09
اکتبر

روش صحیح بک‌آپ‌گیری از اطلاعات کامپیوتر

روش بکاپ گرفتن از اطلاعات هارد کامپیوتر یا لپتاپ

روش صحیح بک‌آپ‌گیری از اطلاعات کامپیوتر:یک دوستی داشتم عاشق آرشیو جمع کردن بود. همیشه یا توی اینترنت در حال دانلود بود یا اگر دست کسی مقاله، فیلم یا عکس کمیابی میدید ازش یه کپی می‌گرفت. این دوست من دانشجوی سال آخر بود و در حال نوشتم پایان نامه‌ش. یه روز بهش گفتم تو که این همه اطلاعات مهم و کمیاب داری و از همه مهم‌تر داری پایان نامه‌ت مینویسی از اطلاعاتت بک‌آپ هم میگیری؟ گفت نه بابا، اتفاقی براشون نمیوفته، از هاردم خیلی خوب مراقبت می‌کنم! بهش گفتم عزیز من هارد یه قطعه مصرفیه و به هر دلیلی ممکنه اطلاعاتت از دست بدی یا اصن ممکنه هاردُ گم کنی یا بدزدن! پس حتما ازشون یکی دوجای دیگه بکاپ داشته باش.

اگر با نحوه بکاپ گیری یا همون پشتیبان‌گیری از اطلاعات آشنایی ندارید توصیه می‌کنم این مطلب دنبال مطالعه کنید. در این مطلب سعی می‌کنم به صورت کوتاه و مختصر شما را با نحوه پشتیبان‌گیری از اطلاعات و ضرورت داشتن یک یا دو نسخه بک‌آپ آشنا کنم.

بکاپ گرفتن چیست؟

روش صحیح بک‌آپ‌گیری از اطلاعات کامپیوتر:به فرآیند ذخیره و کپی کردن اطلاعات از کامپیوتر، سرور، موبایل و کلا هر دستگاه ذخیره‌ساز اطلاعات که بروی هارد و حافظه‌ی دستگاه ذخیره شده در هارد اکسترنال یا سایر دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات، بکاپ گفته می‌شود.

اطلاعات ممکنه شامل فیلم‌ها، عکس‌ها، آهنگ‌ها، فایل‌ها و سایر اسناد شخصی و سازمانی باشد. فرآیند بکاپ گیری باید به صورت منظم انجام شود زیرا گاهی تعمیر هارد کامپیوتر و ریکاوری اطلاعات آن به سختی انجام می‌شود.

بهترین روش‌‏‏های پشتیبان‌گیری از اطلاعات

وش‌های مختلفی برای گرفتن بکاپ از اطلاعات وجود دارد که سعی داریم ساده‌ترین و ارزان‌ترین راههای بکاپ گیری یا همان پشتیبان‌گیری از اطلاعات را به شما معرفی کنیم. در ادامه به نقاط ضعف و نقاط قوت هر شیوه اشاره خواهیم کرد.

1.کپی کردن اطلاعات روی یک هارد اکسترنال، فلش یا هارد دوم اینترنال به صورت دستی

2.استفاده از تکنولوژی کلود مثل گوگل درایو یا دراپ باکس

3.بکاپ گرفتن در بستر اینترنت

و البته اگر از سرورهای تحت شبکه استفاده می‌کنید میتوانید به صورت دستی یا با استفاده از نرمافزار‌های خاص به صورت اتوماتیک بروی استوریج‌های مخصوص مثل NAS یا SAN اطلاعات خود را بکاپ گیری کنید.

بک‌آپ گرفتن بر روی هارد اکسترنال یا دستگاه ذخیره‌سازی دیگر

اروش صحیح بک‌آپ‌گیری از اطلاعات کامپیوتر:گر USB یا هارد اکسترنال دارید، به راحتی می‌توانید با استفاده از امکانات خود کامپیوتر، از درایو سیستم  بکاپ بگیرید. برای این کار در ویندوز 10 و 8 می‌توانید از بخش File History استفاده کنید. در ویندوز 7 از Windows Backup استفاده کنید و در کامپیوترهای مک از Time machine برای بکاپ گیری استفاده کنید. گاهی اوقات میتوانید هارد را به کامپیوتر نصب کنید و از ابزارهای بکآپ‌گیری دیگر استفاده کنید و یا هارد را به سیستم خود متصل نگاه دارید تا خودش به صورت اتوماتیک و طبق برنامه از سیستم شما نسخه پشتیبانی تهیه کند.

نقاط مثبت: بکاپ گرفتن در این روش ارزان و سریع است.

نقاط منفی: اگر منزل شما دچار آتش سوزی شود و یا در آن دزدی رخ دهد، نسخه پشتیبانی شما هم از بین خواهد رفت که فاجعهآمیز است.

بکاپ گیری با استفاده از سرویس ذخیره‌‌ساز ابری

کسانی که در اصول بکاپ گیری خیلی ریزبین هستند، ادعا میکنند که استفاده از سرویس ذخیرهساز ابری یک روش تکنیکی نیست، اما باید گفت برای اکثر افراد نتیجه مورد هدف را به همراه دارد. به جای آن که فایل خود را بر روی هارد ذخیره کنید، میتوانید آن را روی سرویس‌هایی مثل: Dropbox  Google Drive ، Microsoft OneDrive یا هر سرویس مشابه ذخیره کنید. این سرویس‌ها به صورت اتوماتیک با حساب کاربری شما و کامپیوتر شخصی شما به روزرسانی می‌شوند.

نقاط مثبت: این روش ساده، سریع و در بسیاری از مواقع مجانی است. از آنجایی که اطلاعات شما روی بستر اینترنت است از هر گونه از دست رفتن اطلاعات جلوگیری میشود.

نقاط منفی: اکثر سرویس‌های ذخیر سازی ابری فقط چند گیگابایت حافظه را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، پس این روش فقط زمانی کاربرد دارد که شما حجم تعداد فایلهایی که میخواهید بک‌آپ بگیرید کم باشد. مگر این که تمایل داشته باشید برای ارتقای فضای ذخیرهسازی خود هزینه کنید. بسته به نوع فایل مورد نظر و بکآپ آن، این روش می‌تواند سادهتر یا پیچیدهتر از یک کپی ساده بر روی هارد اکسترنال باشد.

پیشنهاد برای نحوه نگهداری از بکاپ اطلاعات 

روش صحیح بک‌آپ‌گیری از اطلاعات کامپیوتر:کارشناسان ایران هارد توصیه می‌کنند که از قوانین {۱و۲و۳} پیروی کنید. ۳ نسخه از فایل‌های مهم را نگهداری کنید (۱ نسخه اصلی و ۲ نسخه پشتیبان). فایل‌ها را در دو نوع رسانه مختلف برای محافظت از انواع خطرات نگهداری کنید.

هزینه‌های بازیابی اطلاعات ممکن است در مواردی گران تمام شود، لذا داشتن یک نسخه پشتیبان قوی، به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات خود را بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ای بازیابی کنید.

ژاپنیها یک مثالی دارند که میگه اطلاعاتی که 5 جا نباشه انگار اصلا وجود نداره!!