Win-11
23
ژوئن

ویندوز 11 ; نتایج بنچمارک‌ از عملکرد بسیار خوب ویندوز 11 خبر می‌دهند

یک یوتیوبر با انتشار ویدئویی به مقایسه‌ی عملکرد ویندوز 11 و ویندوز 10 پرداخته است و ثابت می‌کند که سیستم عامل بعدی مایکروسافت از عملکردی به‌مراتب بهتر از نسخه‌ی پیشین خود برخوردار است.

انتظار می‌رود مایکروسافت طی رویدادی در ۲۴ ژوئن (۳ تیر) جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل خود با نام ویندوز 11 را معرفی کند. با اینکه چند روز بیشتر به برگزاری کنفرانس خبری مایکروسافت باقی نمانده است؛ گزارش‌ها و اطلاعات مختلفی از دستاورد جدید ردموندی‌ها در فضای مجازی منتشر شده که از طراحی ظاهری تا مقایسه‌ی عملکرد آن با ویندوز ۱۰ را شامل می‌شود.

ویندوز 11
ویندوز 11

ویندوز 11 ; نتایج بنچمارک‌ از عملکرد بسیار خوب ویندوز 11 خبر می‌دهند

WindowsCentral با انتشار مقاله‌ای به ویدئوی یک یوتیوبر پرداخته که مدعی است به نسخه‌ای رسمی ویندوز ۱۱ دسترسی دارد. در ویدئو، یوتیوبر به بررسی بخش‌های مختلف ویندوز ۱۱ و مقایسه‌ی عملکرد آن با ویندوز ۱۰ پرداخته است. که نشان می‌دهد ویندوز ۱۱ در زمینه‌های مختلف نسبت به ویندوز ۱۰ عملکرد بهتری دارد. درواقع ویندوز ۱۱ تنها به بهتر شدن عملکرد یا زیباتر شدن رابط کاربری خلاصه نمی‌شود؛ بلکه عملکردی به‌مراتب بهتر از نسخه‌ی پیشین دارد.

ویدئویی که در ادامه مشاهده خواهید کرد به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

برای مثال به عملکرد هر دو نسخه ویندوز در نرم‌افزار 3DMark یا گیک‌بنچ ۵  و حتی سرعت بوت شدن دو سیستم‌ عامل می‌پردازد. با توجه به ویدئوی منتشرشده می‌توان به‌طور خلاصه به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویندوز 11 پرو بیلد ۲۱۹۹۶ می‌تواند ۱۸٫۷۵ درصد سریع‌تر از ویندوز ۱۰ پرو بیلد ۱۹۰۴۳ بوت شود. (۱۳ ثانیه در مقایسه با ۱۶ ثانیه).
  • ویندوز ۱۰ در بنچمارک 3DMark توانسته است امتیاز ۶۸۷۲ را در فرکانس ۴٫۸ گیگاهرتز پردازنده ثبت کند. در این شرایط درجه‌ی حرارت پردازنده به ۹۲ درجه سانتی‌گراد رسیده. و درجه‌ی حرارت پردازنده‌ی گرافیکی ۷۶ درجه‌ی سانتی‌گراد ثبت شده است.
  • در طرف دیگر، ویندوز 11 در بنچمارک 3DMark توانسته است در شرایطی که فرکانس پردازنده به ۴٫۹ گیگاهرتز می‌رسد، امتیاز ۷۶۱۳ کسب کند. اما حرارت پردازنده به ۹۹ درجه سانتی‌گراد و حرارت پردازنده‌ی گرافیکی به ۷۸ درجه‌ی سانتی‌گراد رسیده است.
  • براساس نتیجه‌ی بنچمارک، ویندوز ۱۱ می‌تواند روی سیستمی با مشخصات مشابه، در بنچمارک 3DMark عملکردی بهتر (۹٫۷۴ درصد) از ویندوز ۱۰ داشته باشد؛ اما ۷٫۰۸ درصد گرمای بیشتری تولید کند.

سپس یوتیوبر به سراغ CrystalDiskMark رفته است که اصولاً سرعت SSD را می‌سنجد. نتایج به‌دست‌آمده در نوع خود بسیار جالب هستند که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

  • ویندوز ۱۰: سرعت خواندن ۲۹۳۰ مگابایت بر ثانیه – سرعت نوشتن ۳۱۸۹ مگابایت بر ثانیه
  • ویندوز 11: سرعت خواندن ۳۴۴۸ مگابایت بر ثانیه –  سرعت نوشتن ۳۳۳۶ مگابایت بر ثانیه

طبق نتایج به‌دست‌آمده در این بخش:

ویندوز ۱۱ حدوداً ۱۵٫۰۳ درصد در خواندن اطلاعات و ۴٫۴۱ درصد در نوشتن اطلاعات سریع‌تر از ویندوز ۱۰ است.

در بنچمارک گیک‌بنچ ۵ مشاهده می‌شود که ویندوز ۱۰ توانسته است در آزمون تک‌هسته‌ای به امتیاز ۱۱۳۸ و در آزمون چندهسته‌ای به امتیاز ۶۲۸۴ برسد . چنین حالتی در شرایطی رخ داده که فرکانس پردازنده به ۴٫۸ گیگاهرتز می‌رسد و دمای آن ۹۷ درجه‌ی سانتی‌گراد ثبت شده است.

ویندوز 11 توانسته است در آزمون تک‌هسته‌ای گیک‌بنچ ۵ به امتیاز ۱۲۵۱ و در آزمون چندهسته‌ای به امتیاز ۷۴۴۴ برسد. در بنچمارک ذکرشده که فرکانس پردازنده به ۴٫۹ گیگاهرتز و دمای آن به ۹۳ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

نکته‌ی قابل توجه در بنچمارک را می‌توان کسب این نتیجه‌ی توسط ویندوز ۱۱ در دمای کمتر پردازنده ذکر کرد. برخلاف بنچمارک 3DMark که دمای پردازنده در ویندوز ۱۱ بیشتر از ویندوز ۱۰ بود. بنچمارک گیک‌بنچ دمای کمتر برای پردازنده در آزمایش ویندوز ۱۱ نشان می‌دهد.

نتایج بنچمارک گیک‌بنچ از نظر فنی ثابت می‌کند سخت‌افزار یکسان، با سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ در آزمون تک‌هسته‌ای ۹٫۰۴ درصد و در آزمون چندهسته‌ای ۱۵٫۵۹ درصد بهتر عمل می‌کند. سرعت فرکانس پردازنده ۲٫۰۵ درصد افزایش یافته و حرارت تولیدشده ۴٫۱۳ درصد کمتر بوده است.

Win-11
Win-11

در ویدئو به موارد بیشتری اشاره می‌شود و به همین علت توصیه می‌کنیم آن را به‌صورت کامل تماشا کنید. آنچه با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان نتیجه گرفت. بازده بیشتر سخت‌افزار در ویندوز 11 است. اما برای مطمئن شدن از این موضوع باید تا زمان انتشار ویندوز ۱۱ و آزمون‌های بیشتر صبر کرد.

با نصب آنتی ویروس های نود 32 شرکت اطلس امنیت سیستم خود را در محیط اینترنت تامین کنید

برای خرید لایسنس آنتی ویروس به فروشگاه مراجعه کنید.