10
نوامبر

گرافیک یکپارچه لپ تاپ هنوز برای بازی‌های مدرن کافی نیست

گرافیک یکپارچه لپ تاپ هنوز برای بازی‌های مدرن کافی نیست

گرافیک یکپارچه لپ تاپ هنوز برای بازی‌های مدرن کافی نیست:قابلیت ارتقای لپ‌تاپ‌ها نسبت به رایانه‌های رومیزی کم‌تر است، بنابراین این سؤال که آیا پردازنده‌ی گرافیکی داخلی لپ‌تاپ شما می‌تواند از پس اجرای بازی‌ها برآید، تفاوت بزرگی در مفید بودن سیستم ایجاد خواهد کرد.

پی‌سی‌مگ اجرای برخی از بازی‌های AAA را روی چند لپ‌تاپ مجهز به تراشه‌های گرافیکی اینتل و AMD آزمایش کرده‌اند. این لپ‌تاپ‌ها به پردازنده‌های اینتل Xe، اینتل UHD Graphics 620، ای‌ام‌دی 5700U و 5800U مجهز بوده‌اند. بازی‌های مورد آزمایش نیز شامل برخی عناوین ورزشی، شبیه‌سازی و استراتژیک بوده است.

به گزارش اکستریم‌تِک، نتیجه‌ی این بررسی مشخص کرد که سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های تایگرلیک و اینتل Xe عموما سریع‌ترین نمونه‌ها برای اجرای بازی محسوب می‌شوند و سیستم‌هایی که از Ryzen 7 5800U و 5700U شرکت AMD بهره می‌برند نیز در این زمینه فاصله‌ی چندانی با نمونه‌های اینتل ندارد. عملکرد هر دونوع سسیستم در تعدادی از بازی‌ها تقریبا یکسان بوده است، اما Xe مجهز به TGL، عملکرد سریع‌تری نسبت به Radeon یکپارچه است. داده‌های جالبی در نتایج بررسی‌های پی‌سی‌مگ وجود دارد که از جمله می‌توان به تأثیر شاسی سیستم و اتلاف حرارتی بر عملکرد سیستم اشاره کرد.

در این مورد، HP Envy x360 15 با پرازنده‌ی Ryzen 7 5700U اغلب سریع‌تر از Asus Zenbook 13 با پردازنده‌ی Ryzen 5800U است. عملکرد پردازنده‌ی 5700U در اجرای Borderlands 3 حدود ۱٫۲۱ برابر سریع‌تر از Zenbook 13 است. علاوه‌براین، 5700U در اجرای Strange Brigade با کیفیت 1080p، جزئیات را ۱٫۱۷ برابر سریع‌تر نشان می‌دهد. البته در برخی آزمایش‌ها، عملکرد هر دو تراشه یکسان بوده است اما 5800U فقط در اجرای Civilization VI، برنده بوده است.

خریدارانی که لپ‌تاپ‌های ۱۳ اینچی را به لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی ترجیح می‌دهند، باید درنظر داشته باشند که یک شاسی کوچک‌تر می‌تواند روی عملکرد یک تراشه‌ی رده‌بالا، تأثیر منفی داشته باشد. البته این موضوع در مورد نسخه‌ی میان‌رده‌ی لپ‌تاپ‌ها چندان صادق نیست، زیرا مدل‌های میان‌رده، معمولا عملکرد پایدارتری از خود نشان دادتد.

وضوح واقعی برای عناوین AAA کیفیت 1080p نیست

در حال‌حاضر، هیچ‌یک از لپ‌تاپ‌هایی که به گرافیک‌های یکپارچه مجهز شده‌اند، قادر به اجرای پایدار عناوین AAA با کیفیت 1080p نیستند. اجرای پایدار بازی‌های مثل Far Cry 5، Assassin’s Creed: Valhalla، Strange Brigade، Borderlands 3 و Red Dead Redemption 2 در همه‌ی سیستم‌های مورد آزمایش وجود ندارد و نرخ‌فریم قابل پخش با کیفیت 1080p در این لپ‌تاپ‌ها پایین بوده است. البته هر دو سیستم Ryzen و تایگرلیک با Xe بازی Strange Brigade را با نرخ متوسط ۳۹ فریم‌برثانیه یا بالاتر اجرا کردند.

تست بازی روی لپ تاپ های مجهز به گرافیک یکپارچه

AMD در سیستم‌هایی که از گرافیک یکپارچه بهره می‌برند، وضوح تصویر 1080p را به‌عنوان کیفیت هدف برای اجرای بازی‌ها مطرح کرده است، اما در حال‌حاضر این اتفاق درمورد عناوین AAA رخ نداده است. فعلا می‌توان کیفیت 720p و 1080p را به‌عنوان استانداردهای مشابه درنظر گرفت زیر به‌طور هم‌زمان عرضه شده‌اند، اما وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل ۲٫۰۷۳ مگاپیکسل بوده و این درحالی است که ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل فقط ۰٫۹۲۲ مگاپیکسل است؛ بنابراین برای اجرای بازی‌ها با وضوح 1080p به پردازنده‌ی گرافیکی نیاز داریم که قدرت پردازشی پیکسلی آن ۲٫۲ برابر بیشتر باشد تا امکان پخش نرخ‌فریم ثابت را ارائه دهد.

