها و بسیاری از دیوایس ها و تجهیزات شبکه را به صورت مجازی راه اندازی نموده و بسیار بهینه تر و آسان تر مدیریت نمائیم.

sd-wan چیست؟از مزایای تکنولوژی SDN میتوان به سازگار بودن با انواع توپولوژی ها و ساختارهای شبکه ، عدم وابستگی به نوع سخت افزار لایه فیزیکال، کاهش پیچیدگی دیتاسنترهای فعلی و ایجاد انعطاف پذیری و قابلیت آماده سازی و راه اندازی سریع دیتاسنترها و افزایش کارایی و کاهش هزینه های سازمانی مورد نیاز برای راه اندازی و مدیریت دیتاسنترها را نام برد.

در خصوص تکنولوژی SDN کمپانی VMware پس از خرید شرکت Nicira  ، در سال 2013  محصول VMware NSX را ارائه نمود که اولین نسخه محسوب شده و نام کامل آن VMware NSX for vSphere 6.0 بود که انقلابی بزرگ در حوزه مجازی سازی محسوب میشود.
در واقع VMware NSX به عنوان یک Gateway  میان زیرساخت فیزیکی شبکه و زیرساخت مجازی شبکه قرار می گیرد  و ارتباط این دو ساختار فیزیکی و مجازی را برقرار میسازد و کاربرد مهم آن در دیتاسنترها است.

این بود مختصری در خصوص SDN اما بپردازیم به مبحث اصلی این مقاله یعنی sd-wan چیست و معرفی تکنولوژی SD-WAN

در پاسخ به سوال sd-wan چیست همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم در واقع تکنولوژی SD-WAN یکی از زیرشاخه های تکنولوژی SDN است
و همان مزایا را در خصوص راه اندازی و مدیریت شبکه های WAN و نیز در راه اندازی و مدیریت شعبات (branch offices) سازمانها مهیا می کند.

مشکلات شبکه های WAN فعلی

sd-wan چیست؟ مشکلات و چالش هایی که در شبکه های WAN امروزی  وجود دارند عبارتند از :
1- استفاده از انواع مختلف لینک های WAN
2- پیچیده بودن توپولوژی ها و ساختارهای بسیاری از شبکه های WAN
3- دشواری و هزینه راه اندازی و مدیریت تعداد زیادی لینک های WAN
4- دشواری و هزینه راه اندازی و مدیریت تعداد زیاد تجهیزات WAN ( مانند راترها، فایروال ها، … )
5- دشواری و هزینه  تامین امنیت شبکه های WAN و عیب یابی آنها
6- هزینه بالای مورد نیاز تامین پهنای باند خطوط WAN
7- عدم عملکرد بهینه و سرعت مناسب برخی از نرم افزارهای سازمانی و مبتنی بر کلود در بستر شبکه های WAN کنونی
در خصوص مورد 7 در لیست فوق، امروزه گسترش استفاده از نرم افزارهای مرتبط با  cloud و saas و نیز نرم فزارهی ویدیویی در شبکه ها محسوس است. علاوه بر سایت های مرکزی سازمان ها، شعبات سازمان ها  نیاز دارند به نرم افزارهای مبتنی بر کلود مانند office 365 و Lync و   سرویس های VoiPبسیاری دیگر و نیز استوریج های تحت کلود مانند DropBox و غیره دسترسی داشته باشند

یکی از نقاط ضعف شبکه های WAN فعلی مبتنی بر خطوط MPLS این است که این شبکه ها نمی توانند سرعت بهینه را برای نرم افزارهای مبتنی بر کلود مهیا سازند.

شبکه WAN
sd-wan چیست

ویژگی های تکنولوژی SD-WAN چیست؟

sd-wan چیست؟ در فناوری SD-WAN از یک ساختار نرم افزاری بابت برقراری ارتباط بین شبکه سازمان ها و یا شعباتی که از لحاظ جغرافیایی توزیع شده اند استفاده می شود.

شرکتی را در نظر بگیرید که نیاز دارد در تعدادی از نقاط دوردست شعباتی را راه اندازی کنید. این فرایند در حالت فعلی و بدون استفاده از تکنولوژی SD-WAN ، این فرایند مشکلات و زحمات زیادی را به همراه دارد.
به عنوان مثال می بایست یک تیم متخصص IT به آن شعبات اعزام شده و مدت زیادی را صرف بررسی و آماده سازی زیرساخت مورد نیاز و راه اندازی نمایند.
اما با بکار گیری تکنولوژی SD-WAN و ابزارهایی که ارائه نموده است، این فرایند بسیار آسانتر شده و راه اندازی شعبات دوردست و نیز مدیریت آنها و ارتباط یکپارچه میان شعب مختلف، بسیار آسانتر و بهینه تر انجام می شود.

