11
نوامبر

تراشه A16 اپل هنوز می‌تواند با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید شود

تراشه A16 اپل هنوز می‌تواند با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید شود

 

تراشه A16 اپل هنوز می‌تواند با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید شود:گفته می‌شود تمرکز TSMC در سال آینده میلادی به تولید تراشه‌های ۴ نانومتری معطوف خواهد بود؛ اما همچان این احتمال وجود دارد که تراشه A16 با لیتوگرافی ۳ نانومتری در بطن نسل بعدی گوشی‌های آیفون تعبیه شود.

گزارش‌ها و شایعات اخیر حاکی از آن است که غول تراشه‌سازی جهان، یعنی TSMC با مشکلات لجستیکی و تقاضای روزافزون کارفرمایان دست‌وپنجه نرم می‌کند و احتمالا گذار به خطوط تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را تا سال ۲۰۲۳ به تأخیر می‌اندازد. بلطبع این تأخیر سبب می‌شود که اپل نتواند نسل بعدی گوشی‌های آیفون را به تراشه‌های پیشرفته ۳ نانومتری مجهز کند.

گفته می‌شود با توجه ناتوانی TSMC برای گذار به‌موقع به فناوری جدیدتر، اپل ممکن است برای نخستین بار سه سال متوالی از تراشه‌های ۵ نانومتری در گوشی‌های آیفون استفاده کند؛ اما نباید از این غافل شد که TSMC در حال حاضر پردازنده‌های ۴ نانومتری را نیز تولید می‌کند و گزارش‌های قبلی نیز ادعا می‌کردند که اپل عمده ظرفیت تولید لیتوگرافی یادشده را رزرو کرده است؛ بنابراین، TSMC می‌تواند با استفاده از فناوری ۴ نانومتری سفارش‌های پردازنده‌ی A16 را به تولید انبوه برساند که متناسب با زمان‌بندی و روند طراحی اپل است.

گزارش جدیدی از دیجی‌تایمز نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین شرکت ریخته‌گیری مستقل جهان کانون توجه خود را به تولید نسخه بهبودیافته تراشه‌های ۵ نانومتری موسوم به N4P معطوف کرده است. از قرار معلوم فرایند موسوم به tape-outs (زمانی که فرایند طراحی تراشه به پایان می‌رسد و ساخت آن آغاز می‌شود) برای نیمه دوم سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است و تمامی این‌ها معمای لیتورافی نهایی تراشه A16 را در چندان می‌کند.مقاله‌ی مرتبط:

  • TSMC احتمالا قادر به تولید تراشه A16 اپل با لیتوگرافی سه نانومتری نخواهد بود

اطلاعات منتشرشده دراین‌باره بسیار مبهم و ضدونقیض هستند و نمی‌توان صحت‌وسقم هیچ کدام را تأیید یا رد کرد؛ اما دیجی‌تایمز معتقد است که نسل بعدی تراشه گوشی‌های هوشمند اپل همچنان می‌تواند با فرایند ۳ نامتری تولید شود. دراین‌میان، باید به این نکته اشاره کرد که اپل بزرگ‌ترین مشتری TSMC محسوب می‌شود و طبق گزارش‌ها قبلی حتی بخش عمده‌ای از خط تولید تراشه‌های ۳ نانومتری این شرکت را رزرو کرده است. افزون‌براین، TSMC نیز معمولا تولید تراشه‌های اپل را در اولویت قرار می‌دهد؛ بنابراین قطعا اپل جزو اولین شرکت‌هایی خواهد بود که از تراشه‌های ۳ نامتری در محصولاتش بهره خواهد گرفت.

به‌طورکلی، امسال سال سختی برای صنعت نیمه‌هادی بوده؛ زیرا برخی مشکلات لجستیکی شرایط سختی را برای تولید و ایجاد زیرساخت‌های جدید به‌وجود آورده است. همه‌گیری ویروس کرونا باعث رونق تقاضا برای وسایل الکترونیکی خانگی و خدمات ابری شد و روند کند اقتصادی نیز سبب شد که برخی از صنایع در مورد نحوه کاهش تقاضا پیش‌بینی درستی نداشته باشند. این تأثیرات فراتر از فناوری سنتی نیز احساس شده است. به‌ویژه خودروسازان پس از اشتباه محاسباتی فروش کمتر، بسیاری از سفارش‌های اجزای نیمه‌هادی را لغو کردند و پس از کمبود جهانی تراشه بسیاری از آن‌ها مجبور به توقف تولید شدند.

تراشه A16 اپل هنوز می‌تواند با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید شود:اختلالات گسترده در زنجیره تأمین نیز مزید بر علت شده است. برای مثال، آتش‌سوزی در ماه مارس منجر به توقف کارخانه‌ای ژاپنی شد که طیف وسیعی از اجزای مختلف نیمه‌هادی، از جمله مدارهای مجتمع نمایشگر را تولید می‌کرد. تنش‌های ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده آمریکا و چین نیز در این امر سهیم بوده است. در چند سال گذشته، دولت ایالات متحده شرکت‌های بزرگ فناوری چینی، از جمله هواوی و ZTE را تحریم و دسترسی آن‌ها را به پیشرفته‌ترین تراشه‌ها مسدود کرد. این امر منجر به ذخیره بسیار انبوه تراشه از سوی شرکت‌های نام‌برده شد و بخشی از دلایل کمبود جهانی تراشه را ایجاد کرد.