10
نوامبر

اینفوگرافیک: مقایسه وضعیت اینترنت ثابت ایران با دنیا

اینترنت ثابت به‌دلیل قیمت به‌صرفه و امکان ارائه بالاترین سرعت‌ها، در دنیا بسیار محبوب است؛ حال آنکه در ایران عدم توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری لازم موجب عقب‌ماندگی اینترنت ثابت شده است.

اینترنت ثابت ایران نسبت به دنیا وضعیت مطلوبی ندارد. با اینکه در سطح جهان استفاده از اینترنت پهن‌باند ثابت مرسوم است؛ در ایران عدم توسعه کافی و عقب‌ماندگی تکنولوژی منجر به جذب پایین و ریزش هرچه بیشتر کاربران اینترنت ثابت شده است.

وب‌سایت Speedtest.net یکی از مشهورترین سرویس‌هایی است که شاخص‌های کیفی اتصال اینترنت مانند سرعت دانلود، آپلود و میزان تأخیر (latency) کاربران را بررسی می‌کند. ازآنجاکه اسپیدتست‌دات‌نت با مقایسه‌ی سرعت اتصال کاربران به بیش از ۵۰۰۰ سرور در سرتاسر جهان دسترسی دارد، می‌توان با تقریب خوبی به آمار و ارقام ارائه‌شده‌ی این سایت اعتماد کرد. اینترنت ثابت ایران در رده‌بندی وب‌سایت Speedtest از میان ۱۸۱ کشور دنیا، در رتبه ۱۳۷ با سرعت ۲۱٫۳۶ مگابیت بر ثانیه قرار دارد. سرعت دانلود اینترنت ثابت ایران معادل ۲۱/۲۶، آپلود ۱۲٫۵۶ مگابیت‌برثانیه و میزان تأخیر آن ۴‍۱ میلی‌ثانیه است. بالاترین جایگاه این رتبه‌بندی به موناکو با سرعت ۲۶۱ مگابیت بر ثانیه، سپس هنگ کنگ، موناکو، سوئد و تایلند؛ و پایین‌ترین جایگاه هم به کوبا با ۴/۰۱ مگابیت بر ثانیه و سپس ترکمنستان و یمن تعلق دارد.

ایران درمجموع، حدود ۹۳ میلیون مشترک اینترنت دارد که ۸۲ میلیون مشترک آن‌ها از اینترنت موبایل و ۱۰ میلیون مشترک از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند. این به‌معنای ضریب نفوذ ۱۱۰ درصدی اینترنت در ایران، ضریب نفوذ ۹۸ درصدی اینترنت سیار درمقابل ۱۲ درصد استفاده از اینترنت ثابت است.

طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، هم‌اکنون ۸۸٫۸۲ درصد مردم ایران از اینترنت 3G و 4G موبایل، ۹٫۰۴ درصد از xDSL، حدود ۱٫۵ درصد از TD-LTE، تنها ۰٫۱۷ درصد از فیبر نوری و ۰٫۴۰ درصد از اینترنت وای‌فای استفاده می‌کنند. در مقام مقایسه، در سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده آمریکا، ۶۲ درصد کاربران از سرویس‌های اینترنت ثابت استفاده کرده‌اند. ۵۷ درصد این میزان استفاده روی فیبر و DSL، حدود ۷ درصد LTE و ۵ درصد اینترنت ماهواره‌ای بوده است.مقاله‌ی مرتبط:

  • چرا پروانه‌های FCP نتوانستند بازار اینترنت ثابت را نجات دهند؟
  • مدیرعامل آسیاتک: کشور ما با کمبود ۴ میلیون پورت ثابت پرسرعت مواجه است
  • علی توسلی: مخابرات سر راه توسعه اپراتورهای اینترنت ثابت است
  • آیا ایران از بن‌بست عدم توسعه فیبرنوری و VDSL خارج می‌شود؟
  • مدیرعامل ایرانیان نت: موقتا از ارائه سرویس به کاربر خانگی خارج و وارد حوزه شبکه‌داری شده‌ایم

اینفوگرافیک: مقایسه وضعیت اینترنت ثابت ایران با دنیا:درحالی‌که اینترنت ثابت در دنیا با قیمت بسیار به‌صرفه و بدون محدودیت حجمی ارائه می‌شود؛ در ایران قدیمی‌بودن تجهیزات، فرسوده‌بودن زیرساخت ارتباطی، انحصاری‌بودن تجهیزات مخابراتی و تخصیص‌نیافتن منابع مالی باعث شده مردم اینترنت را از اپراتورهای موبایل بخرند که البته در تمام دنیا قیمت گران‌تری از اینترنت ثابت دارد. براساس داده‌های سایت cable.co.uk ایران از یک سو یکی از اینترنت‌های همراه ارزان در جهان را دارد و از سوی دیگر، اینترنت ثابت در کشورمان یکی از سرویس‌های اینترنت کُند و بی‌کیفیت و گران جهان محسوب می‌شود. همچنین به‌دلیل ضریب نفود بسیار بالای اینترنت موبایل در ایران، احتمال دارد شاهد افت کیفیت آن در آینده نزدیک باشیم.

درادامه مقایسه وضعیت اینترنت ثابت ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا را در قالب اینفوگرافیک مشاهده می‌کنید. در این تصویر، کشورها ازنظر سرعت دسترسی به اینترنت رنگ‌بندی شده‌اند.