تکنولوژی SD-WAN بر خلاف MPLS که از خطوط اینترانت برای ارتباطات استفاده می کرد از همان اینترنت برای ارتباطات میان شبکه ها و شعب استفاده می کند.
عدم نیاز به خطوط اختصاصی MPLS و عدم نیاز به ایجاد تغییرات در ساختار MPLS فعلی باعث کاهش هزینه های سازمانی و کاهش پیچیدگی می شود.
همچنین تکنولوژی SD-WAN دارای یک سیستم مسیریابی مجازی (منطقی) برای ارتباطات در شبکه های WAN می باشد که ارتباطات را در این شبکه تسهیل و بهینه کرده و قابلیت اطمینان (Reliability)را از طریق لینک های متعدد ارائه می نماید.

مزایای استفاده از تکنولوژی SD-WAN چیست؟

sd-wan چیست؟ SD-WAN با به کارگیری فناوری های نرم افزاری و مبتنی بر کلود مزایای زیر را به همراه دارد :
1- راه اندازی و مدیریت لینک ها و زیرساختِ WAN و نیز فرایند راه اندازی و مدیریت شعبات نقاط دور را تسهیل می کند.
2- ساده سازی راه اندازی و ارائه سرویس های WAN به شعبات :
با توجه به راهکارهای اتوماتیک سازی همراه با پیکربندی ساده و ابزارهای عیب یابی متمرکز، راه اندازی و ارایه سرویس هایی مانند فایروال شبکه و نیز تخصیص و مدیریت پهنای باند به شعب ساده تر می شود و نیاز به اعزام نیروهای متخصص به شعب وجود ندارد.
3- امکان تجمیع انواع مختلف لینک ها و ارتباطات WAN مانند MPLS ، فیبر ، Wireless (Cellular) ، VPN ، LTE و غیره به جهت افزایش پهنای باند و مدیریت آسان تر.
4- ارائه سرویس ها و خدمات WAN را به شعبات (branch offices) آسان کند.
5- مکانیسم اولویت بندی ترافیک QOS کارامدی دارد.
6- سرعت و عملکرد نرم افزارهای سازمانی و نرم افزارهای مبتنی بر کلود را بر بستر خطوط WAN افزایش می دهد.
در خصوص مورد آخر SD-WAN با ایجاد دسترسی مستقیم و ایمن به نرم افزارهای سازمانی و نرم افزارهای مبتنی بر کلود، عملکرد آنها را بر بستر لینک های اینترنت و هایبرید افزایش میدهد.
7- همچنین امکان مانیتورینگ یکپارچه بر بستر لینک های WAN مختلف و service provider های مختلف را مهیا می کند.
8- امنیت بالاتر در شبکه های WAN :
در تکنولوژی SD-WAN ، امکان رمزنگاری کلیه ارتباطات و تبادلات و نیز امکان احراز هویت تمام سیستم های شرکت کننده در ارتباطات وجود دارد.
9- توسعه پذیری (Scalability ) :
با توجه به تمام مزایای فوق امکان توسعه و گسترش شبکه های WAN و شعبات بسیار آسان تر و بهینه تر می شود.

در خصوص فناوری SD-WAN ،کمپانی VMware شرکت VeloCloud را خریداری نمود،
Vecloud که یکی از شرکت های موفق در زمینه فناوری SD-WAN بود .
VMware محصول خود را با این نام تجاری ارائه کرده است:
VMware SD-WAN by Velocloud
جدیدترین نسخه این پکیج نرم افزاری در همین لینک قابل دریافت است.

همانطور که در لینک فوق مشاهده می نمائید پکیج SD-WAN شامل اجزای مختلفی از جمله موارد زیر است :
VMware SD-WAN Controller
VMware SD-WAN Gateway
VMware SD-WAN Orchestrator
VMware SD-WAN Edge

sd-wan چیست؟ که هر یک از آنها مباحث و مطالب مفصل و مجزای مربوط به خود را داشته و توضیحات آنها بسیار فراتر از مقاله تکنولوژی SD-WAN چیست می باشد.

یکی از پیش نیاز اصلی درک مباحث SD-WAN ، آشنایی با مباحث و مفاهیم پایه ای مجازی سازی ارائه شده در آموزش VMware vSphere می باشد.