البته پی‌سی‌مگ این توصیه را در مقاله‌ی خود ارائه نکرده است. اگر می‌پرسید که آیا می‌توان روی هر لپ‌تاپی که از یک پردازنده‌ی گرافیکی مجزا بهره نمی‌برد، بازی اجرا کرد یا خیر، نسبت به استفاده از 720p به‌جای 1080p به‌عنوان وضوح اصلی، هراس نداشته باشید. بازی در یک پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه به‌معنی قربانی کردن جزئیات برای دستیابی به عملکرد بهتر است. بدین ترتیب کاهش وضوح تصویر از 1080p به 720p یک گام معنادار برای عملکرد بهتر پردازنده‌ی گرافیکی شما خواهد بود. دلیلی وجود دارد که دو کنسول دستی نینتندو سوئیچ و استیم Deck، این وضوح را هدف قرار داده‌اند. شاید راهکارهای قدیمی اسکای‌لیک اینتل، قدرت کافی برای اجرای بازی‌ها را ارائه ندهد، اما Xe و Radeon هردو از این تراشه بهره خواهند برد.

مشکل یادشده با ورود DDR5 تا حدودی بهبود پیدا می‌کند. اگر AMD و اینتل هنگام توسعه‌ی پردازنده‌های گرافیکی استاندارد از DDR5-6400 پشتیبانی کنند، پهنای باند حافظه‌ی مشترک به ۱۰۲٫۴ گیگابایت‌برثانیه خواهد رسید. این میزان از استاندارهای پردازنده‌های گرافیکی خیلی زیاد نیست، و به‌عنوان مثال Radeon HD 4870 آخرین تراشه‌ی گرافیکی برتری بود که این نوع عملکرد را ارائه می‌کرد و حتی سرعت آن (پهنای باند ۱۱۵ گیگابایت‌برثانیه برای GDDR5) کمی بیشتر بود. بااین‌حال، پردازنده‌های گرافیکی مدرن، نسبت به خانواده‌ی قدیمی Radeon HD 4000 عملکرد بهتری ارائه می‌دهند؛ قابلیتی که نشان می‌دهد تراشه‌های جدید چگونه موفق شده‌اند باوجود پهنای باند نسبتا کم، عملکرد بهتری در اجرای بازی‌ها داشته باشند.

وضعیت در عناوین غیر از AAA بهتر به‌نظر می‌رسد. سیستم‌های مجهز به گرافیک‌های یکپارچه‌ی اینتل سری اسکای‌لیک هنوز ار میدان خارج نشده‌اند، ولی افرادی که قصد دارند با سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های اسکای‌لیک بازی کنند، احتمالا باید وضوح تصویر را روی عددی مثل ۵۴۰ در ۹۶۰ تنظیم کنند. البته APUهای Xe و Ryzen، عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. پی‌سی‌مگ در این زمینه Elitebook را مورد آزمایش قرار داده است. این دستگاه از یک پردازنده‌ی اینتل Core i7-10810U بهره می‌برد ولی قادر است بازی Civilization VI را با جزئیات کم، اجرا کند. علاوه‌بر این احتمالا می‌توانید Warcraft Classic را روی این سیستم اجرا کنید.مقاله‌ی مرتبط:

  • محموله کاملی از کارت‌های گرافیکی EVGA RTX به سرقت رفت
  • تصاویر کارت گرافیک پرچم‌دار دسکتاپ اینتل آرک فاش شد

نکته‌ی مهم این بررسی این است که وضوح تصویر 1080p برای اجرای بازی در لپ‌تاپ‌های مجهز به گرافیک یکپارچه، هنوز به یک استاندارد تبدیل نشده است. البته اگر قصد دارید بازی‌های قدیمی‌تر را روی راین نوع لپ‌تاپ‌ها اجرا کنید، شاید در این شرایط وضوح 1080p منطقی به‌نظر برسد. اما درصورتی که قصد دارید بازی‌های مدرن امروزی را روی این دستگاه‌ها اجرا کنید، احتمالا استفاده از وضوح 1080p گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود.

زمانیکه شرکت AMD از فناوری RDNA2 روی تراشه‌های گرافیکی استفاده کند، یا اینتل و AMD ویژگی‌هایی مثل HBM2 on-die را ادغام کنند، می‌توان انتظار داشت که عملکرد لپ‌تاپ‌های مجهز به کارت گرافیک‌های یکپارچه نسبت به امروز، بهبود خواهد یافت. درحال‌حاضر اگر به‌دنبال اجرای بازی روی لپ‌تاپ‌های مجهز به گرافیک یکپارچه هستید، باید یکی از مدل‌های Ryzen 5000 یا 4000 یا اینتل تایگرلیک را انتخاب کنید، زیرا تراشه‌های قدیمی‌تر نسبت به این پردازنده‌ها، عملکرد ضعیف‌تری ارائه می‌دهند.

گرافیک یکپارچه لپ تاپ هنوز برای بازی‌های مدرن کافی نیست:نظر شما در مورد اجرای بازی روی لپ‌تاپ‌ها و به‌خصوص دستگاه‌هایی که از کارت‌گرافیک یکپارچه بهره می‌برند چیست؟ لطفا تجربه‌ی خود را در این زمینه با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.