20
اکتبر

بهینه‌ سازی لپ‌‌تاپ برای دانلود شبانه و مصرف برق کمتر

بهینه‌ سازی لپ‌‌تاپ برای دانلود شبانه و مصرف برق کمتر:استفاده از حالت Sleep آسان‌تر است و راه‌اندازی دستگاه نیز سریع‌تر صورت می‌پذیرد ولی استفاده از حالت هایبر نت نیز برای زمان طولانی بسیار موثر است. هر کمپانی برای هر لپ تاپی یک بازه انرژی تعیین می‌کند و در این بازه انرژی ما می‌توانید کمترین میزان مصرف انرژی به وسیله دستگاه و هم چنین مدت زمان بهره‌وری را مشاهده کنید، برای دیدن مصرف انرژی لپ تاپ خود می توانید به وب سایت Energy Star مراجعه کنید.

انرژی شاید از مهم ترین فاکتور ها باشد که شما را میان انتخاب حالت های Sleep و هایپر نت مردد می‌کند، با همه این تفاسیر در حالت Hibernate شما انرژی کمتری مصرف می کنید.

هایبر نت یک حالت بسیار مناسب برای طولانی مدت است و اگر قرار است یک صبح تا شب از سیستم خود استفاده نکنید آن را بر روی حالت هایبر نت قرار دهید و اگر قرار است دو الی سه ساعت از سیستم خود استفاده نکنید آن را روی حالت Sleep قرار دهید.

مايکروسافت با تغييراتي که در ويندوز 10 به وجود آورده تلاش کرده است تا مصرف باتري را نيز در اين سيستم عامل بهينه کند. همچنين گزينه هاي متعددي هم در ويندوز 10 وجود دارند که مي توان به کمک آنها مديريت بهتري بر روي منابع انجام داد. در ادامه با ما همراه باشيد تا با روشي ساده براي افزايش طول عمر باتري در ويندوز 10 آشنا شويم.

گزینه Battery Saver مصرف باتری در ویندوز ۱۰ را بهینه کنید. برای فعال‌کردن این قابلیت به مسیر زیر بروید:

Start menu > Settings > System > Battery Saver

در گام نخست ویندوز ۱۰ این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد که ببینید کدام برنامه‌ها مصرف باتری بیش‌تری دارند. برای چک‌کردن میزان مصرف برنامه‌ها به بخش تنظیمات ویندوز بروید و سپس وارد بخش System شوید. در ستون سمت چپ روی Battery کلیک کنید و بعد در ستون سمت راست در بخش Overview، روی لینک Battery usage by app کلیک کنید.

در صفحه بعدی، مقابل گزینه Time یک بازه زمانی را برای بررسی مصرف باتری وارد کنید.

مقابل گزینه Showing نیز می‌توانید یکی از سه گزینه Apps with usage، All apps یا Always allowed apps را بنا به درخواست خود انتخاب کنید.

پس از آن درصد مصرف برنامه‌ها در سمت راست تصویر به شما نمایش داده می‌شود.

در گام بعدی روی برنامه‌ای که شارژ باتری را زیاد مصرف می‌کند کلیک کنید و تیک گزینه Let Windows decide when this app can run in the background را بزنید؛ با این کار مدیریت مصرف باتری این برنامه را به ویندوز واگذار می‌کنید.

شما با کنترل و مدیریت مصرف اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های ویندوز ۱۰ به‌سادگی می‌توانید مصرف باتری دستگاه خود را مدیریت و بهینه کنید.

توصیه مهم:

بهینه‌ سازی لپ‌‌تاپ برای دانلود شبانه و مصرف برق کمتر:اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که همیشه لیستی از فایل‌های مختلف را برای دانلود شبانه دارند و این کار را با لپ‌تاپ انجام می‌دهند؛ قرار دادن لپ‌تاپ در حالت کم‌ مصرف در حین دانلود شبانه، خاموش نشدن خودکار لپ‌تاپ در تمام طول شب و نهایتاً خاموش نشدن لپ‌تاپ با بستن درب آن در حین دانلود.

ابتدا به یکی از این سه روش به Power Options ویندوز بروید:

روی آیکن باتری در گوشه‌ی پایین کنار ساعت کلیک کنید و More power options را انتخاب نمایید.

کلیدهای Win+R را بفشارید و در پنجره‌‌ی Run عبارت powercfg.cpl را وارد کرده و Enter بزنید.

به Control Panel رفته و Power Options را انتخاب کنید.

پس از باز شدن محیط Power Options، از ستون سمت چپ روی Create a power plan کلیک کنید.

در پنجره‌ی باز شده، گزینه‌ی Power Saver را انتخاب کرده و در قسمت پایین عبارت Download را نوشته و Next بزنید.

در پنجره‌ی بعدی در جلوی قسمت Put the computer to sleep هر دو گزینه را روی Never تنظیم کرده و روی Finish کلیک کنید تا به صفحه‌ی اولیه‌ی Power Options هدایت شوید.

حال از ستون سمت چپ روی Choose what closing the lid does کلیک کرده و در صفحه بعدی، در مقابل عبارت When i close the lid هر دو گزینه را روی Do nothing قرار دهید و Save Changes را انتخاب کنید.

اکنون هرگاه که می‌خواهید دانلود شبانه انجام دهید می‌توانید با مراجعه به Power Options و انتخاب گزینه‌ی Download، لپ‌تاپ را روی حالت کم‌مصرف گذاشته طوری‌ که با بستن درب لپ‌تاپ یا رها کردن آن در حالت دانلود، هرگز خاموش نشود.

 

بهینه‌ سازی لپ‌‌تاپ برای دانلود شبانه و مصرف برق کمتر:لازم به ذکر است که تمام تنظیماتی که در بالا انجام شد فقط برای حالت Download ذخیره شده است و دیگر حالت‌ها (High Performance،Balanced و Power Saver) طبق تنظیمات خودشان عمل می‌کنند. مثلاً در حالت Balanced اگر درب لپ‌تاپ را ببندید، Sleep می‌شود.

هنگام انجام بازی‌های سنگین و برنامه‌های قدرتمند، بهتر است حالت High Performance را انتخاب کنید. در حین انجام کارهای روزمره مانند وب‌گردی، حالت Balanced و حین استفاده از باتری، حالت Power Saver یا

 Download را فعال نمایید.