04
اکتبر

دستبرد اطلاعاتی اپ‌ها به کاربران

دستبرد اطلاعاتی اپ‌ها به کاربران:مطالعه‌ای که توسط دانشگاه Carnegie Mellon انجام شده نشان داد که اپلیکیشن‌های موجود روی گوشی کاربران، دست‌کم هر سه دقیقه یک‌بار موقعیت مکانی کاربر را ردیابی می‌کنند. این مطالعه همچنین نشان داد که عموم این برنامه‌ها، داده‌هایی بیش از آنچه حقیقتا به آن نیاز دارند از کاربر جمع‌آوری کرده و با بخش‌های مختلفی به اشتراک می‌گذارند.

پیشتر در گزارش انجام شده با موضوع حفظ حریم خصوصی کاربران توسط اپ‌های مختلف مشخص شد که شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های سفارش غذا، بیش از دیگر اپلیکیشن‌ها، اطلاعات شخصی کاربران خود را گردآوری می‌کنند و به شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات می‌فروشند. درواقع اپلیکیشن‌های خدماتی که بابت هر خرید مبلغی هم دریافت می‌کنند، به این بسنده نمی‌کنند و از فروش داده‌های کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی هم منفعت خوبی می‌برند. براساس این گزارش، از هر پنج نفر، چهار نفر اعلام کردند که به گردآوری اطلاعات‌شان توسط این اپلیکیشن‌ها و اشتراک بدون اجازه این اطلاعات با دیگر شرکت‌ها هیچ تمایلی ندارند.

کدام اپ ها داده بیشتری جمع می کنند؟

دستبرد اطلاعاتی اپ‌ها به کاربران:وب‌سایت Surfshark تحقیقی در این زمینه انجام داده است تا بتواند فهرستی از اپلیکیشن‌هایی که بیشترین اطلاعات را از کاربران جمع‌آوری می‌کنند، تهیه کند. در این تحقیق ۲۰۰اپلیکیشن موجود در ۱۸دسته‌بندی اپ‌استور اپل مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا، دسته‌بندی‌هایی از انواع اطلاعات از قبیل اطلاعات تماس، اطلاعات سوابق وب‌گردی، اطلاعات سلامتی، اطلاعات لوکیشن، اطلاعات خرید، اطلاعات مالی و… ایجاد شد و عملکرد اپلیکیشن‌ها در گردآوری داده‌های کاربران زیر ذره‌بین قرار گرفت.

نتایج نشان داد که اپلیکیشن‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و مسنجر که هر سه تحت‌نظر شرکت مادر فیس‌بوک فعالیت دارند، بیشترین اطلاعات را از کاربران جمع‌آوری می‌کنند. در این بین‌ کلاب‌هاوس نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها، کمترین اطلاعات را از کاربران خود دریافت می‌کند.